Fidel Aguilar Marcó

Artista precoç, l'escultor Fidel Aguilar va desenvolupar, amb el suport de figures com ara Rafael Masó i Xavier Montsalvatge, una carrera artística molt curta, ja que va morir de sobte als 22 anys

«Fidel Agui­lar, que al cel sia, era un jove­net que pro­me­tia dies de glòria, ningú dubta que era de fusta d'artistàs, les belles i gra­ci­o­ses esta­tu­e­tes que ens deixà per a gaudi dels nos­tres ulls en són un tes­ti­moni. Obres rea­lit­za­des amb un amor i emoció engres­ca­dors en les escas­ses hores que podia dei­xar la fei­xuga tasca dels encàrrecs vul­gars de tallista; com eren capçale­res de llit i demés detalls deco­ra­tius de gust escar­ran­sit, però que en defi­ni­tiva li feien bullir l'olla.» Aques­tes parau­les de Rafael Masó que recull Narcís Coma­dira en el catàleg Fidel Agui­lar. Un nou­cen­tista gironí, publi­cat amb motiu d'una expo­sició del 1991, resu­mei­xen per­fec­ta­ment la figura d'aquest artista precoç que, mal­grat que va morir als 22 anys, va acon­se­guir un reco­nei­xe­ment com a escul­tor. De fet, tant Masó com Xavier Mont­sal­vatge, ani­ma­dors de les tertúlies i grups de tre­ball del grup Athe­nea, nucli del nou­cen­tisme a Girona, van ser els grans pro­tec­tors del jove escul­tor.

Agui­lar va des­co­brir el gust per la talla de fusta quan va aban­do­nar el semi­nari per falta de vocació i va anar a tre­ba­llar de tallista. Tot i que la seva for­mació ini­cial va ser auto­di­dacta, també va anar a l'Escola de Belles Arts Muni­ci­pal. Però per gua­nyar-se la vida als quinze anys ja havia mun­tat un taller de mobles per encàrrec i res­tau­ració men­tre dedi­cava el temps lliure a l'acti­vi­tat artística. I va ser uns anys després que Masó i Mont­sal­vatge el van ani­mar a desen­vo­lu­par aquesta faceta, fins al punt que va esta­blir una col·labo­ració amb el famós arqui­tecte per fer, per exem­ple, els mobles per a la Casa Ensesa i els relleus per a la Casa Casas, a la platja de Sant Pol. Però el que real­ment l'atreia era l'escul­tura amb pedra i el que volia era ampliar horit­zons, per la qual cosa es va tras­lla­dar a Bar­ce­lona, d'on va haver de tor­nar per malal­tia al cap de pocs dies: «L'objecte pre­di­lecte de les meves afi­ci­ons és poder tre­ba­llar en pedra. [...] Jo vull ser, tre­ba­llar, córrer, ser home, for­mar-me en el meu art, adqui­rir una suma de conei­xe­ments, ampliar els meus horit­zons...»

Agui­lar havia ence­tat una nova etapa artística en entrar en con­tacte amb Masó i les seves apor­ta­ci­ons artísti­ques. Però la mort sob­tada de l'escul­tor el 1917 va dei­xar la seva obra en l'etapa ini­cial. Una obra que es pot seguir no sola­ment a través de l'escul­tura, sinó també dels dibui­xos, esbos­sos, retrats, auto­re­trats i cari­ca­tu­res.

Fidel Aguilar Marcó
Època:
Girona, 1894 - 1917
Activitat:
Escultor
«En aquesta casa hi nasqué Fidel Aguilar i Marcó (1894-1917) escultor»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.