El RACC assegura que la limitació a 110 reduirà com a màxim el 2% del consum
El club automobilístic posa en dubte la mesura i adverteix que els costos són massa elevats
Estima que suposarà un estalvi d'entre 200 i 300 milions d'euros i no de 1.400 com xifra l'Estat
La limitació de la velocitat a 110 quilòmetres per hora a les autopistes i autovies, que entrarà en vigor el pròxim dia 7, només permetrà reduir com a màxim el 2% del consum de combustible i no el 10 o el 15% que argumenta l'Estat, segons ha advertit el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). Aquesta mesura suposarà un estalvi màxim d'entre 200 i 300 milions d'euros a l'any i no els 1.400 milions que ha xifrat el govern de Madrid.
En roda de premsa, el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, ha avisat que el resultat final d'aquesta limitació de la velocitat no serà positiu ja que els beneficis en estalvi energètic són molt limitats i, en canvi, els costos seran molt elevats perquè crearan confusió en els conductors i s'imposaran més multes.
Segons un estudi elaborat per aquest club d'automobilistes, passar de 120 a 110 quilòmetres per hora com a velocitat màxima en autopistes i autovies només permetrà reduir un 1% de la factura petroliera d'Espanya relativa a l'any 2010.
Davant aquesta situació, el RACC ha demanat al govern que la mesura sigui només temporal, per un termini per exemple de sis mesos, que es fixin criteris objectius sobre el seu manteniment, que es facin públiques regularment la quantitat de multes que s'imposin per la nova normativa i que s'asseguri la qualitat de la nova senyalització.
Altres mesures
La reducció de la velocitat a autopistes i autovies no afectarà a la majoria dels vehicles i un 70%, segons dades del RACC, no es veuran afectats: els que circulen en zona urbana, els que ho fan en vies convencionals, els camions que circulen per autopistes i autovies o aquells vehicles que no superin els 110 quilòmetres per hora de manera habitual o que es trobin en congestió.
L'associació proposa altres mesures “més eficients” per reduir el consum, com publicitar les tècniques de conducció eficient o actuar sobre les zones de baixa velocitat.