Catalunya millora en educació, segons PISA
Incrementa la puntuació en comprensió lectora, matemàtiques i ciències
Els estudiants es queden lleugerament per sota el nivell de la mitjana de l'OCDE
Xangai, Finlàndia i Corea del Sud, els millors
Catalunya ha millorat en educació, segons l'informe Programa per a l'Avaluació Internacional dels Alumnes (PISA) 2009, tot i que encara s'ha quedat lleugerament per sota de la mitjana dels països de l'OCDE. Els alumnes catalans han millorat 21 punts en comprensió lectora respecte l'any 2006, passant de 477 punts a 498. També han incrementat el nivell en matemàtiques -passen de 488 punts del 2006 als 496 del 2009- i en ciències, passant dels 491 als 497. La mitjana de l'OCDE se situa en els 500 punts.
Xangai, Finlàndia i Corea del Sud són els territoris que encapçalen el rànquing dels 65 països que se sotmeten a l'avaluació educativa de l'OCDE.
Pel que fa la mitjana de l'Estat espanyol, també es millora, tot i que es queda molt per sota de la catalana. El nivell de comprensió lectora dels estudiants espanyols s'ha situat en els 481 punts, 12 més que fa tres anys.
L'informe PISA es va crear el 1997 pels governs dels països membres de l'OCDE, tot i que després s'hi van sumar països associats fins a arribar a la xifra de 65. Té com a objectiu supervisar els resultats dels sistemes educatius en termes de rendiment, dins d'un marc comú acordat internacionalment.
En aquesta edició, igual que va passar l'any 2000, la lectura torna a centrar l'enquesta PISA però el marc de lectura s'ha actualitzat i ara també inclou l'avaluació lectora de textos electrònics. La forma d'avaluar les matemàtiques i les ciències no ha variat en l'informe 2009 respecte a anteriors edicions.
Aquest estudi comparatiu, internacional i que es fa de manera periòdica avalua el rendiment dels alumnes de 15 anys, en acabar l'etapa escolar obligatòria, a partir de l'avaluació de certes competències. Cada país examina entre 4.500 i 10.000 estudiants de 15 anys, tot i que a Catalunya, interessada en obtenir dades representatives de l'alumnat, la mostra acostuma a arribar a 25.000 estudiants de centres públics i privats.
L'informe avalua la capacitat dels alumnes per aplicar conceptes que han après durant la seva escolarització, no pas assignatures ni matèries concretes.
L'informe PISA consisteix en proves escrites en format paper o electrònic, que duren dues hores i mitja i combinen preguntes d'elecció múltiple i preguntes obertes, que s'organitzen en unitats basades en un passatge escrit o gràfic que planteja una situació de la vida real.