Societat

El Bicing s'estabilitza cap a la baixa

Durant els últims dos anys, el servei ha perdut un 25% d'usuaris

L'ús diari que es fa de les bicicletes ha augmentat, i ha passat dels 5 trajectes al dia del 2009 als 5,40 que s'estan fent enguany

El servei s'ha estabilitzat i els usuaris del Bicing s'han fidelitzat

El Bicing ha arribat al seu quart aniversari lluny d'anunciar un increment d'abonats com va passar durant els dos primers anys de la seva posada en marxa. Si el desembre del 2008 eren més de 156.000 els qui tenien el carnet del Bicing, a final de l'any passat la xifra d'abonats va baixar fins els 117.000, i va repuntar fins prop dels 121.000 durant els dos primer mesos del 2011.

Malgrat que el descens d'usuaris se situa entorn del 25% en dos anys, aquesta dada no és una mala notícia per a l'Ajuntament de Barcelona. Al contrari, creuen que darrere d'aquesta davallada hi ha l'estabilització d'un servei i la fidelització d'uns usuaris. La prova que el Bicing s'ha consolidat és, segons el consistori, que malgrat tenir menys usuaris s'han incrementat el nombre s'usos diaris que els abonats fan de les bicis.

Si el 2009 l'Ajuntament calculava que els usuaris feien cinc trajectes el dia, a principi d'aquest any la mitjana de desplaçaments se situa en els 5,40. Des del consistori afegeixen una dada més: el nombre de desplaçaments diaris en bicicleta a Barcelona s'ha doblat els últims quatre anys, per passar dels 50.000 viatges que es feien en aquest transport abans de la implantació d'aquest servei públic als 106.000, 40.000 amb Bicing. Des que es va impulsar el Bicing, el març del 2007, s'han fet 105 milions de quilòmetres amb les bicicletes públiques i s'han registrat més de 38 milions d'usos.

Un servei amb pèrdues

Tanmateix, el consistori haurà d'anar amb compte perquè els usuaris no baixin molt per sota d'aquests 120.000 abonats que hi ha en l'actualitat per no incrementar més el dèficit d'aquest servei. A Barcelona es pretenia que amb la posada en marxa de la regulació de l'estacionament, l'anomenada àrea verda, es pogués finança el Bicing. Però la realitat és que aquest servei ja registra un dèficit d'explotació de 15 milions d'euros. Per tant, si comptabilitza més baixes d'abonats encara haurà d'incrementar més el finançament aportat per l'Ajuntament.

Punts febles

El que el consistori va presentar com un projecte estrella en matèria de mobilitat per a aquest mandat va estar a punt de morir d'èxit. Les bicicletes i les estacions, que havien estat pensades per resistir un ús continuat per part dels abonats, registraven més avaries del que havien previst els tècnics de mobilitat del consistori. Això ha obligat l'Ajuntament a millorar el Bicing de manera continuada per poder oferir un bon servei als abonats i, també, davant d'una oposició molt crítica amb aquest producte.

El consistori ha canviat les característiques tècniques de les bicicletes –limitar el gir del manillar, substituir el seient o canviar el pedals–. Ha perfeccionat les estacions, on ha fet, per exemple, ancoratges més resistents a prova d'actes vandàlics. Per tal de poder solucionar amb més rapidesa les avaries de les bicicletes, hi ha tallers mòbils al carrer que permeten fer reparacions in situ i, a més, s'ha establert un protocol de manteniment. Totes aquests millores tècniques han permès reduir en un 72% el vandalisme registrat a les estacions.

Els problemes mecànics no han estat els únics. El funcionament del Bicing també s'ha vist entelat pel manteniment i els errors informàtics, cosa que va fer que l'Ajuntament intentés canviar el sistema. La substitució de l'actual sistema informàtic per un altre, però, s'haurà de posposar fins al pròxim mandat.

Una de les particularitats del Bicing és la manera com està operat, directament per les estructures de l'Ajuntament per mitjà d'una concessió. L'activitat del concessionari és dirigida i supervisada pels òrgans municipals, que fixen i controlen com ha de ser, i també indiquen de quina manera s'ha de prestar el servei. En canvi, en la majoria de grans ciutats el serveis públics de bicicleta són fruit d'una contraprestació que ofereixen empreses a canvi de l'explotació de la publicitat que duen els vehicles de dues rodes.

300
metres
és la distància entre estacions; la majoria són a prop d'altres serveis públics
11
milions
de viatgers a l'any, cosa que suposa una mitjana de 40.000 viatges diaris.
420
estacions
hi harepartides per Barcelona i arriben a tots els barris.
6.000
bicicletes
que té el Bicing per tal de poder oferir un bon servei.

Més bona nota dels usuaris

El Bicing assoleix per primera vegada una puntuació del 6,5 dels usuaris, sense suspendre cap dels àmbits de l'enquesta de satisfacció feta a prop de 700 abonats. Des de desembre del 2010 fins a febrer del 2011, els usuaris han notat una millora del servei perquè la puntuació que rep s'ha incrementat més d'un punt. Durant els primers dos mesos d'aquests any, l'aspecte que els usuaris valoren amb un notable és l'adequació del model a l'ús que es fa de les bicis, així com la millora del manteniment que s'està fent d'aquest servei durant els últims mesos.

No arriba al set, però també té una bona puntuació, la facilitat d'agafar i deixar bicicletes, que els usuaris puntuen amb un 6,9, i la informació que hi ha a la web del Bicing, que rep un 6,8. El que s'emporta la pitjor nota de les que concedeixen els usuaris és la disponibilitat de bicicletes en origen i l'estat de les bicis, que treuen un 5 pelat en l'enquesta de valoració del servei.

Segons l'Ajuntament de Barcelona, el perfil de l'abonat del Bicing és d'una persona de poc més de 34 anys que viu principalment als districtes de l'Eixample i Sant Martí. El 55,75 dels usuaris són homes i representen el 73,3% dels que fan servir diàriament aquest servei. Pel que fa a l'ús que fan del Bicing, la majoria, un 77,6%, el fan servir cada setmana, però només un 34% del total d'abonats el fan servir cada dia. N'hi ha un 20,4% que utilitzen el Bicing menys d'un cop per setmana.

El vandalisme a les estacions s'ha reduït un 72%

Segons dades de l'Ajuntament, el vandalisme s'ha reduït un 72% a les estacions i els robatoris també han davallat fins a mínims –sense quantificar aquests mínims–. Això s'ha aconseguit, expliquen des del consistori, gràcies la implantació d'un protector d'estacions i d'un dispositiu unidireccional per aparcar les bicicletes que ha suposat una millora immediata dels problemes de vandalisme que s'havien registrat a les estacions.

Els actes incívics també s'han pogut controlar gràcies a la incorporació d'inspectors al carrer per actuar sobre els usos fraudulents i el mal ús de les bicicletes en la via pública. Durant el 2010, aquests inspectors van realitzar un total de 6.928 intervencions, és a dir, van comprovar que els qui feien servir el Bicing tinguessin la targeta d'aquest servei. Només en els mesos de gener i febrer d'enguany ja s'han efectuat 767 intervencions.

Els últims dos anys també han disminuït les queixes i reclamacions dels usuaris del servei. El 2009, la mitjana de queixes era de 13 per cada 10.000 usos i el 2010 havia baixat a 4,07 per cada 10.000 usos. Moltes d'aquests queixes estaven relacionades amb els cobraments del servei. Pel que fa a les reclamacions, el 2009 se'n feien 15 per cada 10.000 usos, una xifra que també va disminuir fins e 6,09 per cada 10.000 usos.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.