Llibres

Resistint, malgrat tot

Josep Maria Figueres presenta l’assaig ‘Resistència. La premsa en català, censura i repressió’, en què constata els atacs sistemàtics a la identitat i la cultura catalanes

“La societat que no té periodisme és una societat malalta”, assegura Josep Maria Figueres

L’his­to­ri­a­dor i pro­fes­sor d’història del peri­o­disme català a la UAB, Josep Maria Figue­res (Vila­nova i la Geltrú, 1950, tot i que viu a Sant Cugat), uneix els conei­xe­ments enci­clopèdics, fruit de la recerca, amb l’argu­men­tació i reflexió que les dades li pro­por­ci­o­nen. Això, sumat a la llarga experiència docent, fa que una entre­vista esde­vin­gui un monòleg, però tan ben cons­truït, que cal apli­car allò de “Si fun­ci­ona, no ho toquis”.

Després d’una cin­quan­tena llarga de títols publi­cats, ens arriba Resistència. La premsa en català, cen­sura i repressió, amb pròleg de Car­les Puig­de­mont i epíleg de Sebastià Serra, que l’edi­to­rial Base acaba de publi­car.

Es tracta d’un estudi que recull, en 300 pàgines i qua­tre parts, la història de la cen­sura en la premsa en català des de la pri­mera publi­cació, Caxón de Sas­tre Cat­ha­lan, del 1761, fins a l’apa­rició de l’Avui i El Punt. Cen­tra l’anàlisi més fonda en quinze publi­ca­ci­ons. “He aga­fat unes publi­ca­ci­ons repre­sen­ta­ti­ves de cada sec­tor, per exem­ple, d’àmbit polític La Huma­ni­tat, de més cul­tu­ral i intel·lec­tual La Publi­ci­tat i d’un caràcter de denúncia i crítica, de peri­o­disme satíric i humorístic, el ¡Cu-cut! i L’Este­vet”, explica Figue­res a tall d’exem­ple.

“El 1981 vaig publi­car el meu pri­mer tre­ball sobre la història de la premsa. Des d’ales­ho­res, gai­rebé cada any he publi­cat un assaig, estu­dis, ponències, etcètera, amb una tri­ple ves­sant: mono­gra­fies de capçale­res, visi­ons de con­junt i estu­dis de peri­o­dis­tes”, deta­lla l’autor.

Un dels eixos de l’assaig és la riva­li­tat entre Espa­nya i Cata­lu­nya, que mos­tra de manera gràfica: quan des d’aquí es diu “Par­lem-ne”, d’allà la res­posta que arriba és “¡Ni hablar!”. “Les rela­ci­ons entre Cata­lu­nya i Espa­nya no han estat mai de cor­di­a­li­tat, han estat de volun­tat de domini, i això s’expressa molt bé amb la premsa, que no és només un esce­nari pel qual cir­cu­len les idees, o que la infor­mació de l’actu­a­li­tat esdevé l’atracció del públic, sinó que la premsa és l’ele­ment que ha de mode­lar, és la gota que trenca la roca, que il·lus­tra.”

“La dis­cri­mi­nació lingüística que hi ha hagut és un fet, i s’ha sos­tin­gut amb els matei­xos argu­ments febles des de fa més d’un segle”, explica Figue­res, cosa que no ha impe­dit tenir molt bons pro­fes­si­o­nals. “Sem­pre hi ha hagut grans escrip­tors, grans polítics dar­rere les fir­mes dels dia­ris, com ara Prat de la Riba a La Veu de Cata­lu­nya; aquests per­so­nat­ges són alhora homes de reflexió i homes d’acció.” El 2013, Figue­res va publi­car una gran mono­gra­fia sobre La Veu de Cata­lu­nya i el 1999 una de simi­lar sobre el Diari Català. Per a l’autor, “estu­diar el peri­o­disme català és també estu­diar la iden­ti­tat, la men­ta­li­tat, la manera de ser d’un poble”.

Un tema que el pre­o­cupa molt és la des­trucció del mer­cat cul­tu­ral, l’ani­hi­lació de la premsa, però també de la lite­ra­tura, la música, el tea­tre, el cinema, etcètera, expres­sats en català. “La des­trucció del mer­cat català que hi ha hagut és molt greu. El que va fer el fran­quisme amb la soci­e­tat cata­lana és ter­ri­ble amb relació a la des­trucció de la iden­ti­tat.”

Amb tot, admet que “el català mai havia estat tan bé com ara i mai havíem tin­gut els milers i milers de publi­ca­ci­ons en llen­gua cata­lana que tenim ara, i no en som prou cons­ci­ents”. Es refe­reix a les publi­ca­ci­ons locals, perquè les grans capçale­res con­ti­nuen anant de baixa, pel que fa a ven­des. Fins quan aguan­tarà aquesta resistència? Doncs Figue­res es mos­tra mode­ra­da­ment opti­mista. “La premsa sem­pre es trans­forma. Cap on anirà, no ho sabem, però sem­bla que hi haurà un peri­o­disme de referència per a elits cul­tu­rals, acadèmiques, intel·lec­tu­als, que volen saber el «perquè de les coses», tan sagarrià, que volen arri­bar a l’ànima de les coses; enten­dre els esde­ve­ni­ments no és el titu­lar del què ha pas­sat, sinó el perquè ha pas­sat”, argu­menta el pro­fes­sor. I hi afe­geix: “El peri­o­disme, men­tre pugui donar res­pos­tes, fun­ci­o­narà, i men­tre hi hagi com­pen­sació.” Una com­pen­sació que, segons diu, es basa en una esti­mació: “Un periòdic és apre­ciat quan el seu cost econòmic com­pensa el temps que hi dedi­ques. Si per lle­gir un diari t’hi estàs qua­tre minuts, mala­ment; quan t’hi estàs deu minuts i encara et queda mate­rial per lle­gir, et com­pensa, i si n’hi estàs quinze o vint, ales­ho­res et satisfà.”

Gràcies als seus conei­xe­ments de la història de la premsa, i més enllà de la repressió que ha patit l’escrita en català, Figue­res té clar que és una mena d’antídot: “La soci­e­tat que no té peri­o­disme és una soci­e­tat malalta.”

I encara regala una ter­cera bufada d’opti­misme. “En con­junt, la huma­ni­tat està millor del que ho ha estat mai, però ens cal enten­dre els molts dèficits amb què con­vi­vim, i això és el que ha d’expli­car el peri­o­disme.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia