Art

L’aventura americana d’Armengol

La galeria Ana Mas exposa el treball que el fotògraf va fer el 1978 a Nova York diluït en la trama urbana i humana

A la ciutat dels gratacels va continuar els seus temes socials als barris deprimits

Des del pas­sat 1 d’octu­bre el telèfon del fotògraf Manel Armen­gol (Bada­lona, 1949) no para de sonar. Li tru­quen tot de gent que volen recu­pe­rar la seva famosa foto­gra­fia de l’1 de febrer del 1976. Sí, sí, aque­lla dels gri­sos ato­nyi­nant per­so­nes al pas­seig de Sant Joan en una mani­fes­tació a favor de l’amnis­tia. Ino­bli­da­ble... i tan tene­bro­sa­ment vigent. Qua­ranta anys després, molts cata­lans, i ell mateix, s’han iden­ti­fi­cat ple­na­ment amb aquesta imatge de denúncia arran de les càrre­gues poli­ci­als con­tra els ciu­ta­dans que van par­ti­ci­par en el referèndum d’inde­pendència.

Les foto­gra­fies icòniques, però, aca­ben sent un pro­blema per als seus autors. Invi­si­bi­lit­zen la resta del seu tre­ball. I el d’Armen­gol és immens. Com a fotògraf dels con­flic­tes polítics de la tran­sició i molt més enllà. D’aquí que sigui tan opor­tuna l’expo­sició que li ha orga­nit­zat la gale­ria Ana Mas Pro­jects de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, NY (fins al 13 de juliol), que es cap­bussa en la seva aven­tura ame­ri­cana. Només va durar un any, però... quin any.

Tor­nem per un moment al 1976. Armen­gol va fer la foto­gra­fia que l’ha fet cèlebre quan tenia 26 anys. Dit per ell mateix, tot just estava apre­nent a rela­ci­o­nar-se amb la càmera, ja que venia del peri­o­disme escrit. La crua imatge de la repressió dels hereus del fran­quisme va fer la volta al món, tot i que a Espa­nya va ser cen­su­rada i no es va publi­car fins al cap d’uns mesos a les pàgines d’Interviú. Va ser aquest mateix set­ma­nari el que el va enviar a Nova York a cobrir el viatge que van fer Felipe González i San­ti­ago Car­ri­llo per acti­var el retorn del Guer­nica de Picasso tot donant, o inten­tant donar, una imatge de gent civi­lit­zada després de 40 anys de ver­go­nyosa dic­ta­dura.

Aque­lla comanda es va tra­duir en un con­tracte de cor­res­pon­sal gràfic a la ciu­tat dels gra­ta­cels durant tot el 1978. “Va ser el pri­mer i últim con­tracte que vaig sig­nar. Per sem­pre més vaig anar per lliure, i no et diré que no me n’hagi pene­dit...” I ja veu­rem d’aquí a una estona el perquè.

L’hivern va ser “duríssim”. I amb la pri­ma­vera va arri­bar una tru­cada ines­pe­rada que can­vi­a­ria el signe d’aque­lla estada: els res­pon­sa­bles de la revista li van dir que l’espe­ra­ven per lide­rar el depar­ta­ment de foto­gra­fia d’El Periódico, que estava pre­pa­rant la seva sor­tida per a la tar­dor. “Però els vaig dir que no, que volia aca­bar el con­tracte a Nova York, on m’hi sen­tia molt bé.” El cas és que les set­ma­nes següents es va tro­bar que no li accep­ta­ven cap dels repor­tat­ges que pro­po­sava. Li deien a tot que no. “Em van dei­xar clar que estava cas­ti­gat, que no podria publi­car més però que, això sí, con­ti­nu­a­ria cobrant igual­ment. M’ho vaig aga­far com una beca.”

Armen­gol es va com­prar una bici­cleta i va deci­dir arros­se­gar la ciu­tat i les seves gents cap al seu ter­ri­tori de cre­ació més per­so­nal, tenint en compte que res l’obli­gava ja a bus­car la notícia ni a acon­ten­tar cap edi­tor obs­ti­nat amb les ven­des de dia­ris. Ell va optar per diluir-se en la trama urbana i humana d’una urbs que ves­sava estímuls a cada racó. “Em vaig pro­po­sar foto­gra­fiar la vida espontània, sense forçar-la, sense bus­car l’efecte d’espec­ta­cu­la­ri­tat. El meu repte era pas­sar des­a­per­ce­but del tot, que ningú notés que jo pas­sava per allà. Em limi­tava a fer una única foto­gra­fia per reco­llir l’ins­tant que em cri­dava.”

