Còmic

La gran alternativa

Daniel Clowes es declara d’una generació d’autors que ha estat hereva de l’‘underground’ però que mai van voler ser ‘hippies’

“En la meva època, el que fa Trump seria en la meva obra una exageració extrema”

Cap als vui­tanta i de camí als noranta el còmic ame­ricà que no trac­tava de super­he­rois, i que es va ano­me­nar com la música del seu temps, inde­pen­dent, era hereu del que havia estat el còmic under­ground dels sei­xanta amb autors de referència com Robert Crumb. La coin­cidència dels dos cor­rents es tro­bava en el fet que els per­so­nat­ges dels dos cor­rents eren uns ina­dap­tats, però si bé els fills de la con­tra­cul­tura inten­ta­ven fugir de la soci­e­tat, els fills de l’era Rea­gan eren mar­gi­nals per la seva inca­pa­ci­tat de poder-se adap­tar al sis­tema.

Daniel Clowes forma part d’aque­lla gene­ració d’autors de còmic en què podríem inte­grar Peter Bagge, els ger­mans Her­nan­dez o Chris Ware. Aquest dies ha estat a Bar­ce­lona con­vi­dat pel Comic Bar­ce­lona.

“La nos­tra gene­ració surt de l’under­ground que es basa en còmics indi­vi­du­als, però jo no soc un hipy, se’ns ha defi­nit com a còmics alter­na­tius, inde­pen­dents, però tam­poc m’agrada aquesta defi­nició, pre­fe­reixo molt més la idea de no tenir un nom.”

Tot i que reco­neix l’herència under­ground, Clowes es des­marca de la manera de fer dels autors dels sei­xanta: “Quan jo començava a dibui­xar tenia la sen­sació que el còmic under­ground havia estat un feno­men bes­tial que havia venut mili­ons d’exem­plars, però que quan van des­a­parèixer no havia que­dat res, que hi havia un buit en el món del còmic tret del la his­to­ri­eta comer­cial de super­he­rois.” També té la sen­sació que “la meva gene­ració vam créixer lle­gint còmic con­tra­cul­tu­ral però no volíem fer còmic de dro­gues i sexe i el que ens interes­sava era explo­rar més la fron­tera del que es podia fer amb el còmic i dibui­xar vinye­tes per par­lar dels nos­tres temes i explo­rar altres racons de la vida i crear el nos­tre propi movi­ment”. Aquesta línia de con­tinuïtat del còmic ame­ricà que no són super­he­rois diu que s’ha per­dut. “Els nos­tres lec­tors no conei­xen el còmic under­ground. Hi ha una gene­ració d’autors que tenen el punt de par­tida per fer les seves cre­a­ci­ons en els còmics que van fer nosal­tres”, explica.

Els per­so­nat­ges de Daniel Clowes són gent cor­rent però amb un punt d’inco­mo­di­tat amb la resta, els costa tro­bar el seu encaix. Viuen una vida cor­rent i nor­mal, amb fets cor­rents i nor­mals, però sense d’aca­bar d’enten­dre el seu sen­tit de la vida. “Es tro­ben al llin­dar , volen enca­bir-se en la nor­ma­li­tat de la soci­e­tat però no aca­ben de fer-ho”. Una de les seves obres més popu­lars és Ghost World, que va ser adap­tada al cinema. “L’adap­tació em va pro­duir una sen­sació estra­nya, quan estava al cinema veient-la, obser­vava com el meu món pas­sava davant dels meus ulls. Va ser estrany però em va sem­blar cor­recta.”

La per­ple­xi­tat dels seus per­so­nat­ges de sem­pre, la mos­tra ara davant el man­dat del pre­si­dent del seu país Donald Trump: “Si alguns dels meus còmics més vells eren una visió exa­ge­rada del que veia al món en aquell moment, mai hau­ria fet un còmic com el que ara repre­senta Donald Trump, i si l’hagués fet, hau­ria estat com una exa­ge­ració extrema de demos­trar la infan­ti­lit­zació o el caràcter estúpid de la soci­e­tat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia