Canals

Històrics i amb l'esperit ben lliure

Seat té el seu patrimoni històric a la nau A122 de l'antiga fàbrica de la Zona Franca de Barcelona. De tant en tant alguns d'aquells cotxes van al seu aire en els trams cronometrats de ral·lis de clàssics

Les qua­tre set­ma­nes que van transcórrer des que vaig res­pon­dre afir­ma­ti­va­ment a la tru­cada telefònica fins al moment de reu­nir-me amb el que durant qua­tre dies va ser el meu equip se'm van fer llar­gues, molt llar­gues. I no n'hi havia per menys perquè la pro­posta venia de Seat i ens donava –a mi i al meu copi­lot habi­tual en ral·lis de clàssics, Toni Romero, d'El 9 Espor­tiu– l'opor­tu­ni­tat de par­ti­ci­par al Ral·li de Pra­via amb un 127 de Seat Coc­hes Históricos, un dels tres vehi­cles que per a l'ocasió van sor­tir de la nau A122 de Seat a la Zona Franca amb des­ti­nació cap a Astúries.

Com a nostàlgic que sóc, és nor­mal que la meva ment es remuntés qua­tre dècades enrere, fins als ini­cis de Seat Com­pe­tición, i recordés aque­lles gèlides nits de ral·li en què veure en acció els seus pilots ofi­ci­als, Anto­nio Zanini, Sal­va­dor Cañellas i Jorge Bäbler, al volant dels 124 i 1430 em feia obli­dar la fred i la son. D'aque­lla època no tinc més idea del fun­ci­o­na­ment intern de l'equip del que he lle­git i sen­tit a dir; conec millor la més pròxima etapa de Seat Sport al mun­dial de ral·lis, pri­mer amb els Ibiza kit-car (cam­pi­ons en 2 litres el 1996 i 1998) i després amb els Córdoba WRC.

El que puc asse­gu­rar és que durant aquells qua­tre dies en ter­res astu­ri­a­nes em vaig sen­tir com si per fi fes rea­li­tat la fan­ta­sia de sen­tir-me pilot ofi­cial. Qui no s'hi sen­ti­ria estant envol­tat cons­tant­ment de pro­fes­si­o­nals que exe­cu­ten a la per­fecció la seva feina, sabent-se empa­rat en tot moment davant el menor símptoma d'un pro­blema o en arri­bar al parc d'assistència després d'un parell de trams i veure que el cotxe va que­dant com nou abans de sor­tir cap a les cro­no­me­tra­des següents?

Al cent per cent.

Al cap­da­vant de Seat Coc­hes Históricos, Isi­dre López no amaga que s'implica tant en aquesta acti­vi­tat com ho feia quan tenia sota la seva res­pon­sa­bi­li­tat la logística del pro­grama mun­di­a­lista de Seat Sport. La diferència és que allò era com­pe­tició pura i al més alt nivell i aquesta és una acció amb què la marca de Mar­to­rell fa reviure la seva història al públic i demos­tra que amb un cotxe ben nor­mal i poca des­pesa es pot par­ti­ci­par en aques­tes fes­tes per als afi­ci­o­nats que són els ral·lis de regu­la­ri­tat per a vehi­cles clàssics.

D'aquí ve que els cot­xes amb què hi acu­deix siguin pràcti­ca­ment idèntics als de sèrie. Només hi ha con­ces­si­ons en els seients baquet, cin­tu­rons d'arnès, llan­des i pneumàtics i, lògica­ment, en els pre­ci­sos i impres­cin­di­bles apa­rells de mesu­ra­ment. Sus­pen­si­ons, frens, car­bu­ració i esca­pa­ment es fona­men­ten en el que l'annex J del regla­ment espor­tiu d'aque­lla època defi­nia com a Grup 1: turis­mes de sèrie.

Exemple a seguir

Seat Coches Históricos va acudir al ral·li Villa de Pravia amb tres cotxes: un 127, un Fura Crono i un Ibiza de primera generació. La pluja va afegir dificultat a l'habitual d'uns trams estrets, lliscants i amb canvis de ritme; divertits i selectius, vaja. Seat és l'única marca que s'implica en aquests tipus de proves a l'Estat espanyol. El programa d'aquest any n'hi inclou tres –ara només queda el Ral·li Costa Brava– i quatre més en altres països europeus.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.