L’esde­ve­ni­ment era el mateix car­rer. Segu­ra­ment perquè estava bre­gat de repor­tat­ges als bar­ris més depri­mits de la seva Bada­lona natal, a Nova York també va saber escol­tar l’ànima dels des­val­guts. “Vaig donar con­tinuïtat als temes soci­als de la meva tra­jectòria.” Va con­nec­tar amb el Bronx des de la humi­li­tat, la prudència i inclús la timi­desa que sem­pre l’ha carac­te­rit­zat com a fotògraf ene­mic de tra­fi­car amb la misèria humana. “Sem­pre m’ha cos­tat foto­gra­fiar la gent, per no vio­len­tar-la. Em vaig tro­bar amb esce­nes molt dures i tru­cu­len­tes, i no sem­pre em vaig atre­vir a foto­gra­fiar-les.” Sovint en va fer prou amb un gest de ten­dresa i de com­pli­ci­tat amb qui pateix. En lloc de fur­gar en el ros­tre dema­crat d’un indi­gent, el va repre­sen­tar amb una mà que sobre­sor­tia del cartró on es refu­gi­ava. Si hi ha un per­fum comú en aquesta sèrie és la soli­tud: “La de la ciu­tat que alhora era també la meva.”

En els seus pas­se­jos guiats per l’atzar, sí que se’n va tro­bar, d’ele­ments amb interès infor­ma­tiu, com les con­cen­tra­ci­ons a favor de la lli­ber­tat sexual i dels drets dels gais que cus­to­di­a­ven el nervi d’una soci­e­tat can­sada de callar. Però altres vega­des les seves foto­gra­fies eren, són, símbols. L’estil de vida exul­tant d’una Amèrica que pre­di­cava som­nis de gran­desa parla pels seus impo­nents cot­xes. O les seves pul­si­ons cre­a­ti­ves als murs gra­fi­tats, on Armen­gol va enten­dre per­fec­ta­ment que és on aflora l’art més pur.

És clar que també es va esco­lar en una festa de Stu­dio 54 plena de stars, d’entre les quals un Andy War­hol que feia foto­gra­fies d’ama­gat als con­vi­dats. Ni tan sols el va reconèixer tot d’una. Pot­ser ell és un dels ros­tres que el rei del pop va immor­ta­lit­zar. Qui ho sap.

Armen­gol va tor­nar a Bar­ce­lona i va desar tot aquest mate­rial al seu arxiu. No el va posi­ti­var perquè fins ben bé als anys noranta la seva ment fun­ci­o­nava així: tot el que no era per divul­gar en un mitjà periodístic era secun­dari. “Jo no vaig néixer amb vocació artística. Vaig tar­dar a pen­sar que podia ense­nyar les meves foto­gra­fies; per a mi la foto­gra­fia estava des­ti­nada a ser impresa i punt. Durant temps vaig creure que pen­jar-les en una paret era una xim­ple­ria. Ara ho veig dife­rent, és clar.” De la sei­xan­tena d’imat­ges que pre­senta la gale­ria Ana Mas, una tren­tena són total­ment inèdites. El blanc i negre pre­do­mina, però qui tin­gui sen­si­bi­li­tat pel color sabrà apre­ciar els tirat­ges sobre el mític suport Cibach­rome, avui més valo­rats que mai perquè el 2012 es va dei­xar de pro­duir.

Manel Armen­gol és molt més que el fotògraf de les pro­tes­tes ciu­ta­da­nes con­tra el cre­ti­nisme del poder fran­quista a les albors de la democràcia. Una tira­nia que, després de l’1-O, s’ha vist fins a quin punt per­dura. Armen­gol és, ras i curt, un dels millors fotògrafs cata­lans que, després d’haver dedi­cat una vida a cons­truir el nos­tre ima­gi­nari visual més rebel, viu una situ­ació econòmica precària. La seva edat i la seva fràgil salut no aju­den. Anar per lliure, com reco­neix ell mateix, porta a aques­tes lamen­ta­bles situ­a­ci­ons en un país de des­me­mo­ri­ats.

Fa un temps va per­dre el seu pis de Bar­ce­lona i la pri­mera pre­o­cu­pació va ser sal­va­guar­dar el seu patri­moni d’imat­ges, que ja no podia pro­te­gir al nou habi­tatge: una cabana de fusta de 24 metres qua­drats a Tiana. Actu­al­ment es troba dis­pers en cases d’amics, a la mateixa gale­ria d’Ana Mas, als magat­zems del Museu de Bada­lona i, els nega­tius, a l’Arxiu Naci­o­nal de Cata­lu­nya, que té pen­dent de deci­dir-ne l’adqui­sició. Que no s’encanti.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia