cultura

des del laberint

Esperances

CCom es pot tenir un cofre prohibit? Un arbre prohibit? Una cambra prohibida? Una paraula prohibida? Els humans difícilment ho podem resistir. Més prohibit, més ens tempta

Gener. Ence­tem l'any sem­pre amb l'espe­rança que serà millor que l'ante­rior. Perquè l'espe­rança és l'últim que es perd. Com la caixa de Pan­dora, que en obrir-la escampa tots els mals per a la huma­ni­tat excepte l'espe­rança, que estava al fons de tot i és el que queda com a con­sol per als homes.

Pan­dora és una dona dels orígens, com Lilith en la tra­dició jueva o Eva en la bíblica. Va ser cre­ada per ordre de Zeus i dotada de les millors qua­li­tats. Hefest la modela amb fang a imatge de les dees­ses immor­tals. Ate­nea l'endinsa en l'art de tei­xir. Afro­dita vessa sobre el seu cap la sen­su­a­li­tat. Les Gràcies li col·loquen un colla­ret d'or. Les Hores la coro­nen de flors pri­ma­ve­rals. Però com a toc final, Her­mes forja en el seu pit una curi­o­si­tat ines­go­ta­ble. I aquesta és la lla­vor que la con­duirà a obrir la caixa: no pot supor­tar no saber què hi ha dins.

Com es pot tenir un cofre pro­hi­bit? Un arbre pro­hi­bit? Una cam­bra pro­hi­bida? Una paraula pro­hi­bida? Els humans difícil­ment ho podem resis­tir. Més pro­hi­bit, més ens tempta. Per això Eva menja pomes de l'arbre. Per això en el conte de Bar­ba­blava la prin­cesa obre l'habi­tació pro­hi­bida, l'única entre les tan­tes del gran cas­tell a la qual no podia acce­dir, però la més interes­sant, és clar. I un cop veu què hi ha dins, lla­vors la clau sagna i la delata. Perquè ja mai no pots tirar enrere i fer veure que no ho has vist. Saber té un cost.

Pan­dora i la caixa són un regal enve­ri­nat. Zeus estava enfa­dat perquè Pro­me­teu havia robat el foc dels déus per donar-lo als homes. I, com a càstig, envia al seu germà Epi­me­teu una dona irre­sis­ti­ble amb un regal mis­teriós com a dot de matri­moni. Ella no sap què conté, però trans­gre­deix la norma i ho des­tapa. I les cala­mi­tats s'espar­gei­xen pel món (boge­ria, malal­tia, tre­ball, vellesa...) El pin­tor Tho­mas Ken­ningt­hon ha repre­sen­tat una Pan­dora nua en un acu­sat gest de pene­di­ment, amb la mà dreta tapant-se la cara. Se n'adona, del que ha supo­sat la seva acció. I sap que ja no té remei. L'esce­nari ens recorda una Mag­da­lena peni­tent a la cova. El petit cofre pla­te­jat que sosté amb la mà esquerra és obert. Les fonts anti­gues par­len d'una gerra, però a par­tir del Renai­xe­ment (per Erasme) s'ha cone­gut com “la caixa de Pan­dora”.

Dones a la recerca de conei­xe­ment que són peri­llo­ses. Avui, quan volem saber més anem a la fines­treta de Goo­gle. Si hi escrius la paraula “Her­mes”, surt una marca de roba. Si poses “Pan­dora”, una marca de joies. Mal­grat tot, us animo a trans­gre­dir i pagar el cost de saber-ne més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia