cultura

Crítica

Xoc de cultures, xoc d'edats

La dansa de Preljocaj vehicula idees i plasma realitats atemporals

En la pri­mera incursió –i espe­rem que no la dar­rera– del Ballet Prel­jo­caj al Liceu, els fran­ce­sos van pre­sen­tar un pro­grama ins­pi­rat en la història ame­ri­cana: la cre­mada de les brui­xes de Salem (Spec­tral Evi­dence) i l'arri­bada d'immi­grants als Estats Units (La Stra­vanza). Ara bé, Ange­lin Prel­jo­caj ha creat unes core­o­gra­fies que van molt més enllà dels epi­so­dis con­crets, una dansa que vehi­cula idees i plasma rea­li­tats que són uni­ver­sals i atem­po­rals. Això es fa sobre­tot palès a La Stra­vanza, una peça que enfronta dos blocs de sis balla­rins cadas­cun: un que sim­bo­litza els autòctons, i l'altre, els inva­sors. Men­tre els pri­mers es mouen de manera orgànica, amb esce­nes d'una gran bellesa plàstica, com ara quan dibui­xen una sar­dana mòbil que recorda el qua­dre de Matisse, els altres apa­rei­xen sem­blen autòmats que no van a l'hora. Els pri­mers són una “comu­ni­tat”, que diria Tönnies, men­tre que els segons són una “soci­e­tat” sofis­ti­cada que exhala violència i poder, ali­e­nació i embru­ti­ment. No són també esta­dis en l'evo­lució de l'home, de la innocència gràcil a l'edat adulta, en què l'indi­vidu entra a for­mar part d'un engra­natge cec? Les lec­tu­res són múlti­ples però aquesta pot donar pis­tes per enten­dre el “je me sou­vi­ens” que se sent al prin­cipi de la peça. Pel que fa a Spec­tral Evi­dence, de nou tro­bem la força de la violència mas­clista amb una sàvia core­o­gra­fia que treu par­tit a uns mòduls per on les balla­ri­nes llis­quen, rodo­len, cre­men i s'enter­ren.

La dansa que pro­posa Prel­jo­caj vol fer refle­xi­o­nar, i ho fa amb un llen­guatge con­tem­po­rani que res­pecta l'exigència del clàssic, ple de girs i un ús extrem dels braços, ara llaços, ara motors, ara llan­ces... La com­pa­nyia, basada a Ais de Pro­vença, té un estol de bons balla­rins (com ara el saba­de­llenc Sergi Amorós, que la va inte­grar el 2009) i se'ls podrà apre­ciar al Liceu fins dis­sabte.

Ballet Preljocaj
Gran Teatre del Liceu (Barcelona), 8 de febrer de 2017


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia