cultura

Carpe diem

La núvia era ell

Aquesta bellesa fina i delicada que va tancar dimecres la desfilada de Jean Paul Gaultier vestida de núvia és un noi. Es diu Andrej Pejic i se'l rifen a les passarel·les. Vivim temps d'androgínia i confusió. És el seu moment.

Déjà-vu? L'androgínia no és nova en el món de la moda. És habi­tual tro­bar-se models feme­ni­nes amb trets mas­cu­lins (com Ste­lla Tenant o la Bimba Bosé dels ini­cis) i també hi ha hagut cre­a­dors molt pro­clius a mos­trar efebs d'aires lànguids, però ara hem anat un pas més enllà amb el tri­omf de la ase­xu­a­li­tat. El bosnià de 19 anys Andrej Pejic s'ha con­ver­tit en la sen­sació del moment. La seva llarga cabe­llera rossa, els trets deli­cats del seu ros­tre i un cos llarg i sufi­ci­ent­ment ambigu han estat el seu pas­sa­port al cim de la moder­ni­tat. ‘‘Tinc el millor dels dos sexes”, diu quan li pre­gun­ten com es troba dins la seva pell.

Canvi de para­digma. Després d'anys de pre­va­lença del look Kate Moss, en els últims temps sem­blava que els gurus de la moda s'havien fixat en les dones cur­vilínies (com Lara Stone), però tot ha tor­nat a can­viar. Fins i tot una bra­si­lera com Gisele Bündc­hen acaba de fer una cam­pa­nya per a Balen­ci­aga on Ste­ven Mei­sel la retrata com si fos un noi. I què podem dir de la icona glo­bal Lady Gaga, que no fa gaire va pro­ta­go­nit­zar la por­tada del Vogue Japó rein­ven­tada en el seu alter ego mas­culí, Jo Cal­de­rone? ¿Jugar amb el gènere és l'últim diver­ti­ment d'una soci­e­tat con­fosa on es busca cap­tar l'atenció o un nou intent de sor­tir dels canons de bellesa bur­gesa i con­ven­ci­o­nal?

It boy girl. Els aban­de­rats de l'avant­guarda apos­ten per aquest fill d'exi­li­ats de l'ex-Iugoslàvia, criat a Austràlia, i ja li diuen it boy girl (noi-noia de moda). Marc Jacobs ha fet que pro­ta­go­nitzi una cam­pa­nya al cos­tat d'una model que se li assem­bla moltíssim, a les recents pas­sa­rel·les de moda mas­cu­lina la seva cabe­llera cri­dava l'atenció (“és un home o una dona''?) i ara Gaul­tier hi ha posat la cire­reta con­ver­tint-lo en una núvia. A l'enfant ter­ri­ble francès li encanta col·locar en escena éssers humans de tota talla i con­dició i el jove model es deixa uti­lit­zar perquè “sóc un desit­jat llenç en blanc”. Apro­fun­deix en l'ambigüitat quan parla de sexe (tant li pot agra­dar un home com una dona), però és cons­ci­ent que el seu boom pot ser efímer. I és que la volup­tu­osa pas­sa­rel·la de llen­ce­ria Vic­to­ria's Secret con­ti­nua sent la més vista del món!

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.