Arts escèniques

Entre el dolor i la joia

Joan Arqué dirigeix l’adaptació de ‘Quiet’, de Màrius Serra, i transforma l’obra en una representació sensible amb música en directe a ‘Qui ets?’, a l’Espai Lliure

En Llullu no surt a escena: “La seva absència és la seva presència”, diu el director
El muntatge, lluminós, convida a revisar la mirada sobre les persones diferents

Qui ets? tanca el cer­cle. Màrius Serra va deci­dir escriure la peripècia de viat­jar amb el seu fill, en Llu­llu, amb paràlisi cere­bral, en l’obra nar­ra­tiva Quiet. D’una patètica situ­ació en un res­tau­rant de Gènova, en va sor­gir el to amb què ho podria escriure: “Era com ho vivíem: en el con­trast entre el dolor i la joia.” Ara, quan fa una dècada que el lli­bre va sor­tir al mer­cat, en sor­geix la versió tea­tral: Qui ets?. Serra, que n’ha fet l’adap­tació i ha estat molt obert a les trans­for­ma­ci­ons que s’han produït a la sala d’assaig, n’està molt satis­fet. El trac­ta­ment musi­cal i escènic l’ha millo­rat, cele­bra: “N’han sabut cop­sar l’espe­rit i posar-lo en tres dimen­si­ons.” Avui arrenca una estada breu a l’Espai Lliure, que només durarà una set­mana. Ahir al ves­pre ja s’havien exhau­rit totes les entra­des. L’obra es va estre­nar el 25 de gener al Joven­tut de l’Hos­pi­ta­let i tindrà gira asse­gu­rada.

La trans­for­mació del títol no és gens gratuïta. Con­ti­nua el somni dels pares d’ima­gi­nar el seu fill cor­rent (sem­pre va anar en una cadira de rodes), però el tes­ti­moni d’en Llu­llu “actua de mirall”, comen­tava el direc­tor, Joan Arqué, en la pre­sen­tació del mun­tatge, fa uns dies al Lliure: quan algú s’apropa a una per­sona amb diver­si­tat fun­ci­o­nal i mira d’interac­tuar-hi, es des­co­breix com és real­ment. En l’adap­tació, els tres intèrprets (Judit Farrés, Roger Julià i Òscar Muñoz) es con­ver­tei­xen momentània­ment en Màrius Serra, fins i tot es ves­tei­xen com ell. Cadascú hi aporta les seves experiències pas­sa­des i aflora un per­so­natge final polièdric. Els actors s’han afe­git també a bas­tir la posada en escena final, ente­nent que el “tea­tre és un joc d’equip”.

L’obra és llu­mi­nosa. De fet, aquesta va ser la intenció dels pares amb en Llu­llu: “Tenia el 85% de dis­ca­pa­ci­tat, però nosal­tres ens vam con­cen­trar en el 15% res­tant”, deia Serra en la pre­sen­tació. Si els tres actors es des­do­blen en Màrius Serra i en els altres per­so­nat­ges de les situ­a­ci­ons, la cadira del fill és buida: “La seva absència és la seva presència”, diu, enigmàtic, Arqué. Dona un punt de vista poc desen­vo­lu­pat a la vida real, perquè és una història que res­sona en l’ésser humà i per això acaba sent molt uni­ver­sal. S’empa­titza amb la situ­ació tot i no haver-la vis­cuda mai, perquè és un exem­ple de situ­ació uni­ver­sal que ajuda a tren­car els pre­ju­di­cis: “La vida con­ti­nua, el que hem de can­viar és el punt de vista.” I això és el que con­vida a fer Arqué amb aquesta pro­posta escènica.

El direc­tor ha dei­xat que la nar­ració del text hagi anat pre­nent volum amb els cos­sos dels intèrprets i la música. No hi havia cap impo­sició de posar-hi els ins­tru­ments, tot i que era pre­vi­si­ble a l’hora de triar aquests intèrprets, que por­ten la música. Els can­vis d’espai, per exem­ple, s’il·lus­tren amb les inter­pre­ta­ci­ons de breus temes musi­cals. El lli­bre ja tenia molta banda sonora, expli­quen els encar­re­gats de dur la peça a escena. Però hi ha par­ti­tu­res sug­ge­ri­do­res: L’home estàtic de Pau Riba, per exem­ple, passa a ser l’himne de les per­so­nes que van amb cadira de rodes. Es mos­tra l’arte­facte escènic en directe, de manera natu­ral. Aquesta “arti­fi­ci­o­si­tat no allu­nya l’emoció”, acla­reix Arqué.

El mun­tatge estava pre­vist que es repre­sentés a la Sala Mun­ta­ner. Però la pro­duc­tora Hause&Rich­man, quan va veure que peri­llava la con­tinuïtat de la sala, la va ofe­rir al Lliure. És per això que només s’ha pogut pro­gra­mar una set­mana. La intenció és que l’obra tin­gui molta vida fent gira arreu de Cata­lu­nya i que trobi una sala a Bar­ce­lona on poder-la pro­gra­mar durant més temps. La pro­duc­tora va optar per una via simi­lar amb Lapònia, que aquests dies es pro­grama al Club Capi­tol de Bar­ce­lona.

El des­en­ca­de­nant

L’anècdota cafre que ho va des­en­ca­de­nar tot va pas­sar a Gènova. Màrius Serra va reser­var una taula per a tres per­so­nes per telèfon. Quan hi van arri­bar, van veure que el fill anava amb cadira de rodes i que tenia mol­tes difi­cul­tats per men­jar. La depen­denta, lla­vors els va enviar a una taula molt ama­gada de tot i els va dir que havien de men­jar en només mitja hora. Tenia por que en Llu­llu inco­modés la resta de comen­sals. En plena dis­cussió, la depen­denta va dema­nar a un cam­brer que fes de tra­duc­tor a l’anglès (“el meu italià no és fluid fins després d’una cer­vesa”, deia Serra, diver­tit, en la pre­sen­tació). El cam­brer els va donar una hora de marge, fent veure que errava en la tra­ducció. Al final, van fer una càlida amis­tat amb el cam­brer i el sopar es va allar­gar molt més. L’obra no pretén cul­pa­bi­lit­zar la dona del res­tau­rant de Gènova. Ella és només, en tot cas, la repre­sen­tació de la mirada social. D’exem­ples, n’hi ha a cabas­sos. Serra cita els Jocs Olímpics, ja que les seus sem­pre ama­guen tot el que sigui lleig a sota de la catifa. I les advertències que els met­ges (o des de l’escola bres­sol) donen als pares que el seu fill no pro­gressa ade­qua­da­ment. A par­tir de lla­vors, revi­sen la mirada sobre ell i sobre el món que els envolta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia