Patrimoni

Pròxim capítol: 80. La primera trucada (Museu d’Història, Girona)

La verge segrestada

La nit del 8 al 9 de juliol del 1967 es produeix el segrest de la marededeu de Núria a càrrec d’un grup de joves antifranquistes autoanomenat Almogàvers

L’acció forma part de la campanya ‘Volem bisbes catalans!’ i vol impedir la celebració dels actes de coronació de la verge, previstos per al dia 13 del mateix mes

A prin­ci­pis dels anys sei­xanta, l’opo­sició cata­la­nista al fran­quisme comença a donar símpto­mes clars d’acti­vi­tat. En pocs anys, coin­ci­dei­xen algu­nes mos­tres públi­ques de rebuig, com ara l’afer Galin­soga, els Fets del Palau, les decla­ra­ci­ons de l’abat Escarré a Le Monde, la Caput­xi­nada, la mani­fes­tació de cape­llans a Bar­ce­lona i la cam­pa­nya Volem bis­bes cata­lans!, com a res­posta al nome­na­ment de Mar­celo González Martín com a nou arque­bisbe coad­ju­tor de Bar­ce­lona, un bisbe que “des­co­neix la història, la llen­gua i la cul­tura d’aquesta terra”. En aquest con­text, el 1967 s’anun­cia la coro­nació canònica de la Mare de Déu de Núria en una cerimònia que ha de pre­si­dir el minis­tre de Justícia en repre­sen­tació del Cau­di­llo. Es tracta, doncs, d’una bona opor­tu­ni­tat per expres­sar el rebuig al règim i al nome­na­ment del nou bisbe, i encara més tenint en compte que Núria és un refe­rent de pri­mer ordre per al cata­la­nisme.

Un set­mana abans de la coro­nació, es comença a ordir un pla per segres­tar la figura de la Verge, una talla dels segles XII-XIII. Tal com donarà a conèixer alguns anys després un dels autors de l’acció, Nemesi Solà, els sis acti­vis­tes es des­pla­cen a la zona alguns dies abans: “El que pujava al cotxe, se’n va anar al cinema a Ripoll i va pujar a Núria a les tres de la mati­nada. Era nor­mal que entres­sis al res­tau­rant i allà hi havia un pas­sadís que por­tava a la porta de l’església, on la gent es que­dava a dor­mir. Nosal­tres anàvem pre­pa­rats amb enfor­ma­dors, per fer sal­tar en este­lles tot el pany i obrir la porta. Vam anar fent relleus, posant un drap a sobre perquè no se sentís la remor. Quan va sal­tar el pany vam entrar a l’església, vam pujar al cam­bril i vam des­co­llar la mare­de­deu. N’havíem pres les mides i teníem una mot­xi­lla tubu­lar pre­pa­rada, que era exacta per a ella. Ben tapada i pro­te­gida amb un casc d’espe­le­o­lo­gia, que no prengués mal, i avall. El cotxe ja ens espe­rava a Ribes.” Des d’aquí, el grup passa per Vall­fo­gona, Olot, Girona i, final­ment, es diri­geix a can Puja­des de Vall­gor­guina. Allà l’ama­guen en un armari de doble fons i la hi man­te­nen vuit dies, fins que final­ment la tras­lla­den a casa del germà de Nemesi Solà, amb el com­promís que “no anés a cap reunió ni mani­fes­tació durant qua­tre anys”.

Dies després de la sos­tracció, dos dels acti­vis­tes, Josep-Rafael Car­re­ras de Nadal i Albert Manent, difo­nen un comu­ni­cat, sig­nat per una ine­xis­tent Comissió de Sacer­dots i de Mili­tants d’Acció Catòlica, en què es posen tres con­di­ci­ons per a la devo­lució de la imatge: el retorn de l’abat de Mont­ser­rat Aureli Maria Escarré i Jané de l’exili, el lliure nome­na­ment de bis­bes autòctons per part de l’Església i la dimissió de Mar­celo González Martín, bisbe de Bar­ce­lona, nas­cut a Valla­do­lid. El segrest tindrà, com ens podem ima­gi­nar, molta més reper­cussió a la premsa inter­na­ci­o­nal que a la d’aquí, que qua­li­fi­carà aquell acte de “roba­tori sacríleg”. Els dies següents, la Guàrdia Civil remou cel i terra per tal de loca­lit­zar la verge. Però, mal­grat les ges­ti­ons dutes a terme i el pro­ces­sa­ment d’un sacer­dot, la cerimònia de coro­nació es cele­bra amb tota la pompa, tot i que amb una rèplica de la imatge de guix i una escassa presència de públic. Tal com afir­mava una publi­cació, “aun­que no apa­rezca la ima­gen, nues­tra señora será solem­ne­mente coro­nada”.

No era la pri­mera vegada que la verge aban­do­nava el seu emplaçament tra­di­ci­o­nal. El 22 de juliol del 1936, pocs dies després de l’esclat de la Guerra Civil, el rec­tor de la parròquia s’havia vist obli­gat a tras­lla­dar-la a Suïssa per tal que no fos objecte de la ira dels anti­cle­ri­cals. En aquesta ocasió, la talla romànica roman des­a­pa­re­guda durant molts anys. El retorn no es va començar a con­cre­tar fins al 1972, quan es va pro­duir la presa de pos­sessió de Narcís Jubany i Arnau com a arque­bisbe de Bar­ce­lona en subs­ti­tució de Mar­celo González, i, per tant, quan es va donar com­pli­ment a una de les exigències dels “segres­ta­dors”. En aquell moment, la resta de bis­bes ja eren cata­lans i l’abat Escarré havia mort. El mateix Nemesi Solà va ser l’encar­re­gat de pre­pa­rar la devo­lució i, per aquest motiu, va con­tac­tar amb l’advo­cat i his­to­ri­a­dor Josep Benet per tal que fes d’inter­me­di­ari. Aquest, jun­ta­ment amb la seva esposa, Florència Ven­tura, van lliu­rar la imatge al secre­tari del bisbe d’Urgell. La mare­de­deu va arri­bar a la Seu d’Urgell aque­lla mateixa nit i el bisbe va orde­nar que es portés imme­di­a­ta­ment a Núria, cosa que va suc­ceir el 28 de gener del 1972. Aquell dia, final­ment, la verge va posar punt final al seu segrest i va retor­nar al seu emplaçament ori­gi­nal.

Com s’hi arriba
Per arribar a la vall de Núria, la millor opció és deixar el vehicle en algun dels pàrquings gratuïts de les estacions de Ribes Enllaç, Ribes-Vila i Queralbs i agafar el cremallera, que ens deixa al peu del santuari. També podem anar-hi a peu des de Queralbs recorrent el tradicional camí vell cap a Núria, utilitzat durant segles pels pelegrins com a ruta d’accés al santuari. El camí està molt ben senyalitzat i no té pèrdua.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia