cultura

Inconformisme fresc

El director Nicolas Stemann debuta a Temporada Alta amb una mirada contemporània al ‘Werther' de Goethe, al Teatre de Salt

Stemann: “El mur de Facebook és com un mirall que reflecteix com és cadascú”

El direc­tor ale­many Nico­las Ste­mann encara no havia pre­sen­tat cap mun­tatge a un fes­ti­val que mira de seguir les nove­tats al cen­tre d'Europa. Avui (Tea­tre de Salt, 21 h) es pre­senta Wert­her!, un monòleg amb Phi­lipp Hoch­mair, que es remunta al 1997 i amb el qual fa una lec­tura con­tem­porània de la novel·la epis­to­lar sobre la figura del jove Wert­her, escrit per Goethe. El per­so­natge romàntic, enfo­llit d'amor, intenta tro­bar “el seu lloc a la soci­e­tat. No se sent bé i no es con­forma. Sovint, nosal­tres ens con­for­mem. I aquesta és una decisió errònia”, comen­tava Ste­mann dimarts en una entre­vista telefònica amb El Punt Avui.

Del 1997 a avui, les for­mes de comu­ni­cació han evo­lu­ci­o­nat molt. Ja en aque­lla època la cor­res­pondència con­ven­ci­o­nal era anacrònica. El direc­tor cele­bra que el traspàs a les xar­xes soci­als l'han fet els matei­xos espec­ta­dors de forma natu­ral. Per Ste­mann, “el Face­book és com les car­tes del segle XIX: et per­met comu­ni­car amb tota la soci­e­tat alhora, però també és molt soli­tari. El mur de Face­book és com un mirall que reflec­teix com és cadascú.”

Ste­mann alterna les dra­matúrgies con­tem­porànies de clàssics amb les direc­ci­ons d'autors con­tem­po­ra­nis com Elfri­ede Jeli­nek. Les dues pre­te­nen con­nec­tar l'espec­ta­dor al text pro­po­sat per l'autor, sigui del segle que sigui. El direc­tor apunta irònica­ment: “M'agrada com­pli­car-me la vida perquè Jeli­nek ja és política i actual”, però són obres dures i difícils de mun­tar. Sovint, hi ha l'acu­dit, la broma. És cab­dal. També en clau de tragèdia, per forçar el con­trast i “tro­bar un camí energètic. Crec que és impor­tant que es vis­qui com una festa. No crec que sigui con­tra­dic­tori par­lar de situ­a­ci­ons crues, amb un aire ale­gre: això per­met que sigui més seri­osa la tragèdia”. El roman­ti­cisme segueix sent clau en la vida, avui, “seguei­xen havent-hi per­so­nes que no es con­for­men. L'amor no té lògica, tot­hom l'ha vis­cut. I avui segueix ben pre­sent en cançons, cinema tele­visió. El roman­ti­cisme és actual tot i que és evi­dent que han can­viat algu­nes for­mes”.Aquest cap de set­mana, la presència de Ste­mann con­trasta amb la pro­posta de l'històric Alain Pla­tel que signa Nicht Sch­la­fen (Sense dor­mir). Es tracta d'un mun­tatge que rein­ci­deix en la música con­go­lesa al cos­tat de sons de la natura i de Mah­ler, per augu­rar la I Guerra Mun­dial en la qual sem­pre hi haurà algú que sobre­viurà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia