cultura

La contra

Dalí, Disney i ‘pink champagne'

El Teatre-Museu Dalí de Figueres va ser ahir la seu de la presentació mundial de l'edició de ‘Fantasia' en Blu-ray i s'hi va inaugurar una exposició sobre la relació artística entre Dalí i Disney

Se sap que Sal­va­dor Dalí era un reco­ne­gut fan del cinema. També, que durant els seus més de cin­quanta anys de car­rera artística no només es va limi­tar a pin­tar i a escriure, sinó que va crear escul­tu­res, lito­gra­fies, foto­gra­fies i, fins i tot, va par­ti­ci­par en la pro­ducció cine­ma­togràfica. En aquest camp és cone­guda la seva col·labo­ració amb Alfred Hitch­cock en les famo­ses seqüències oníriques de Recu­erda (1945), però no tant la seva par­ti­ci­pació en un pro­jecte de la fac­to­ria Dis­ney que no va aca­bar mate­ri­a­lit­zant-se a l'època, titu­lat Des­tino, i que con­sis­tia a rodar un epi­sodi de sis minuts, en el qual s'havien de com­bi­nar dibui­xos ani­mats a par­tir d'una cançó d'Armando Domínguez. Mal­grat que només es van aca­bar rodant 18 segons de prova, l'any 2003, Roy Dis­ney –fill del fun­da­dor– i el pro­duc­tor Baker Blo­odworth van aca­bar fent rea­li­tat el vell somni de Walt Dis­ney i Dalí tirant enda­vant el vell pro­jecte, tot par­tint dels dis­senys ori­gi­nals i les ins­truc­ci­ons que els va dei­xar el pin­tor figue­renc. Gràcies a això, Des­tino és avui dia una mos­tra exem­plar de la fusió de dues con­cep­ci­ons artísti­ques de dos grans genis que sen­tien una admi­ració mútua.

Pre­ci­sa­ment, aquest lli­gam entre Dalí i Dis­ney va donar peu que ahir tingués lloc un esde­ve­ni­ment extra­or­di­nari a la seu del Tea­tre-Museu Dalí de Figue­res –“la cate­dral del sur­re­a­lisme”, tal com el va ano­me­nar el seu direc­tor, Juan Manuel Sevi­llano–, com va ser la pre­sen­tació mun­dial de l'edició en DVD Blu-ray de Fan­ta­sia i Fan­ta­sia 2000 –que inclourà Des­tino i un docu­men­tal sobre la seva cre­ació–, d'immi­nent comer­ci­a­lit­zació als EUA i al febrer per a la resta del món. Pot­ser per això mateix, l'acte, que va aple­gar més d'una cin­quan­tena de mit­jans –la majo­ria inter­na­ci­o­nals i del sec­tor audi­o­vi­sual–, estava tan enfo­cat a la premsa estran­gera. Sense anar gaire lluny, tot l'acte, en què va ser pre­sent David A. Bos­sert, direc­tor cre­a­tiu i cap de pro­jec­tes espe­ci­als de Dis­ney, es va rea­lit­zar ínte­gra­ment en anglès (per cert, amb Juan Manuel Sevi­llano fent una impres­si­o­nant demos­tració del seu domini de l'idi­oma).

A més de la pro­jecció de Des­tino, els assis­tents van visi­tar la nova expo­sició de petit for­mat que ja es pot veure des d'avui i que mos­tra alguns dels dis­senys d'aquell curt i diver­ses foto­gra­fies que mos­tren la relació íntima que van esta­blir Dalí i Dis­ney. I com no podia ser d'una altra manera, l'acte es va tan­car amb una cele­bració, això sí, amb una copa de pink cham­pagne, que segons ens van infor­mar era el pre­fe­rit de Dalí. A la seva salut!

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.