Canals

Ferros d'Art Cadenas

Des que el besavi es va instal·lar a la ciutat de Girona, els Cadenas no han deixat de fer artesania amb el ferro, una habilitat que els van reconèixer els més il·lustres arquitectes, com ara Rafel Masó

Aquesta història s'ini­cia la pri­mera mei­tat del segle XIX, a la zona de les Gavar­res, con­cre­ta­ment a Sant Cebrià dels Alls, on tro­bem un Cade­nas, del qual des­co­nei­xem el nom de pila, que exer­ceix de fer­rer i for­ja­dor, fer­rant cavalls, adreçant eines del camp i fent tot allò que una eco­no­mia agrícola exi­gia d'un fer­rer.

En un moment deter­mi­nat, a l'entorn del 1859, aquest per­so­natge deci­deix tras­lla­dar-se a la ciu­tat de Girona per con­ti­nuar exer­cint i ampli­ant el seu ofici. Hi ha la con­vicció, man­tin­guda per tra­dició fami­liar, tot i que no hi hagi papers per demos­trar-ho, que l'any 1857 aquest Cade­nas ja exer­cia regu­lar­ment de for­ja­dor a la ciu­tat, ins­tal·lat al seu propi taller.

El 1874, aquest Cade­nas va tenir un fill al qual va posar el curiós nom de Nonito (al segle VII hi va haver un bisbe ano­me­nat Non­nit molt vin­cu­lat a l'església de Sant Feliu de Girona i que figura al san­to­ral català) i que, amb el pas del temps, seria un dels pri­mers arte­sans vin­cu­lats a l'arqui­tecte Rafel Masó a qui conei­xia per raons de pro­xi­mi­tat, ja que tots eren veïns del Barri Vell. El 1905 ja van col·labo­rar en el dis­seny i la rea­lit­zació d'un llum en forma de drac. La premsa de l'època ja feia anys que par­lava de les habi­li­tats d'aquest artesà.

Nonito Cade­nas Caba­ller es va casar amb Carme Fus­ter i van tenir sis fills, dos nois i qua­tre noies. Els dos grans van seguir l'ofici del pare, espe­ci­al­ment en Ramon, que es va incor­po­rar al taller el 1912 i que repre­sen­tava el pro­to­ti­pus de jove artesà per als quals Masó havia inten­tat tirar enda­vant el pro­jecte d'una bona escola d'arts i ofi­cis, pro­jecte que mai no va pros­pe­rar. Entre el 1912 i el 1928, any en què Ramon Cade­nas s'ins­tal·la pel seu compte, és molt difícil esta­blir l'auto­ria del pare o del fill en les obres pre­sents als edi­fi­cis de Masó. Ramon Cade­nas repre­sen­tava la segona gene­ració nou­cen­tista, amb una consciència clara del seu paper cre­a­tiu dins la ser­ra­lle­ria, anun­ci­ada sovint per ell mateix com a «fer­ros d'art». El seu germà, Car­les, tot i que no freqüentà tant el món intel·lec­tual gironí, man­tingué l'ofici tre­ba­llant al taller del seu pare.

A par­tir d'aquí, segui­rem la nar­ració que Sergi Cade­nas, besnét de Nonito Cade­nas, ens fa de les aven­tu­res i des­ven­tu­res de la seva família i el negoci de fer­rer fins al dia d'avui. «En un moment deter­mi­nat, sense que sapi­guem del cert per quina raó ho va fer, Nonito Cade­nas va des­he­re­tar els dos fills grans, en Ramon i en Car­les, i va dei­xar el negoci a la filla més petita, la Lluïsa, aca­bada de casar amb un ser­ra­ller ano­me­nat Josep M. Sal­va­dor, a qui la família ha cone­gut sem­pre com el Nou­vin­gut. El negoci Cade­nas va que­dar molt des­vir­tuat i a poc a poc es va anar dedi­cant a altres coses dife­rents de l'arte­sa­nia. El fill de la Lluïsa, que també es deia Nonito, ja es dedi­cava a la ser­ra­lle­ria indus­trial, alar­mes i altres coses que poc tenien a veure amb la forja».

Ramon Cade­nas, que ja havia parat taller propi, va con­ti­nuar la seva tasca, tot i que es va anar decan­tant, cada vegada més, per la ser­ra­lle­ria indus­trial. Va tram­pe­jar la Guerra Civil espa­nyola com va poder, tre­ba­llant per als uns quan tocava i per als altres quan calia, única manera de poder tirar enda­vant una família amb vuit fills.

