Societat

Transports

Als catalans se'ls passarà l'arròs

El nou tram de l'AVE enllaçarà les ciutats de Madrid i València en només 1 hora i 35 minuts a partir del 19 de desembre

El trajecte en tren ràpid entre València i Barcelona no baixarà de tres hores durant molt de temps

Dos alts executius, un de Madrid i un de Barcelona, tenen un dinar de feina a València, ciutat que està a gairebé la mateixa distància en quilòmetres de tots dos punts. És dilluns i la feina s'acumula. Han quedat amb els seus clients cap a dos quarts de tres de la tarda en un cèntric restaurant de la capital del Túria per menjar una paella.

El madrileny ho té clar, anirà a treballar a l'oficina, com sempre, i a les 12.40 h agafarà l'AVE des de l'estació d'Atocha per arribar a l'Estació del Nord, a València, a les 14.18 h. És a dir, en una hora i mitja i per uns 80 euros es plantarà a València per arribar puntual a la cita.

L'empresari català, en canvi, si vol abans passar per l'oficina i agafar l'Alaris de les 11 h, que costa 53 euros en preferent i triga tres hores i mitja a arribar a València, s'asseurà a taula amb l'arròs covat. O això o agafa l'Euromed de les 10 h i arriba a les 13 h a València per fer el vermut i perdre tot el matí. En aquest cas, avançar feina per internet o fer ús del mòbil al tren queda pràcticament descartat ja que durant el trajecte no hi ha més de deu minuts seguits de cobertura.

Presentació a València

El greu desavantatge de l'itinerari des de Barcelona es posarà de manifest a partir del 19 de desembre, quan està previst el trajecte inaugural de l'AVE a València. Procedent de Madrid, és clar. Ahir es va presentar al cap i casal valencià l'oferta comercial d'aquest nou corredor d'alta velocitat que oferirà diàriament quinze trens per sentit i 10.950 places al preu de 79,80 euros els bitllets senzills amb possibilitats de descomptes fins a la meitat comprant-los per internet.

Aquest nou trajecte d'alta velocitat segueix l'esquema radial habitual, amb parada obligada a Madrid. De fet, el corredor mediterrani d'alta velocitat, una reivindicació del món polític i empresarial català i valencià, ni es divisa. I això que és el més transitat de tot l'Estat espanyol. L'AVE de València a Castelló no està clar que arribi el 2014 com s'havia promès –depèn de si s'aconsegueix participació privada o no– i el coll de botella entre Castelló i Tarragona no té ni data de licitació. A valencians i catalans se'ls passarà ja no l'arròs, sinó el tren d'Europa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.