Societat

Màrqueting per salvar el menú del dia

El client del restaurant gasta menys

Els bars ajusten l'oferta perquè no es passin a la carmanyola

Es recomana als cuiners fer estudis de mercat

“En el món de la res­tau­ració la majo­ria de cli­ents han bai­xat un esglaó i van a un res­tau­rant més econòmic. Els que ana­ven als res­tau­rants més econòmics ja no sur­ten, amb la qual cosa el sec­tor s'enfonsa”, diu Fran­cesc Pahissa, cui­ner i asses­sor del Gremi de Res­tau­ració de Bar­ce­lona. Ho cons­tata també l'estudi pre­sen­tat per aquest gremi, que comença infor­mant que, segons una enquesta esta­tal, a la pre­gunta de què faries per reduir des­pe­ses si t'hi veies­sis obli­gat, el 51% de la població diu que dei­xa­ria de men­jar a fora.

El nou com­por­ta­ment dels con­su­mi­dors –van a res­tau­rants infe­ri­ors, redu­ei­xen el nom­bre de visi­tes als res­tau­rants, redu­ei­xen el que men­gen, bus­quen pro­mo­ci­ons i s'han tor­nat més exi­gents– ha fet caure les ven­des del 4% al 30% en funció del negoci.

La situ­ació és espe­ci­al­ment greu perquè, tal com denun­cien els matei­xos res­tau­ra­dors, fins al 2008 hi va haver un boom de locals apa­re­guts sense con­trol en una època de crei­xe­ment i ara el mer­cat està satu­rat.

Dis­mi­nuir per­so­nal o tan­car en les hores menys ren­di­bles són dues de les estratègies que han fet ser­vir els esta­bli­ments per sor­tir de la crisi. En gene­ral, bars i res­tau­rants no han sabut fer gai­res coses més. És en aquest con­text que els bars i res­tau­rants no es poden que­dar de braços ple­gats.

L'època de les vaques gras­ses, en què no calia fer res per anar tirant perquè la gent sor­tia igual i con­su­mia a tot arreu, s'ha aca­bat i el Gremi de Res­tau­ració de Bar­ce­lona, cons­ci­ent que molts dels bars i res­tau­rants de la ciu­tat han que­dat anco­rats en el pas­sat i que els fa falta pro­fes­si­o­na­li­tat i estratègia, ha fet una crida a la reno­vació i a la pro­fes­si­o­na­lit­zació. El gremi aposta per reco­ma­nar les tècni­ques de màrque­ting i la for­mació com a única alter­na­tiva per atraure cli­ents i sor­tir de la crisi.

La reco­ma­nació va diri­gida, sobre­tot, als esta­bli­ments que mai havien pen­sat a reno­var-se i a for­mar la seva gent per donar una imatge més pro­fes­si­o­nal: bars i res­tau­rants poc cone­guts i de barri, que són la majo­ria. Però també poden dema­nar con­sell res­tau­rants que sem­pre s'han anat reno­vant, si tenen dub­tes. “Que sàpiguen adap­tar-se als nous hàbits dels cli­ents és fona­men­tal”, diu el gremi. Per això ha posat eines pràcti­ques per inten­tar aju­dar a sor­tir de la crisi, espe­ci­al­ment con­sul­to­ries en línia.

2,4
per cent
ha caigut la facturació del sector de la restauració a l'Estat, segons l'Instituto Nacional de Estadística.
10.993
bars, cafeteries i restaurants
hi ha a Barcelona, segons les dades de l'Ajuntament del 2007.

Els que no s'adaptin tenen poques perspectives

El gremi de restauració ha creat una consultoria en línia en què els amos dels establiments poden demanar informació sobre estratègies que poden seguir. Si volen anar més enllà poden fer un curs de tècniques de màrqueting i gestió per saber com poden fer servir el seu potencial i els seus recursos. També, i en això el gremi hi fa molt d'èmfasi, hi ha la possibilitat de fer cursos de formació. “Hi va haver un temps en què tothom es va atrevir a obrir un bar o un restaurant i molta gent no era professional del sector, no estaven formats. Quan tot anava bé aquests extrems podien passar desapercebuts perquè la gent entrava igual en un bar, però ara que les coses van mal dades si no ets un professional el negoci no rutlla”, diu Xavier Gironès, un dels responsables de l'estudi. Una altra eina que han posat a disposició de bars i restaurants és assessorament per ajudar a fer menús competitius. “Aquest és un sector molt intuïtiu però ara cal ajustar els números”, diu Gironès. Explica que han creat un programa per ajudar a gestionar els costos. Els restaurants podran saber quins productes els surt millor comprar i com els han de combinar en els menús per obtenir més guanys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.