Altres

Pròxim capítol: 65. Un alè de llibertat (església de Salt, Gironès)

La memòria del Triai

El 31 d’octubre de 1936, 11 presoners són traslladats i afusellats al camp del Triai, als afores de la ciutat d’Olot

L’assassinat, que també es dona a d’altres poblacions gironines, com ara Sant Feliu de Guíxols o Girona, es produeix com a represàlia per l’acció del creuer ‘Canarias’, que el dia abans ha bombardejat la badia de Roses

F a poques set­ma­nes que ha escla­tat la Guerra Civil i, mal­grat els intents de recon­duir el des­con­trol de les pri­me­res set­ma­nes, la població viu en tensió per­ma­nent i qual­se­vol rumor o notícia es presta a des­en­ca­de­nar una reacció imme­di­ata. El 30 d’octu­bre de 1936, el cre­uer Cana­rias bom­bar­deja la badia de Roses. Es tracta del pri­mer atac que es pro­du­eix a la costa cata­lana i la indig­nació i la por s’este­nen entre els mili­tants d’esquer­res. En poques hores, s’orga­nit­zen esca­mots per repel·lir un hipotètic desem­bar­ca­ment; i algu­nes mira­des, ple­nes d’ira, es diri­gei­xen als pre­so­ners de dre­tes, que s’amun­te­guen en algu­nes pre­sons impro­vi­sa­des. Els actes de represàlia, fets amb la més abso­luta impu­ni­tat, es pro­du­ei­xen a Girona, Sant Feliu de Guíxols i també a Olot. A les seves memòries, Antoni Pla­na­gumà, que en aquells moments era regi­dor d’Acció Cata­lana Repu­bli­cana i res­pon­sa­ble de la Segu­re­tat Ciu­ta­dana, explica que l’endemà dels fets, Ramon Poyo, repre­sen­tant del PSUC a l’Ajun­ta­ment, va dir-li que “les ordres van venir de Girona, per tal de fer un escar­ment”. No es tracta, doncs, d’un acte des­con­tro­lat, sinó per­fec­ta­ment pre­me­di­tat. Al ves­pre es decreta el toc de queda i a la caserna de milícies se sor­te­gen els torns de guàrdia, ple­na­ment cons­ci­ents que els de mati­nada seran els encar­re­gats d’exe­cu­tar la represàlia. A quarts de 6 del matí, els pre­so­ners són conduïts en un autobús requi­sat fins al prat del Triai, un espai tra­di­ci­o­nal­ment vin­cu­lat a les cele­bra­ci­ons popu­lars. L’exe­cució es pro­du­eix entre les impre­ca­ci­ons dels sen­ten­ci­ats, a la llum dels fanals dels cot­xes. Entre els assas­si­nats hi ha dos reli­gi­o­sos i alguns tra­di­ci­o­na­lis­tes; però la immensa majo­ria són per­so­nes sense una sig­ni­fi­cació política cone­guda i que han estat empre­so­na­des per haver con­tra­vin­gut l’ordre del con­sell d’eco­no­mia sobre els preus dels pro­duc­tes.

L’endemà, la notícia s’escampa com una taca d’oli i tras­balsa la capi­tal de la Gar­rotxa. Ramon Gra­bo­losa, que tenia 15 anys quan es van pro­duir els fets, remar­cava fa alguns anys que “res no jus­ti­fi­cava aque­lla matança (...) Només els anys tro­ba­ran una expli­cació plau­si­ble, sense que mai deixi de res­pon­sa­bi­lit­zar-se’n la nos­tra gene­ració”. El debat sobre la tragèdia arri­barà dies després al ple de l’Ajun­ta­ment. El repre­sen­tant d’Acció Cata­lana, Joan de Gar­ganta, exi­mirà de res­pon­sa­bi­li­tat el Con­sell Muni­ci­pal i el Depar­ta­ment de Defensa i qua­li­fi­carà els fets com a “actes de ter­ro­risme” i “con­tra­re­vo­lu­ci­o­na­ris”. I afe­girà: “En els pri­mers temps de la revo­lució, per la pro­funda trans­for­mació que com­portà i per la falta d’òrgans de govern, és expli­ca­ble que fets com els expres­sats suc­ce­ei­xin, però ara que la revo­lució ha creat els seus òrgans de govern i de justícia, aquests fets no tenen expli­cació pos­si­ble.” Altres por­ta­veus es mos­tra­ran menys con­tun­dents o res­pon­dran amb eva­si­ves; i es limi­ta­ran a recla­mar que no es repe­tei­xin fets sem­blants.

Després de la guerra, els ven­ce­dors bas­ti­ran una gran creu de cinc metres d’alçada en el lloc del succés, amb el nom de les vícti­mes, l’escut de la Falange i una ins­cripció que deia: “A la memo­ria de los márti­res ase­si­na­dos en este lugar los días 29 y 31 de octu­bre de 1936 por las hor­das rojas mar­xis­tas”. Fa cinc anys, però, la sim­bo­lo­gia fei­xista es va nete­jar i es va col·locar un tòtem expli­ca­tiu. Mal­grat tot, la polèmica s’ha man­tin­gut fins avui, amb un debat encès sobre la reti­rada de la creu. Però, més enllà del símbol, resulta extre­ma­da­ment com­plex ges­ti­o­nar la memòria d’un acte que no és un sim­ple epi­sodi de la guerra, sinó una mos­tra de la barbàrie humana i en què bot­xins i vícti­mes com­par­tei­xen el veïnatge. Resulta prou il·lus­tra­tiva, en aquest sen­tit, la bio­gra­fia del diri­gent del POUM Gabriel Pujiula, que va dei­xar escrita el seu fill Jordi. Es tracta d’un diàleg intens entre el pre­sent i el pas­sat; un viatge col­pi­dor a les entra­nyes de la memòria fami­liar en què el fill es mos­tra des­con­cer­tat per l’expli­cació que li donava el seu pare (“Són coses de les guer­res”) i declara que es tracta d’una “mena de jus­ti­fi­cació d’uns fets de difícil jus­ti­fi­cació”. La memòria del Triai con­ti­nua, més de 80 anys després d’aquells fets, ben pre­sent entre els olo­tins.

Com s’hi arriba
Si sortim de l’església de Sant Cristòfol les Fonts, hem de continuar en direcció contrària a la carretera de Santa Pau. Després, girem a la dreta al primer trencant i a l’esquerra al final de la recta. La creu es troba en el prat que hi ha a l’esquerra. Si hi accediu en cotxe, podeu deixar-lo uns metres més enllà, on hi ha uns contenidors, i accedir a peu al prat on hi ha la creu.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia