Ensenyament congela la digitalització de les aules
El govern està estudiant la viabilitat econòmica i pedagògica del programa i atura la instal·lació de 40.000 ordinadors a secundària
Sindicats i oposició critiquen la retallada en educació
Els prop de 40.000 alumnes de secundària catalans que el curs vinent havien de començar a treballar amb ordinadors a les aules hauran d'esperar temps millors. Així ho va anunciar ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, durant la presentació de les dades i el calendari de la preinscripció
escolar del curs 2011-2012, en què es va començar a perfilar de quina
manera afectarà la re-
tallada pressupostària aquest departament.
Rigau va explicar que el programa de digitalització Educat 1x1 suposa una “gran despesa” per a les arques de la Generalitat i que el govern farà una “pausa” en aquest pla per estudiar-ne la viabilitat tant econòmica com pedagògica. La consellera va garantir, però, que la mesura no afectarà els grups en què la digitalització de les aules ja està implantada, que podran continuar treballant amb normalitat. L'anunci de Rigau no ha agradat gens a la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Secundària (Fapaes) per la diferenciació entre instituts que generarà. El seu president, Pere Farriol, va advertir que la congelació de la digitalització comportarà una ESO dividida en “dos sistemes”, un per als que disposen de tecnologia punta als centres (el 40% de l'alumnat), i un altre per als que no la tenen.
Aquesta situació, però, podria canviar després de la trucada que Rigau va rebre ahir al vespre del Ministre d'Educació, Ángel Gabilondo, en què es va mostrar receptiu a canviar el conveni de subvenció per evitar que hi hagi diferències entre alumnes d'un mateix centre.
Mentre no es produeix aquesta modificació, el sindicat USTEC, majoritari en l'ensenyament públic, va apostar per “racionalitzar”, però no “paralitzar”, el projecte. Des del Parlament, el portaveu del PSC en qüestions educatives, Daniel Font, va acusar el govern de “no comprendre” les exigències de l'educació del segle XXI i va demanar a l'executiu que dediqui el mateix “esforç” a l'educació que l'anterior govern.
Procés precipitat
La digitalització de les aules va ser un dels projectes estel·lars del tripartit, però la seva implantació ha topat amb moltes dificultats. Ja de bon principi, va rebre moltes crítiques del professorat per la precipitació amb què es va fer el procés, sense que hi hagués prou mitjans tècnics ni prou preparació dels docents que l'han d'aplicar.
Un cop posada en marxa, la irrupció de les noves tecnologies està sent molt ben acollida en alguns centres, mentre que en altres els ensenyants critiquen les limitacions pedagògiques dels nous materials i els problemes de connexió a internet. Els professors que han d'implantar la digitalització es queixen també de la poca forma-
ció que se'ls ofereix.