Aviat, sense bastides
Ja s'estan instal·lant les últimes peces del vitrall de Scully per a la façana nord de la catedral, d'on s'ha retirat la bastida exterior, però encara queda la interior
El nou vitrall creat per l'artista Sean Scully (Dublín, 1945) per a la façana nord de la catedral de Girona ja està a punt de ser enllestit pels tècnics de l'empresa aragonesa Vitrales Huesca, que estan col·locant les últimes peces d'aquest gran puzle de vidre policromat que, des de l'abstracció contemporània, ja sembla entendre's molt bé amb els seus veïns gòtics. Recentment s'ha retirat la bastida exterior que ha cobert durant els últims mesos la part de la façana on es troba el gran finestral que ha estat tapiat i cec durant dècades i que aviat tornarà a il·luminar la catedral gràcies a un projecte de rehabilitació, disseny i instal·lació d'un nou vitrall que ha costat 430.000 euros. De fet, el vitrall de Scully és la culminació de tot un projecte de recuperació de la façana nord de la catedral de Girona –especialment castigada per les bombes durant la guerra del Francès– iniciat l'any 2008 i en què el Ministeri de Cultura ha invertit més de dos milions d'euros.
Els feligresos i els turistes que visiten la catedral encara hi poden veure actualment la bastida interior necessària per acabar de col·locar les últimes peces d'aquest vitrall de 13 metres d'alt i 2,8 metres d'ample, que segons les primeres previsions ja hauria d'estar acabat però que en tot cas es troba ja en un estat molt avançat. El capítol de la catedral no va poder precisar ahir en quin moment es completaran els treballs i es retirarà la bastida per mostrar en tot el seu esplendor el vitrall de Scully.
Abstracte i espiritual
Sean Scully, un irlandès crescut en un barri obrer del sud de Londres, ha partit de les seves arrels catòliques profundes per indagar en altres formes de religiositat, que ell transmet a través de la seva pintura, com mostra aquest vitrall “abstracte, auster, lineal i espiritual” o el quadre de gran format que ara fa un any va donar al Museu de Montserrat. Scully, que viu i treballa habitualment entre Nova York, Barcelona i Munic, té molta obra repartida entre alguns dels principals museus del món i ha estat nominat en dues ocasions al prestigiós premi Turner. De fet, van ser les pintures que –quan era petit– va veure en una església les que el van motivar de manera decisiva a pintar. Ara, amb el vitrall de Girona, Scully sembla que torna part del que ha rebut a la seva primera gran font d'inspiració.