Societat

Catalunya millora en educació, segons PISA

Incrementa la puntuació en comprensió lectora, matemàtiques i ciències

Els estudiants es queden lleugerament per sota el nivell de la mitjana de l'OCDE

Xangai, Finlàndia i Corea del Sud, els millors

Cata­lu­nya ha millo­rat en edu­cació, segons l'informe Pro­grama per a l'Ava­lu­ació Inter­na­ci­o­nal dels Alum­nes (PISA) 2009, tot i que encara s'ha que­dat lleu­ge­ra­ment per sota de la mit­jana dels països de l'OCDE. Els alum­nes cata­lans han millo­rat 21 punts en com­prensió lec­tora res­pecte l'any 2006, pas­sant de 477 punts a 498. També han incre­men­tat el nivell en matemàtiques -pas­sen de 488 punts del 2006 als 496 del 2009- i en ciències, pas­sant dels 491 als 497. La mit­jana de l'OCDE se situa en els 500 punts.

Xan­gai, Finlàndia i Corea del Sud són els ter­ri­to­ris que encapçalen el rànquing dels 65 països que se sot­me­ten a l'ava­lu­ació edu­ca­tiva de l'OCDE.

Pel que fa la mit­jana de l'Estat espa­nyol, també es millora, tot i que es queda molt per sota de la cata­lana. El nivell de com­prensió lec­tora dels estu­di­ants espa­nyols s'ha situat en els 481 punts, 12 més que fa tres anys.

Què és PISA?

L'informe PISA es va crear el 1997 pels governs dels països mem­bres de l'OCDE, tot i que després s'hi van sumar països asso­ci­ats fins a arri­bar a la xifra de 65. Té com a objec­tiu super­vi­sar els resul­tats dels sis­te­mes edu­ca­tius en ter­mes de ren­di­ment, dins d'un marc comú acor­dat inter­na­ci­o­nal­ment.

En aquesta edició, igual que va pas­sar l'any 2000, la lec­tura torna a cen­trar l'enquesta PISA però el marc de lec­tura s'ha actu­a­lit­zat i ara també inclou l'ava­lu­ació lec­tora de tex­tos electrònics. La forma d'ava­luar les matemàtiques i les ciències no ha variat en l'informe 2009 res­pecte a ante­ri­ors edi­ci­ons.

Aquest estudi com­pa­ra­tiu, inter­na­ci­o­nal i que es fa de manera periòdica ava­lua el ren­di­ment dels alum­nes de 15 anys, en aca­bar l'etapa esco­lar obli­gatòria, a par­tir de l'ava­lu­ació de cer­tes com­petències. Cada país exa­mina entre 4.500 i 10.000 estu­di­ants de 15 anys, tot i que a Cata­lu­nya, interes­sada en obte­nir dades repre­sen­ta­ti­ves de l'alum­nat, la mos­tra acos­tuma a arri­bar a 25.000 estu­di­ants de cen­tres públics i pri­vats.

L'informe ava­lua la capa­ci­tat dels alum­nes per apli­car con­cep­tes que han après durant la seva esco­la­rit­zació, no pas assig­na­tu­res ni matèries con­cre­tes.

L'informe PISA con­sis­teix en pro­ves escri­tes en for­mat paper o electrònic, que duren dues hores i mitja i com­bi­nen pre­gun­tes d'elecció múlti­ple i pre­gun­tes ober­tes, que s'orga­nit­zen en uni­tats basa­des en un pas­satge escrit o gràfic que plan­teja una situ­ació de la vida real.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.