Comunicació

Els súpers s'han fet grans

El Super3 bufa 25 espelmes consolidat com l'univers infantil en català de referència traspassant l'àmbit televisiu

La idea de club va arrelar ràpidament amb activitats més enllà de la pantalla
Actualment hi ha prop d'un milió i mig de súpers, alguns dels quals són pares i mares de súpers

Hi ha súpers que són pares. De fet, la franja d'edat amb més car­nets és de 0 a 4 anys, cosa que demos­tra el grau d'iden­ti­fi­cació de diver­ses gene­ra­ci­ons amb el Super3 , un club infan­til nas­cut a la tele­visió però que ja fa temps que ha tras­pas­sat la bar­rera de la pan­ta­lla i ha esde­vin­gut un feno­men social com es demos­tra cada octu­bre amb la Festa dels Súpers.

Aquesta set­mana bufarà 25 espel­mes –TV3 va posar-lo en marxa l'11 de febrer del 1991– i en l'any del seu quart de segle s'han pre­pa­rat diver­ses acti­vi­tats per com­me­mo­rar el supera­ni­ver­sari: des d'una expo­sició al Palau Robert, al març, fins a un lli­bre per Sant Jordi i l'edició d'un doble disc, perquè la música ha estat un dels “ele­ments tron­cals” de la història del Super3, segons el seu actual direc­tor, Dani López.

Creat per Anna Ribas i Joan Sibina –a la imatge amb Ole­guer Sar­sa­ne­das, ales­ho­res direc­tor de pro­gra­mes de TV3, lluint el guant de super­he­roi, la Supermà–, el pro­grama com­bi­nava dibui­xos ani­mats amb gags pro­ta­go­nit­zats per per­so­nat­ges com ara en Petri, la Noti, en Tomàtic, el Mega­zero, que era el dolent.

El 1991, el Club Super3 va supo­sar un tren­ca­ment del tipus de pro­gra­mació infan­til de prin­ci­pis dels anys noranta. “Va saber comu­ni­car-se amb els nens amb el seu llen­guatge i no els trac­tava des d'un punt de vista pater­na­lista”, asse­nyala Dani López. La clau de l'èxit no va ser només diri­gir-se als nens d'una manera intel·ligent, fent-los pro­ta­go­nis­tes, sinó tre­ba­llant també con­cep­tes com ara la ima­gi­nació, la cul­tura de l'esforç, la soli­da­ri­tat, fomen­tar hàbits de lec­tura, a més de pro­po­sar acti­vi­tats cul­tu­rals i lúdiques arreu del país, fent ter­ri­tori i pro­xi­mi­tat. Aques­tes carac­terísti­ques van arre­lar ben aviat amb la idea asso­ci­a­tiva d'un club, lli­gat amb el sen­ti­ment de per­ti­nença de l'espec­ta­dor. Les últi­mes dades són que hi ha un milió i mig de súpers, alguns dels quals són pares i mares de súpers.

El pro­grama infan­til ha pas­sat per diver­ses eta­pes, amb la con­següent reno­vació de per­so­nat­ges, l'última el 2006, amb un nou for­mat, més en la idea d'una sit­com amb una família pro­ta­go­nista: en Fluski, en Roc, l'Àlex, en Pau, la Lila i la Pati Pla.

El Super3 també s'ha adap­tat a les noves tec­no­lo­gies, el gran canvi d'aquests 25 anys, ofe­rint els con­tin­guts a través de diver­ses pla­ta­for­mes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia