Serveis

Pugna amb Ryanair

El govern trenca les relacions amb la companyia, diu que no hi té res a negociar a Reus i amenaça de dur-la als tribunals si no compleix el conveni

La irlandesa contesta que la Generalitat no té “credibilitat”

La topada entre Ryanair i el govern de la Generalitat és un fet, i ahir el govern mateix es va encarregar d'elevar el to per fer-ho evident, davant de les múltiples peticions de coratge sobretot de l'oposició. Després que la companyia irlandesa de baix cost anunciés que desmantellarà la base operativa de Reus a partir de l'octubre, enmig de les negociacions per renovar el contracte amb les institucions de Girona per continuar operant a l'aeroport de Vilobí, l'executiu va trencar ahir oficialment les relacions amb Ryanair. Tant el delegat del govern al Camp de Tarragona, Joaquim Nin, com el director general de Mobilitat i Transport, Ricard Font, van insistir que “a Reus no hi ha res a negociar”, perquè hi ha un conveni en vigor que es va signar a finals de l'any passat i que si algú ha incomplert hauria estat la companyia, que va oferir a l'hivern des de Reus 11 vols setmanals menys que els que estipulava el contracte. Aquesta és la resposta a les acusacions del vicepresident de la companyia aèria, Michale Cawley, que supeditava la continuïtat a Reus al fet que les institucions, que hi tenen compromesos amb Ryanair 3,5 milions d'euros anuals, “complissin l'acord” en el sentit que promocionin encara més la Costa Daurada en els mercats europeus. Font, però, va aclarir que precisament els diners invertits, que aporten conjuntament ajuntaments, cambres de comerç, Generalitat i Diputació de Tarragona, són per fer aquesta promoció –“És il·legal subvencionar companyies”, va recordar– i que tothom ha complert amb la seva part: “Dimarts passat van arribar a Aeroports de la Generalitat les factures dels mesos d'abril i maig; per tant fa un dia [ahir] que no paguem unes factures”, va ironitzar.

Ryanair tampoc no ha demanat noves contraprestacions per mantenir operativa la base de Reus, segons el govern, però el cas és que l'executiu va deixar clar que li demanarà explicacions i que si a la tardor la irlandesa s'endú els avions de l'aeròdrom del Baix Camp, encara que hi pogués mantenir algun vol, prendrà les decisions “jurídiques o judicials” pertinents. Això sí, Font tampoc no va deixar clar si el contracte signat, vigent fins a finals del 2013, especifica quines conseqüències se'n derivarien en cas d'incompliment per part de l'empresa privada. “Quan una part no compleix un contracte, es discuteix al jutjat”, es va limitar a dir, però sense esmolar amb excés l'amenaça: “Ara el que hem de fer és mantenir la fermesa i evitar un mercadeig sense aturador”. Fins i tot es va mostrar disposat a plantejar a la companyia incentius com els que ja ha ofert a Girona, a través de drets de superfície per poder instal·lar una escola de tripulants de cabina i un hangar. “Però sempre a partir del compliment del conveni”, va insistir.

Resposta de Ryanair

El discurs del govern, en aquesta ocasió, va obtenir una ràpida resposta de la companyia. Cawley va insistir que “durant tres anys” hi ha hagut “incompliments permanents per part de la Generalitat i els seus socis de la regió de Tarragona”, sense especificar què s'ha incomplert, i que això fa que la Generalitat no tingui ara “credibilitat” per congelar cap negociació a Girona.

A diferència de l'hivern passat, Ryanair sí que està complint amb el centenar de freqüències setmanals compromeses a l'estiu, amb una ocupació, del 80% i el 90% del passatge segons la direcció de l'equipament, que fa “rendibles” les operacions. Tot just a partir d'avui, en el primer cap de setmana de les vacances d'estiu per a molts ciutadans, Reus espera uns 35.000 passatgers fins diumenge.

És molt difícil que trobem una altra companyia com Ryanair però tampoc podem continuar així
Octavi Bono
PATRONAT DE TURISME
No acceptarem cap xantatge; no cal que els germans Dalton truquin a la porta de la Generalitat
Joaquim Nin
DELEGAT DEL GOVERN AL CAMP
Congelem qualsevol negociació fins que no ens donin garanties de compliment del conveni a Reus
Ricard Font
DIRECTOR GENERAL DE MOBILITAT

Un acte i un gest per al traspàs

L'executiu, pressionat –com l'anterior govern tripartit– pel progrés de Ryanair al Prat, va deixar clar que la seva filosofia comporta potenciar els vols intercontinentals per a Barcelona, i el baix cost i els vols xàrter per a Reus i Girona. Però, com sempre, el responsable de la mobilitat i el transport va recordar que ara mateix les competències per incentivar o dissuadir unes companyies o unes altres a tots els aeroports és Aena, l'ens públic estatal. “Volem una gestió individualitzada i des del territori, com es fa a Europa”, va reclamar Font. Per aquesta raó, per demanar un traspàs compromès estèrilment des del 2006, Joaquim Nin va anunciar un acte per al dia 13 de juliol al Palau Bofarull de Reus, amb la presència de totes les institucions i agents econòmics del territori. “I probablement a la tardor es farà un acte més ampli”, va afegir, recollint una proposta de la Cambra de Comerç de Reus.

De moment, si més no, ahir el ple del Congrés dels Diputats va aprovar una proposta de resolució transaccionada entre CiU i el PSC per instar el govern espanyol a “iniciar el procés de diàleg amb la Generalitat per donar resposta a la demanda de gestió més autònoma i individualitzada dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell”. També es reclama la participació determinant de la Generalitat en la gestió de l'aeroport del Prat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.