«El meu avi Car­les», con­ti­nua Sergi Cade­nas, «el segon fill de Nonito, es va casar amb l'Anna Quin­tana, pubi­lla dels Tallers Quin­tana, una de les for­ges amb més pres­tigi de Girona, que, entre mol­tes altres coses, tenen sig­na­des les por­tes de ferro de l'entrada de l'ajun­ta­ment. Un matri­moni que, si no era de con­veniència, estava molt ben estu­diat, ja que ajun­tava la neces­si­tat d'una pubi­lla que no tenia l'ofici, amb un for­ja­dor que no tenia taller».

Els Tallers Quin­tana esta­ven situ­ats al car­rer Nou, al mateix lloc on ara hi ha el Taller Cade­nas. La nis­saga Cade­nas va con­ti­nuar a través dels Tallers Quin­tana, als quals, en un moment que es des­co­neix, en Car­les va can­viar el nom de Quin­tana pel de Cade­nas, con­ti­nu­ant amb la nis­saga de for­ja­dors ini­ci­ada a Sant Cebrià dels Alls. Segons Sergi Cade­nas, el seu avi Car­les, tot i que no figura com un dels arte­sans il·lus­tres de l'era Masó, va ser qui va here­tar l'habi­li­tat artística del seu pare. «Hi ha peces del meu avi que són veri­ta­bles obres d'art. El meu avi –con­ti­nua– no va ser tan espa­vi­lat com el seu germà Ramon i durant la guerra va anar a parar a la presó, ja que eren gent de dre­tes i pro­fun­da­ment reli­gi­o­sos. Tenia qua­tre fills. Els rojos van con­fis­car el taller i no es va recu­pe­rar fins al 1939».

La guerra i la presó van pas­sar fac­tura a Car­les Cade­nas i en va sor­tir amb una salut molt migrada. Tot i que va con­ti­nuar un temps més al taller, va ser el seu fill Pere qui en rea­li­tat es va fer càrrec del negoci després de la guerra. Car­les Cade­nas havia tin­gut dos fills i dues filles, en Pere i en Josep Maria i la Roser i la Mont­ser­rat.

«El pare va ser l'únic que va con­ti­nuar el negoci», comenta Sergi Cade­nas, « però es va dedi­car més a la venda que a la fabri­cació. Va tenir la sort d'engan­xar l'època bona del turisme a la Costa Brava, cosa que va enfor­tir nota­ble­ment el negoci». Pere Cade­nas va estar sei­xanta anys al cap­da­vant del negoci fins que el va subs­ti­tuir el seu fill Sergi, l'únic que ha con­ti­nuat l'ofici. «Jo vaig començar amb 15 anys i a par­tir dels vint ja diri­gia el taller. Ens dedi­quem molt més a la fabri­cació que a la venda, que ara no repre­senta ni el 10 per cent del negoci. Fem sobre­tot capçals de ferro, bara­nes de forja i objec­tes de cre­ació».

Ferros d'Art Cadenas
Any.
1857
HISTÒRIA.
Un ferrer de Sant Cebrià dels Alls va iniciar un negoci que s'ha mantingut al llarg de tres segles fins a arribar al seu besnét.

La difusa frontera entre l'art i l'artesania, i el reconeixement pendent

Nonito Cadenas i Rafel Aguilar van ser dos dels col·laboradors més estrets de Rafel Masó. Aquest ha rebut el reconeixement de la posteritat mentre que Cadenas, un mestre en l'art de la forja, ha quedat com una nota de peu de plana dels llibres de Masó. Tot i que en vida va ser reconegut àmpliament pels seus treballs i els dels seus fills, la mitologia gironina l'ha deixat de banda. La ratlla difuminada que separa l'art de l'artesania ha jugat en contra seva. La forja ha estat considerada un art menor i, tot i els esforços de molta gent per dignificar-la, la força del prejudici ha acabat guanyant. De les obres que els Cadenas van fer per a Masó destaquen la ferramenta del mobiliari del mas Soler, de Sant Hilari Sacalm (1906), el reixat del Sagrat Cor (1907), les reixes de la Caixa de Pensions de Girona (1909), els reixats de la casa Salieti i les bestioles neoromàniques de l'altar de Sant Salvador de Bianya,

A partir del 1912, la forja perd importància com a element expressiu en l'obra de Rafel Masó i la presència dels Cadenas, Nonito i Ramon, es va diluint. Tot i això, van continuar col·laborant en nombroses obres com ara la casa Ensesa (1915), amb un llum sortit dels Tallers Cadenas; la barana de la casa Cases, a Sant Feliu de Guíxols (1916); l'escala de la casa Teixidor (1922); la porta de la casa Omedes (1925), o l'espirall de la casa Colomer (1926). El 1921 van obtenir un premi per una làmpada dissenyada per Joan Roca Pinet. La bona relació amb l'arquitecte Masó es va mantenir fins al punt que aquest els projectà, el 1924, la casa i el taller del carrer Antoni M. Claret.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.