tot recordant
Madeleine Vionnet, referència de la moda
Va ser una de les dissenyadores més destacades d’alta costura francesa
El dia d’avui es compleixen cinquanta anys de la mort de Madeleine Vionnet, una de les dissenyadores més influents de la història de la moda; al costat de figures destacades com Coco Chanel i Jeane Lanvin. Amb una visió innovadora i un mètode de confecció únic, la francesa va transformar per complet la indústria de l’alta costura, apostant per la llibertat de moviment i l’elegància.
Nascuda a Chilleurs-aux-Bois el 1876, Vionnet va mostrar interès pel món de la costura des de ben petita. Als onze anys va començar com a aprenent i, el 1898, es va traslladar fins a Londres, on va treballar amb la prestigiosa modista Kate O’Reilly. Aquella experiència li va obrir les portes per tornar a París el 1900, on es va incorporar a la casa Callot Soeurs sota la direcció de Madame Gerber. A partir de 1907, va formar part durant cinc anys de l’equip de Doucet, en què va perfeccionar la seva tècnica i va desenvolupar un estil propi.
Més tard, el 1912, Madeleine va fundar la seva pròpia firma a la ciutat de París, establint-se al 222 de la Rue de Rivoli. Tot i que la Primera Guerra Mundial va obligar-la a tancar temporalment, va aprofitar aquest temps per viatjar a Roma i estudiar l’art i la cultura de l’antiga Grècia, tema que l’apassionava. Aquest aprenentatge va ser fonamental per a la seva concepció de la moda, inspirant-se en la simplicitat i harmonia de les túniques gregues. També va trobar influència en la ballarina Isadora Duncan, coneguda per la seva dansa lliure i fluida.
La francesa va revolucionar la manera de confeccionar vestits amb la seva tècnica del tall al biaix, que permetia adaptar els teixits al cos de forma natural i sense rigidesa. Aquesta innovació li va permetre crear dissenys que s’ajustaven a la figura femenina amb una elegància fluida i sofisticada. La seva filosofia es basava en la idea que “el vestit ha de ser com una segona pell, disposada a somriure quan qui el porta somriu”. Finalment, el seu èxit va assolir el cim als anys vint, quan va ser coneguda com “l’arquitecta de la moda”. L’any 1923, va inaugurar una nova botiga a l’avinguda Montaigne de París, coneguda com El Temple de la Moda. Aquesta impressionant seu va ser creada en col·laboració amb l’arquitecte Ferdinand Chanut, el decorador George de Faure i l’escultor René Lalique, reflectint la sofisticació i exquisidesa del seu treball.
Madeleine es va retirar el 1939, però el seu llegat va perdurar molt més enllà de tota la seva carrera en el món de l’alta costura. El 1952, va donar la seva extensa documentació sobre moda a l’historiador François Boucher, que la va utilitzar per a la creació del Musée de la Mode et du Textile de París el 1986. Aquesta col·lecció incloïa esbossos, mostres de teixits i llibres de comptes, que proporcionen un valuós testimoni de la seva obra.
El 2009, el Museu de les Arts Decoratives de París va retre homenatge a la seva figura amb una retrospectiva que incloïa 130 dissenys creats entre 1912 i 1939. Aquest esdeveniment va reafirmar la seva posició com una de les dissenyadores més importants del segle XX, que va influenciar generacions posteriors i va mantenir viu el seu llegat en el món de la moda.
Madeleine Vionnet no només va ser una gran creadora de tendències, sinó també una visionària que va transformar completament la manera en què es concebia la roba femenina. La seva aposta per la simplicitat, la fluïdesa i la comoditat continua sent una font d’inspiració per als dissenyadors contemporanis.