l'hospitalet de llobregat
Arrenca la campanya veïnal per fer subterrànies les vies
Unes 12 entitats recullen firmes per exigir que desapareguin les vies de Renfe, tal com es va acordar el 2001
La plataforma es reactiva després d'onze anys per la paralització del projecte
Fer subterrànies les vies de la línia de Vilanova al seu pas per l'Hospitalet, construir l'estació intermodal de la Torrassa, fer el projecte per fer subterrània la línia de Vilanova, construir l'estació també subterrània de Bellvitge i, mentre això no arriba, millorar l'accessibilitat al baixador actual instal·lant-hi ascensors. Aquestes són les demandes de la plataforma l'Hospitalet Sense Vies, unes exigències que no són noves sinó que daten de l'any 2000, quan una dotzena d'entitats van liderar la reclamació de la desaparició de les vies en superfície. La campanya veïnal es va suspendre arran del conveni que el 2001 van signar l'Ajuntament de l'Hospitalet, el Ministeri de Foment i la Generalitat per fer subterrànies les vies –projecte que duu aparellada la construcció de les estacions també cobertes de Bellvitge i la Torrassa– i l'aprovació del projecte, el 2008. Les aspiracions tant del consistori com dels veïns es van veure frustrades el febrer passat, quan el secretari d'estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, va admetre que Foment no té diners per abordar ni aquesta obra. És per això que 13 entitats de la ciutat han decidit reactivar la plataforma, 11 anys després del seu naixement, i ahir van anunciar l'inici d'una campanya de recollida de firmes i adhesions amb l'objectiu d'aconseguir el cobriment de les vies i la construcció de les estacions subterrànies. Entre les entitats promotores hi ha els sindicats CCOO i UGT, la Federació d'Associacions de Veïns, la Unió de Botiguers, la Coordinadora d'Entitats del Gornal, el Consell de l'Esplai i el club de futbol l'Hospi. La presidenta de la Coordinadora d'Entitats de Collblanc-la Torrassa, Carme Morro, va explicar que la plataforma està fent el mateix que fa 11 anys “perquè les notícies empitjoren” respecte d'una infraestructura que talla per la meitat la ciutat i provoca la incomunicació entre barris. “Sabem que és un moment delicat per executar un projecte valorat en 413 milions d'euros, però altres projectes han tirat endavant”, segons Morro. El manifest de la plataforma destaca que el manteniment de les vies en superfície “comportarà el retard de projectes fonamentals com ara la transformació de la Granvia, la construcció del Biopol i l'accessibilitat al riu”. A banda de la recollida de signatures, que durarà fins al juliol, la plataforma estudiarà actuacions més contundents com ara concentracions o manifestacions. Les entitats consideren important anar juntes amb l'Ajuntament, el qual reclamarà a Foment que executi les obres si no s'aconsegueix un finançament públic o privat per fer-les.