Paulina: vida de circ
L'Arts Santa Mònica presenta fins al 8 de maig una exposició que repassa la vida de Paulina Schumann, que va renovar el llenguatge del circ els anys 40 i 50
Una petita exposició per a una gran i llarga vida a la pista de circ. Paulina Schumann, amazona, ballarina, carablanca, filla de Charlie Rivel i mil coses més, a només 21 dies de complir 90 anys d'edat, continua sent una artista de gran volada i més gran caràcter. Ho va demostrar durant la presentació, ahir en roda de premsa, de l'exposició Un segle de vida. Paulina Andreu Rivel Schumann, que es pot veure, comissariada per l'expert circense Jordi Jané i l'historiador italià Raffaele De Ritis, a l'Arts Santa Mònica de Barcelona fins al dia 8 de maig.
Premi nacional de circ l'any 2008, Paulina va plorar durant la roda de premsa mentre recordava les entrades a la pista del seu pare, Charlie Rivel, i va fer riure explicant per què té accent en les set llengües que parla i per què, tot i néixer a Barcelona, no parla ni un borrall de català, tot i que sap dir “estàs com una pastanaga” i “estic fotut”, expressions que va aprendre del seu avi. Va ser enèrgica per defensar el seu torn de paraula a la taula, va divertir explicant els seus primers passos com a amazona i com va patir quan un cavall es va descontrolar i després, atès l'èxit perquè tothom es pensava que era part del número, li van demanar que fes el mateix exercici en totes les funcions. També va lamentar que els artistes actuals es limitin a una única disciplina, i va coincidir amb els comissaris de l'exposició en una cosa, la més important de totes: “El circ està fent ara el que jo feia fa 90 anys”. De fet, els comissaris de l'exposició i la mateixa Paulina consideren les seves coreografies un precedent del Cirque du Soleil.
Jané i De Ritis van coincidir ahir que hi ha un abans i un després de Paulina, i que va saber renovar el llenguatge del circ del final de la dècada dels 40 i els 50 gràcies a la posada en escena dels seus números i a haver tingut una cura especial en els arranjaments musicals, la llum i el vestuari. Dos dels luxosos vestits es poden veure a una exposició que l'Arts Santa Mònica havia anunciat fa uns mesos com un recorregut per la nissaga dels Rivel i que ha acabat centrada en la figura de Paulina, que va dedicar-se a l'art eqüestre després de casar-se el 1946 amb Albert Schumann, membre d'un dels més importants circs europeus de meitat del segle XX. Per De Ritis, Paulina “és el resultat de dues dinasties de circ totalment oposades, la nòrdica representada pels Schumann i la mediterrània dels Rivel”. Jordi Jané va definir la mostra com a “modesta i volgudament elemental però en cap cas buida de contingut”. Autor de l'arbre genealògic de la nissaga Andreu-Rivels, Jané ha aconseguit material inèdit que fins ara es trobava en capses de sabates de la casa que Paulina té a Cubelles i que es pot veure a l'exposició. Entre el material trobat i altres fons documentals, hi ha moments de números eqüestres de Paulina i també la faceta de carablanca, d'equilibrista, i ballarina de l'artista, que té una espina clavada: no haver actuat mai a l'Estat espanyol en els moments de màxima esplendor.