Cultura

Més teatre per a Gràcia

L'equip artístic de Porta 4 s'afegeix a la tendència dels creadors de tenir més sales on oferir, a grups reduïts, els seus treballs escènics de manera professional

Almeria, Lliure i Caldera han despertat Gràcia. Segueixen Beckett, Regina i Teatreneu

Gràcia té una altra sala de tea­tre, que a par­tir d'aquest dis­sabte pro­gra­marà qua­tre ses­si­ons dife­rents cada cap de set­mana. Una veri­ta­ble mul­ti­o­ferta que s'anirà repe­tint durant qua­tre caps de set­mana per fer efec­tiu el boca-ore­lla. Porta 4, fins ara, era una escola de tea­tre. Des d'ara, es com­pa­ti­bi­lit­za­ran els ser­veis for­ma­tius amb els de pre­sen­tació d'espec­ta­cles pro­fes­si­o­nals, a només vuit euros. La direc­tora és Verónica Pallini. Després de vuit anys vivint a Bar­ce­lona i seguint les pro­gra­ma­ci­ons tea­trals s'ha ado­nat que els cre­a­dors neces­si­ten més espais per ense­nyar els seus tre­balls.

Porta 4 ( situat al car­rer Església, 4) remet a la car­te­llera de Bue­nos Aires. Pallini asse­gura que avui hi ha 400 sales a la capi­tal argen­tina de molt petit for­mat. Tim­bre 4, la sala que ha permès fer-se com a cre­a­dor a Clau­dio Tol­cac­hir, té part de la culpa del nom de la nova sala de Gràcia.

En poc més d'un any, Gràcia ha fet un tomb a la seva oferta. El 2005, quan va tan­car l'Arten­brut i poc després del tan­ca­ment per refor­mes del Lliure de Gràcia, sem­blava que l'històric barri veu­ria reduïda la seva oferta pro­fes­si­o­nal. Al cap de poc, la Sala Beckett rebria un buro­fax, en què se'ls amenaçava de fer-los fora del local, un litigi que ara està més enfo­cat però que cer­ti­fica la marxa de la sala dels autors al Poble­nou a mitjà ter­mini. Aquests últims anys, amb el boom de l'auto­ria cata­lana, la Beckett ha recu­pe­rat un espai de referència. Gràcia es que­dava, doncs, amb el mul­ti­sa­les tea­tral del Tea­tre­neu i amb el Jove Tea­tre Regina, ja només enfo­cat a la pro­gra­mació fami­liar i esco­lar. Gràcia ha revis­co­lat dar­re­ra­ment. Per una banda, s'ha anat fent més visi­ble el tre­ball de La Cal­dera (amb exhi­bi­ci­ons pun­tu­als com a resul­tat de les residències cre­a­ti­ves i com a apa­ra­dor del Grec). També fa poc més d'un any va obrir l'Alme­ria Tea­tre amb l'objec­tiu de donar espai als mun­tat­ges de la com­pa­nyia Gataro i d'altres que no tro­ba­ven forat a la car­te­llera. El seu direc­tor, Víctor Álvaro, asse­gura que s'ha tro­bat, amb el temps, una molt bona recepció del públic, que augura esta­bi­li­tat al pro­jecte. La reo­ber­tura del Lliure de Gràcia aquest setem­bre també és una fita històrica. Van tri­gar quasi set anys (es va tan­car amb l'última funció d'Et diré sem­pre la veri­tat el novem­bre del 2003). Havia de ser un tan­ca­ment pro­vi­si­o­nal, però durant el parèntesi hi va haver veus per des­vin­cu­lar la sala del Lliure. Porta 4 té una sala per a 60 loca­li­tats. Cada direc­tor triarà el for­mat de la sala, ja que la pla­tea (així com les peti­tes gra­des)és de fàcil mobi­li­tat. Pallini vol obrir la pro­gra­mació tant a cre­a­dors emer­gents com con­sa­grats, prin­ci­pal­ment cata­lans tot i que també a inter­na­ci­o­nals. Porta 4 s'inte­gra al col·lec­tiu Nodes, en què ja sumen La Cal­dera, Tra­gant Dansa, Expe­ri­men­tem amb l'Art i Gràcia Ter­ri­tori Sonor. Ells apor­ta­ran la ves­sant tea­tral que fal­tava a aquest pro­jecte cul­tu­ral­que cus cre­ació amb el barri. També plan­te­gen fer actu­a­ci­ons pun­tu­als alguns diven­dres o mati­nals de diu­menge per a espec­ta­cles de públic fami­liar. En aques­tes ses­si­ons, els artis­tes “pas­sa­ran la gorra”, un fet molt habi­tual als tea­tres d'Argen­tina durant el Cor­ra­lito.

LA DATA

09.01.05
Tanca l'Artenbrut.
Va donar un toc de gràcia al teatre del barri, després que tanqués 14 mesos abans el Teatre Lliure.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.