XAVIER CORTADELLAS

ESCRIPTOR

“Parlo d'un món que s'acaba”

LA TERRA BLANCA
Autor:
Xavier Cortadellas
Editorial:
Columna
Pàgines:
198
Preu:
18 euros

La terra blanca (Columna) és la pri­mera novel·la que publica. Això nor­mal­ment vol dir que no és la pri­mera que s'ha escrit.

En tinc una altra al calaix, escrita i fina­lista d'un premi lite­rari, que de moment no ha tro­bat edi­tor. Ara n'estic escri­vint una altra.

Per encàrrec?

No, vaig per lliure.

Li ha sor­tit una novel·la una mica dura.

Pot­ser sí. Jo volia fer una història sobre un món que s'acaba, un món tan­cat en ell mateix. La lite­ra­tura cata­lana està plena de gent que escriu bé però hi sobra ego i hi fal­ten històries.

Fal­gue­res, abe­lle­rols, cavalls, bar­dis­ses... La natu­ra­lesa hi té un paper des­ta­cat i es comu­nica a la seva manera.

Vivim d'esquena a la natu­ra­lesa o ens la mirem com a espec­ta­cle de cap de set­mana o com a repte de la moun­tain bike. Ens pen­sem que estem per sobre seu, excepte quan la natu­ra­lesa ens mos­tra la seva cara més dura. Com la nevada que hem patit aquest mes de març.

Jus­ta­ment la neu, molta, molta neu, també és pre­sent a la seva novel·la, fins al punt que con­di­ci­ona la trama i ho fa pas­sar fran­ca­ment mala­ment als per­so­nat­ges. Des­criu unes Gavar­res neva­des d'una manera com no s'havia vist feia anys, fins aquest març.

La nevada forma part de la cam­pa­nya de pro­moció [riu]. Par­lant amb gent que, o bé ha nas­cut o bé ha vis­cut a les Gavar­res, veus que se'n recor­den molt bé, de les neva­des del 1947 i del 1962. Que jo sàpiga, no hi ha memòria oral de cap altra de grossa. La més antiga que he tro­bat docu­men­tada és la de finals del segle XIX. Aquesta és la que faig ser­vir per a la meva història. El com­por­ta­ment de la natu­ra­lesa és cíclic, per més que nosal­tres hi vis­quem d'esquena.

A La terra blanca s'hi nota l'èpica de Soli­tud de Víctor Català, però tinc entès que vostè també té refe­rents més llu­nyans.

Men­tre escri­via he pen­sat en Víctor Català sí, més d'una vegada. Tenia molt pre­sents els Dra­mes rurals. També tenia pre­sent William Faulk­ner i Cor­mac McCarthy, no pas el de La car­re­tera, sinó el d'una novel·la ante­rior titu­lada La oscu­ri­dad exte­rior, que jo he lle­git en cas­tellà.

El món de Cor­mac McCarthy és vio­lent i sag­nant. La seva novel·la, dèiem abans, també és dura, amb pas­sat­ges d'una violència molt explícita. D'alguna manera, ens parla del mal que els adults poden fer als infants i del fet que aquest mal els acom­pa­nya després quan es fan grans.

Parla de vícti­mes. La padrina, segu­ra­ment el per­so­natge més entra­nya­ble de tots, és una dona que s'apaga amb aquest món. La filla també és una víctima, i fins i tot l'Anto­nio n'és una altra. Són vícti­mes que viuen en con­tacte amb la natu­ra­lesa i que saben inter­pre­tar-la. Parlo de gent que veu com el seu món s'acaba,però també de gent que vol­dria esca­par-se d'un deter­mi­nat món i no sap com fer-ho.

En l'ambi­ent per­dut que recrea, els ani­mals estan asso­ci­ats a la vida dels humans: viuen amb ells, tre­ba­llen per a ells, són una amenaça per a ells…

Jo penso que només es poden novel·lar mons per­duts. Aquest que explico és un món on els ani­mals encara feien molta falta a les per­so­nes. Crec que es pot fer una novel·la sobre un tema con­tem­po­rani, però tenint pre­sent que una novel·la és una forma de reflexió i com­prensió. S'ha de tenir un cert res­pecte pel lec­tor i no li pots fer per­dre el temps.

Les Gavar­res són un refe­rent de la seva obra. D'altra banda, vostè va diri­gir la revista Gavar­res des de la seva cre­ació fins a l'any pas­sat, quan va pas­sar a diri­gir la Revista de Girona. A més, les Gavar­res és un esce­nari que tre­pitja sovint: hi va a córrer de manera regu­lar.

Ara estan des­tros­sa­des, les neva­des ho han des­tros­sat tot. Han des­a­pa­re­gut els cor­ri­ols i s'ha aca­bat un pai­satge tal com el coneixíem. Escrius d'allò que conei­xes, però no crec que con­tinuï per aquí…

Té por dels crítics o compta que es tracta d'un gremi que no prac­tica el cani­ba­lisme?

No, no em fan por. Una crítica és una opinió fona­men­tada, però no a par­tir del que pensa el crític, sinó a par­tir del que el crític inter­preta que ha vol­gut dir l'autor. Tinc por de la crítica mal feta, només d'això.

A la seva novel·la també parla del repte d'omplir la pàgina en blanc, de la difi­cul­tat d'escriure, de ser autor.

M'he esforçat per fer una novel·la moderna, no només un drama rural. Per això, en un moment deter­mi­nat el nar­ra­dor es des­marca i parla d'ell. La meva obli­gació era anar més enllà i sobre­tot mirar de no avor­rir el lec­tor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.