Patrimoni

ferrocarrils

aniversari

125 anys del tren ganxó

Demà es compleix el 125è aniversari del viatge inaugural de la línia fèrria entre Sant Feliu de Guíxols i Girona, una infraestructura promoguda amb capital guixolenc que va suposar una revolució per al municipi

L’exposició commemorativa que visitarà les vuit poblacions que unia el carrilet s’estrena aquesta tarda a l’antic hospital de Sant Feliu

Els veïns de Sant Feliu de Guíxols comen­cen a reme­mo­rar, a par­tir d’avui, el 125è ani­ver­sari de la posada en ser­vei de la línia fèrria que va unir, el 1892, el muni­cipi amb Girona. Tot un esde­ve­ni­ment que –amb permís de la inau­gu­ració del port una dècada després, el 1904– es pot con­si­de­rar un dels dies grans de la història gan­xona con­tem­porània. El pri­mer ser­vei comer­cial va sor­tir de l’estació de Sant Feliu el 30 de juny del 1892, a les cinc i un minut de la mati­nada, però la línia es va estre­nar tres dies abans, el 27 de juny, quan un seguici encapçalat pel pre­si­dent de la com­pa­nyia –i alcalde gui­xo­lenc–, Joan Casas, va arri­bar a Girona per reco­llir la reial ordre que auto­rit­zava la cir­cu­lació del tren. El modest ample de via, de 75 centímetres, el feia incom­pa­ti­ble amb la línia de França –fins a un segle després, de fet, ha per­sis­tit el pro­blema entre l’ample ibèric i l’inter­na­ci­o­nal a Port­bou–, però va fer via­ble una obra que, segons les entu­si­as­tes cròniques del periòdic gui­xo­lenc El Noti­ci­ero, feia entrar Sant Feliu al “segle de les llums”. El dia 29, la festa es va repe­tir amb motiu de la bene­dicció de la línia. I l’endemà van començar els ser­veis regu­lars, amb bit­llets a sis pes­se­tes entre els dos extrems de la línia. Una set­mana després, a l’estació de Sant Feliu, ja havien expe­dit 2.088 bit­llets per a pas­sat­gers que, per neces­si­tat o per curi­o­si­tat, havien vol­gut tas­tar la moder­ni­tat, i el muni­cipi va orga­nit­zar una expo­sició d’arts i diver­sos actes fes­tius per com­me­mo­rar l’estrena, sufra­gats amb subs­crip­ci­ons popu­lars.

Era “el tren” per als gui­xo­lencs ufa­no­sos d’una inversió que va tirar enda­vant amb un capi­tal pri­vat ini­cial de més d’un milió i mig de pes­se­tes de l’època, i que es va aca­bar doblant i cobrint igual­ment a través d’indus­tri­als i menes­trals del muni­cipi. I “el car­ri­let” o “el feli­uet”, més fami­liar, als ulls dels giro­nins que ja dis­po­sa­ven d’una línia que els con­nec­tava amb Bar­ce­lona i França, i que hi veien una infra­es­truc­tura més fràgil, però que va ser­vir per con­nec­tar les indústries sure­res de la zona amb els mer­cats exte­ri­ors. La línia va supo­sar per a Sant Feliu un mitjà de loco­moció com­pe­ti­tiu men­tre la xarxa viària no es desen­vo­lu­pava, i amb tar­ta­nes i diligències com a com­pe­ti­dors ini­ci­als.

Durant la cons­trucció i als ini­cis, els sabo­tat­ges de la línia eren freqüents, pot­ser per­pe­trats per veïns moles­tos pel tras­bals, per empre­sa­ris del trans­port tra­di­ci­o­nal amenaçats pel nou mitjà de loco­moció o per sim­ples brètols que volien pro­var si les pedres en els can­vis d’agu­lles eren capa­ces de fer des­car­ri­lar el com­boi. Poste­ri­or­ment, posar sabó o oli damunt dels car­rils a la pujada dels Alous era una mali­feta recur­rent, que posava a prova la paciència dels maqui­nis­tes per remun­tar el tram cos­te­rut. Calia escam­par sorra damunt la via per mirar que els trens recu­pe­res­sin la tracció fins a l’estació de Lla­gos­tera.

El mateix progrés va aca­bar fent que la línia perdés com­pe­ti­ti­vi­tat res­pecte al trans­port per car­re­tera, per bé que avui més d’un vol­dria recu­pe­rar un ser­vei fer­ro­vi­ari que enllacés la comarca amb la resta de la xarxa. La Guerra Civil, amb la col·lec­ti­vit­zació ini­cial i la poste­rior esta­ta­lit­zació i pas a FEVE, va supo­sar sotracs impor­tants. I la línia va tan­car, enmig d’una llarga decadència, el 1969. El govern fran­quista en va des­car­tar la moder­nit­zació.

Pri­mera estació de la mos­tra

L’expo­sició iti­ne­rant El tren de la moder­ni­tat s’estrena aquesta tarda (19 h) a l’antic hos­pi­tal, on es podrà visi­tar fins al 24 de setem­bre. És la pri­mera parada d’un recor­re­gut que visi­tarà suc­ces­si­va­ment els altres muni­ci­pis que enllaçava la línia –Cas­tell-Platja d’Aro, Santa Cris­tina, Lla­gos­tera, Cassà, Quart, Llam­bi­lles i Girona– fins a l’any vinent. La mos­tra s’estruc­tura en mòduls ubi­cats en vagons, amb una esce­no­gra­fia acu­rada i dis­se­nyada per a tots els públics. Hi haurà infor­mació de cadas­cuna de les pobla­ci­ons i un viatge que toca diver­ses temàtiques: els ini­cis, el traçat, les esta­ci­ons, els fer­ro­vi­a­ris, els pas­sat­gers, les mer­ca­de­ries, el mate­rial mòbil i el pre­sent com a via verda. Hi ha una part dedi­cada al joc, i una altra de visi­o­nat de fil­ma­ci­ons, algu­nes de les quals, inèdites fins ara.

1892
El 27 de juny
es va completar el primer viatge inaugural d’anada i tornada. Tres dies més tard, el 30, va sortir el primer servei regular de Sant Feliu de Guíxols, a les cinc i un minut de la matinada.
1969
El 10 d’abril,
a les 17.16 hores, va sortir l’últim tren de Girona cap a Sant Feliu. L’Estat va decretar el tancament de la línia, ja que va considerar que no sortia a compte modernitzar-la.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia