cultura

Fotografia

Vertigen de la natura

Nova temporada

El Palau Solterra de Torroella inaugura la programació amb les mirades al paisatge de Mapi Rivera, Anna Bahí, i Martí Boada i Teresa Romanillos

Les tres sèries plantegen maneres oposades de relacionar-se amb l'entorn que van des del misticisme i la transcendència a la revelació poètica i la ironia

Mapi Rivera treballa la naturalesa des de la llunyania, mentre que Anna Bahí s'hi fon

El Museu de Foto­gra­fia Con­tem­porània de la Fun­dació Vila Casas, amb seu al Palau Sol­terra de Tor­ro­e­lla, ha inau­gu­rat la tem­po­rada amb tres expo­si­ci­ons que sem­blen uni­des per una mateixa per­cepció il·lumi­na­dora del pai­satge, encara que des d'apro­xi­ma­ci­ons dife­rents. Es tracta de les expo­si­ci­ons Sinapsis, de Mapi Rivera; Poe­mat­ges, de Martí Boada i Teresa Roma­ni­llos, i Per­cep­ci­ons, d'Anna Bahí.

Mapi Rivera (Osca, 1976), la més cone­guda, és una artista amb tendència a levi­tar. El seu tre­ball se sus­tenta en unes foto­gra­fies de pai­sat­ges sub­ju­ga­dors, tot i que el cen­tre d'atenció és ella mateixa, flo­tant en l'aire en acti­tud arra­va­tada, hipnòtica o epifànica, encer­clada tot sovint per un halo de llum o tra­ves­sada lite­ral­ment per l'elec­tri­ci­tat d'un llamp. Tot el seu tre­ball es nodreix d'un mis­ti­cisme a vega­des tan obvi, que es decanta cap a una for­ma­lit­zació sur­re­a­lista pot­ser no deli­be­rada, però que ser­veix per ate­nuar la descàrrega de trans­cendència amb una ombra gràcil d'imatge somi­ada. A propòsit de la freqüència amb què se ser­veix del seu propi cos nu, se l'ha com­pa­rada més d'un cop amb l'art de Marina Abra­mo­vich o Ana Men­di­eta. En aques­tes artis­tes, però, hi ha un qüesti­o­na­ment del rol de la femi­ni­tat que Mapi Rivera més aviat explota i que recorda, amb mati­sos, la Mayte Vieta sub­mer­gida en aigua de Silenci (2001), una sèrie en què l'artista bla­nenca trans­for­mava el cos en una imatge tre­men­da­ment eloqüent per donar forma a l'indi­ci­ble: la sole­dat, el dolor, la pèrdua, el plaer, la vida, el temps, sense haver de recórrer al pre­ci­o­sisme de cap altre pai­satge que no fos la pell i l'aigua. Mapi Rivera, al con­trari, juga la carta de l'encan­ta­ment, pel qual el cos és bonic (un objecte sagrat) i el pai­satge és vist com un deco­rat mag­ni­fi­cent per subrat­llar en una mena de core­o­gra­fia wag­ne­ri­ana l'ins­tant de la il·lumi­nació per­so­nal. Per a aquest objec­tiu no li ser­veix una natura qual­se­vol, sinó entorns d'una ampli­tud tre­me­bunda, pre­fe­rent­ment sense cap empremta humana. Excepte la seva. Llocs “ima­gi­nals”, n'ha dit reme­tent-se a un con­cepte de l'islamòleg Henry Cor­bin, més onírics que ter­re­nals, cap­tu­rats a més en una hora màgica, just a la sor­tida o a la posta del sol, per ama­rar-los d'una llum propícia a l'esclat de la trans­fi­gu­ració. Dei­xant de banda que un pugui estar tan interes­sat com Mapi Rivera en la lec­tura dels místics, el fet és que les seves Sinapsis con­te­nen una certa bellesa, a la qual con­tri­bu­eix el for­mat apaïsat, espec­ta­cu­lar­ment panoràmic, de les imat­ges, que tenen alguna cosa també de la pra­de­ria reli­gi­osa d'El món de Cris­tina d'Andrew Wyeth. Pot­ser el que més fas­cina és la pos­si­bi­li­tat que la natu­ra­lesa, enigmàtica, impe­ne­tra­ble, s'esquerdi amb la força d'un llamp i es rebaixi a abraçar-nos.

La mirada a la natu­ra­lesa de Martí Boada (Sant Celoni, 1949) i Teresa Roma­ni­llos (Bar­ce­lona, 1970) és tota una altra, començant pel fet que no són artis­tes; són científics, cardiòloga ella, geògraf ambi­en­tal ell, units per l'atracció pel Mont­seny, els camins de pas­tura, la boira bla­vissa de l'horitzó, les her­be­tes humils, l'esvel­tesa del faig. Quan es fixen en els detalls, es tor­nen poe­tes juga­ners: pen­gen, per exem­ple, un xer­rac, un lli­bre i un roc d'una branca, i en diuen “Bio­mas­ses foli­ars rep­tants”, o d'una fulla seca en forma de cor en dedu­ei­xen una “dimensió coronària del bosc”. Si exa­mi­nen l'escorça dels arbres, no és pas per lle­gir-hi cap gra­ve­tat pre­nyada de sig­ni­fi­cat, sinó unes arru­gues fra­ter­nes, com si en la com­pa­ració amb la pell humana els arbres segre­gues­sin algun secret gua­ri­ment. En les imat­ges i les escul­tu­res que fabri­quen amb bran­ques i soques de bosc, no hi ha cap llu­nya­nia sagrada, sinó, al con­trari, una pro­xi­mi­tat com­pren­siva oberta tant a la mera­ve­lla com a la iro­nia.

Anna Bahí (Banyo­les, 1972) ha esco­llit pre­ci­sa­ment les foto­gra­fies de Teresa Roma­ni­llos de la sèrie Ras­gos per esta­blir un diàleg amb les obres del fons del Palau Sol­terra. En con­nexió amb Mapi Rivera, també Bahí se ser­veix del seu cos per rela­ci­o­nar-se amb la natura, però s'hi endinsa a la manera de Roma­ni­llos, des d'una pro­xi­mi­tat radi­cal: l'artista, aquí, no és “tocada” pel pai­satge, sinó que s'hi fon, en un acte d'inti­mi­tat forçosa­ment ide­a­lit­zat, un bàlsam de trans­parències per vèncer el ver­ti­gen.

L'artista del fons
La nova temporada del Palau Solterra es completa amb la secció dedicada a un dels artistes representats al seu fons, en aquest cas Pere Noguera (La Bisbal d'Empordà, 1941), de qui es presenta ‘Cadira de braços', un treball de 1999 en què l'artista revisa el tractament de l'art pobre i l'objecte trobat surrealista.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia