cultura

teatre

festival

La Temporada més alta

La 25a edició del festival gironí d'arts escèniques tanca l'edició amb la millor xifra d'ocupació de la història: 96,31%

Temporada Alta ha celebrat el quart de segle amb l'edició més internacional

Tem­po­rada Alta va aixe­car el teló per pri­mer cop aquell any olímpic, el 1992, a Girona, amb la volun­tat de millo­rar l'escena local. Sem­pre sota la gestió i la direcció artística de Bitò Pro­duc­ci­ons, amb la col·labo­ració de les ins­ti­tu­ci­ons locals, aquell “fes­ti­va­let”, tal com el recorda el seu direc­tor, Sal­va­dor Sunyer, va començar com un cicle curt de tea­tre però amb una clara volun­tat de pre­sen­tar estre­nes. De mica en mica va créixer i ja el 1996, amb divuit estre­nes, començava a esde­ve­nir un fes­ti­val de tea­tre amb vocació inter­na­ci­o­nal, fet que va donar peu a allar­gar la pro­gra­mació durant tota la tar­dor.

Un salt expo­nen­cial que, ara, un quart de segle després, en plena cele­bració de les noces de plata, ningú no dubta que Tem­po­rada Alta és un fes­ti­val en majúscu­les. Tot un refe­rent naci­o­nal, esta­tal i, fins i tot, inter­na­ci­o­nal que, any rere any, no ha dei­xat de créixer, en tots els seus àmbits. Els 1.301 espec­ta­cles pro­gra­mats i els 781.648 espec­ta­dors que els han vist durant aquests 25 anys són tan sols dos dels titu­lars que aporta aquest fes­ti­val, que, ahir, va ofe­rir l'habi­tual balanç de tan­ca­ment.

La 25a edició abaixa el teló després de dos mesos i escaig de fes­ti­val amb un balanç final que pràcti­ca­ment pre­senta una plena ocu­pació. Dels 99 espec­ta­cles se n'han fet 194 fun­ci­ons –31 més de les anun­ci­a­des ini­ci­al­ment–, que han atret un total de 47.728 espec­ta­dors, dels quals 44.775 a les fun­ci­ons de sala. El resul­tat és que en els espec­ta­cles de paga­ment l'ocu­pació mit­jana s'ha situat en el 96,31%, la xifra més alta en la història del fes­ti­val.

Un rècord que, tan­ma­teix, com aquell qui posa aigua al vi, Sal­va­dor Sunyer con­si­dera “pro­blemàtic” de cara al futur del fes­ti­val. D'una banda, perquè suposa dei­xar sense entrada gent amb ganes de veure una obra. D'altra banda, perquè demos­tra una “feblesa” del fes­ti­val des del punt de vista econòmic perquè, com bé explica, “si ara sur­ten els números perquè tenen una ocu­pació tan alta, què pas­sa­ria si baixés a nivells del 80 per cent? Doncs que seria una catàstrofe”. Com a solució, el direc­tor de Tem­po­rada Alta només veu fac­ti­ble que l'Estat espa­nyol abaixi l'IVA cul­tu­ral, perquè apu­jar els preus a taqui­lla en bloc és una línia ver­me­lla que no pen­sen tras­pas­sar, remarca.

Entre altres dades que ha reco­pi­lat el fes­ti­val, des­taca que el preu mitjà de l'entrada és de 15,68 euros, que el 26,6% dels com­pra­dors són de fora de les comar­ques giro­ni­nes i també que 5.395 per­so­nes han com­prat entra­des per pri­mera vegada. Un altre ele­ment que des­perta certa alarma als orga­nit­za­dors és l'edat mit­jana dels espec­ta­dors, que és de 41 anys –ha bai­xat dos anys res­pecte al 2014– i un dels objec­tius que s'han pro­po­sat és con­ti­nuar reduint-la atra­ient públic més jove.

Tem­po­rada Alta no només ha cres­cut pel que fa a públic i ocu­pació, sinó també pel que fa a esce­na­ris, ja que ha pre­sen­tat espec­ta­cles en nou pobla­ci­ons i en un total de 28 esce­na­ris (un d'aquests, Sant Cugat, fora de les comar­ques giro­ni­nes).

La inter­na­ci­o­na­lit­zació

Tem­po­rada Alta sem­pre s'ha carac­te­rit­zat pel fet de ser porta d'entrada a Cata­lu­nya, a la resta de l'Estat i sovint a Europa, de mol­tes pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals, tant de noms con­sa­grats com de l'escena emer­gent. Que les pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals és un dels pals de paller ho cer­ti­fica que les entra­des d'aquests espec­ta­cles són les que es venen sem­pre més ràpid.

En l'apar­tat de la pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal, Sunyer recorda que a Girona i Salt van venir més d'un cen­te­nar de pro­gra­ma­dors tea­trals entre els quals també n'hi havia dels prin­ci­pals fes­ti­vals, com el d'Avinyó. Això per­met que vegin pro­duc­ci­ons del fes­ti­val i també espec­ta­cles fets per com­pa­nyies locals i donar-los una vida més enllà del fes­ti­val. Sunyer ha remar­cat també que aquesta edició és la que més pro­duc­ci­ons i copro­duc­ci­ons del fes­ti­val tin­dran un recor­re­gut poste­rior més gran. El fes­ti­val s'ha impli­cat en una vin­tena de pro­duc­ci­ons a càrrec de dra­ma­turgs des­ta­cats com Krys­tian Lupa, Àlex Rigola, Lluís Pas­qual, Oriol Broggi, Josep Maria Miró o Guy Cas­si­ers. Tots aquests espec­ta­cles s'han estre­nat a Tem­po­rada Alta i ja tenen con­fir­ma­des altres fun­ci­ons arreu de Cata­lu­nya i l'Estat i en una onzena de casos faran gira inter­na­ci­o­nal.

El pres­su­post de Tem­po­rada Alta supera els 3,2 mili­ons d'euros i, com que el pres­su­post del fes­ti­val són apor­ta­ci­ons públi­ques, a l'acte de pre­sen­tació del balanç hi van assis­tir ahir l'alcalde de Salt, Jordi Viñas; el vice­pre­si­dent de la Dipu­tació, Albert Piñeira; l'alcal­dessa de Girona, Marta Madre­nas, i el direc­tor de Cre­ació i Empre­ses Cul­tu­rals, Quim Tor­rent. Tots van coin­ci­dir a des­ta­car l'encert de la pro­gra­mació i el con­sens del públic i la crítica per situar el Tem­po­rada Alta com a refe­rent cul­tu­ral del país.

Sunyer agra­eix la col·labo­ració de les ins­ti­tu­ci­ons però també remarca que, com­pa­rat amb altres fes­ti­vals de la seva talla, Tem­po­rada Alta és el que més recur­sos pro­pis aporta. Per exem­ple, en con­cepte de patro­cini arriba als 900.000 euros. Afirma que segui­ran inten­tant aug­men­tar les apor­ta­ci­ons pri­va­des però alerta que ja estan “gai­rebé al límit”. Per això, el fes­ti­val té entre mans qua­tre pro­jec­tes euro­peus per obte­nir finançament, un dels quals ha pre­sen­tat con­jun­ta­ment amb el Tea­tre Arc­hi­pel de Per­pinyà.

“A Catalunya falta públic per a la cultura”

Jordi Bordes

Salvador Sunyer és, per definició, un irònic inconformista. El seu pessimisme, però, és d'una contundència reveladora. El festival Temporada Alta es construeix a partir d'aquestes mateixes premisses. És insaciable i sap construir empatia amb tots els actors implicats. Des d'aquesta insatisfacció, exclama que “a Catalunya falta públic per a la cultura”. De cada cent persones, menys de set assisteixen a un espectacle escènic l'any, segons les seves dades. A França (en què el Temporada Alta sovint s'emmiralla) la xifra és del 18%. La cultura en directe (que segueix amb aquest IVA del 21%, que és una sagnia evident)té dos enemics polítics: els que consideren que és entreteniment i la menystenen; i els que “enyoren la revolució cultural xinesa”, que entenen que la cultura és, per definició, burgesa. Sunyer admet que “molts cops ho és, però la raó és que no es donen els instruments suficients perquè tothom hi pugui accedir”. També admet que hi ha una part de culpa dels programadors que, fins fa ben poc i encara de manera intermitent, no s'han ocupat d'estudiar quin públic pot interessar a cada tipus d'espectacle i com fer-los arribar la proposta. Sovint, a més, es limita el tipus de públic a la proposta quan es tracta d'una peça contemporània per exemple. A Temporada Alta, han comprovat que alumnes profans a la cultura han connectat amb espectacles com La llavor del foc, de Carlota Subirós i Babou Cham, o la dansa de La Veronal. Segons les enquestes recollides, tothom vol que les funcions comencin abans i que s'abaixin preus: probablement s'acabarà decidint pujar els preus de platea i baixar els d'amfiteatre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia