Còmic

Malaltia per decret

Altarriba i Keko presenten la segona part de la trilogia de la foscor humana amb ‘Yo, loco’, en què s’inventen malalties mentals per afavorir les farmacèutiques

El còmic denuncia el poder de les multinacionals sobre les nostres vides personals
En l’àlbum, a la manera de Wally, es pot trobar amagat un destacat polític català actual

Durant molt de temps, no s’ente­nien certs tras­torns men­tals perquè no esta­ven prou estu­di­a­des les malal­ties d’aquesta natu­ra­lesa. Popu­lar­ment, la gent atribuïa a qüesti­ons de caràcter el que eren dis­fun­ci­ons men­tals. I a l’inrevés, a opci­ons per­so­nals que no eren malal­ties, com ara l’homo­se­xu­a­li­tat, se’ls donava cate­go­ria patològica. Sigui com sigui, l’avenç mèdic en la detecció de malal­ties ha permès diagnos­ti­car i trac­tar molts casos. El pro­blema que plan­te­gen el guio­nista Anto­nio Altar­riba i el dibui­xant Keko en el còmic Yo, loco (Norma Edi­to­rial) és quan s’inven­ten tan­tes malal­ties men­tals que tots ple­gats, per un motiu o un altre, neces­si­tem trac­ta­ment. En aquest estat de coses, un gran gua­nya­dor: les com­pa­nyies far­macèuti­ques.

El pro­ta­go­nista de Yo, loco és el doc­tor Moli­nos, home que havia estat vin­cu­lat al món del tea­tre i que ara tre­ba­lla per al sec­tor far­macèutic dis­se­nyant noves malal­ties que, lògica­ment, les far­macèuti­ques gua­ri­ran amb els seus pro­duc­tes no gens econòmics. Per exem­ple, seva és la invenció de la síndrome de Ter­si­tes –segons Homer, Ter­si­tes era el més lleig de tota Grècia–, que fa referència al rebuig del propi cos. I si el que et passa és tot el con­trari i esti­mes sense límits el teu cos, Moli­nos ha dis­se­nyat la síndrome de la madras­tra de Blan­ca­neus, amb habi­tu­als de la cirur­gia estètica i prac­ti­cants de cul­tu­risme com a futurs malalts que hau­ran de ser trac­tat mèdica­ment. Moli­nos és també l’inven­tor de la nomofòbia, o addició als telèfons mòbils.

“Més enllà del pro­blema de les far­macèuti­ques, del que par­lem nosal­tres és del fet que, cada cop més, les nos­tres vides estan diri­gi­des des de les sales de reu­ni­ons de les grans mul­ti­na­ci­o­nals, que deci­dei­xen cap on d’anar i què hem de fer amb la nos­tra vida”, explica Altar­riba.

Yo, loco és el segon lli­bre d’una tri­lo­gia que es va ini­ciar amb Yo, ase­sino, una obra que, recor­rent al tòpic, va ser un èxit de públic i crítica, tot i que el tema era prou escabrós: un assassí que matava com si es tractés d’una pràctica artística.

Aquest segon lliu­ra­ment con­serva la pre­sen­tació gràfica del pri­mer volum: dibuix en blanc i negre amb petits detalls de color. Si a Yo, ase­sino era el ver­mell, a Yo, loco, el color triat és el groc. “A banda que hem bus­cat un color que, com en el cas del ver­mell de l’ante­rior àlbum, lligués molt amb el negre, tingués també algun lli­gam real amb la boge­ria, com és el cas en algu­nes cul­tu­res que així ho con­si­de­ren”, explica el dibui­xant Keko. L’ela­bo­ració de l’àlbum ha estat més llarga del que espe­ra­ven: “L’èxit del pri­mer ens va con­di­ci­o­nar a l’hora de voler estar a l’altura de l’ante­rior obra”, diu Altar­riba.

En els dos pri­mers àlbums de la tri­lo­gia, els autors explo­ren aspec­tes fos­cos de la natu­ra­lesa humana i tant Keko com Altar­riba demos­tren la seva volun­tat d’anar més enllà d’un relat lineal. El guio­nista burxa en l’inte­rior de l’ànima de les per­so­nes per treure totes les seves misèries i fan­tas­mes a què el dibui­xant dona forma amb tot un uni­vers de clarobs­curs. De fet, l’expres­si­o­nista estil de Keko també es carac­te­ritza per la seva gran habi­li­tat per jugar amb els con­tras­tos del blanc amb el negre, que poten­cien el dra­ma­tisme.

El seu pro­per àlbum, que espe­ren aca­bar i publi­car d’aquí a dos anys per tan­car la tri­lo­gia, rs titu­larà Yo, men­ti­roso i par­larà del bast ter­ri­tori de la men­tida, des de la pie­tosa, “que no deixa de ser una gran men­tida com les altres”, com diu Keko, a les vides que s’han cons­truït amb els fona­ments fets d’engany. Els tocs de color vin­dran del verd, color que també con­trasta bé amb el negre i que, per ells, també té con­no­ta­ci­ons nega­ti­ves, com ara l’expressió cas­te­llana poner verde, quan mal­par­len d’algú, com recorda Altar­riba. Per Keko hi ha un detall del verd també nega­tiu i que prové de les seves lec­tu­res d’Astèrix. “Recordo que en l’àlbum La zitzània, el pro­ta­go­nista era tot verd”, explica. Els autors, a tall de broma d’On és Wally?, mos­tren com, en una de les vinye­tes, surt en un avió un per­so­natge amb un tall de cabell molt carac­terístic d’un dels per­so­nat­ges polítics més des­ta­cats de Cata­lu­nya. “Keko ho va dibui­xar poc abans que marxés a l’estran­ger i jo li vaig dir «aquest aca­barà mar­xant»”, diu Altar­riba. Pre­mo­ni­tori.

Altar­riba és catedràtic de lite­ra­tura fran­cesa en la Uni­ver­si­tat del País Basc i ha exer­cit d’estudiós del còmic i de guio­nista amb autors, a banda de Keko, com ara Kim, amb qui va fer una altra de les grans obres de còmic cre­a­des a l’Estat espa­nyol dar­re­ra­ment: El arte de volar. Keko forma part de la gene­ració d’autors que van sor­tir als anys vui­tanta al vol­tant de la revista Madriz, un bri­llant expe­ri­ment de còmic modern que va ser impul­sat des de l’Ajun­ta­ment de Madrid en l’època d’Enri­que Tierno Galván, que va coin­ci­dir amb la movida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia