Cinema

FIRES DE SANT NARCÍS

Pel·lícules. ‘Amor adolescente’. Pel·lícules. ‘Amor adolescente’

‘Amor adolescente’

L’entusiasme de tots els implicats va permetre tirar endavant aquesta història de la Neus i l’Ignasi rodada en bona part al Barri Vell

El pri­mer llarg­me­tratge de pro­ducció giro­nina es va començar a rodar el mes de setem­bre del 1965, però no va acon­se­guir els per­mi­sos per a l’estrena fins al 1969.

“Va ser la Pan­dora dels sei­xanta –escri­via Eva Vázquez a les pla­nes del diari El Punt, mig segle després del rodatge–, sense estre­lles ni gla­mur, però amb una eufòria a prova de tota classe d’entre­bancs. Hi tenia molt a veure la joven­tut de l’equip, encapçalat per Jordi Lladó (Girona, 1945), que aca­bava de fer vint anys i tenia ja una vocació de ferro, però també la cele­bri­tat del seu padrí, l’escrip­tor José María Giro­ne­lla, autor de l’argu­ment en què es basava la pel·lícula i que, el 1957, havia vist frus­trat l’intent de l’edi­tor José Manuel Lara de por­tar al cinema Los cipre­ses creen en Dios, que havia de diri­gir Rafael Gil (ja havia rodat a Girona El canto del gallo) amb Mont­go­mery Clift com a pro­ta­go­nista.”

Amor ado­les­cente era una manera de treure’s l’espina d’aquell fracàs: una història d’amor, més aviat cast, entre un semi­na­rista i una estu­di­ant, o una versió púber del dilema entre enclaus­tra­ment i vida, entre anti­gor i moder­ni­tat, vaga­ment ins­pi­rat en els dub­tes del mateix Giro­ne­lla durant el seu pas pel semi­nari.

Va ser l’escrip­tor, de fet, qui, a finals del 1964, es va ofe­rir a col·labo­rar amb Jordi Lladó després de reconèixer-se en l’uni­vers exis­ten­ci­a­lista i melancòlic que reflec­tien els seus pri­mers pro­jec­tes: l’expe­ri­ment De quinze a setze anys, rodat en 8 mm quan l’autor tot just tenia aque­lla edat, i sobre­tot els curts La mare (1963), amb una melan­gia accen­tu­ada pel piano de Josep M. Sabench, i El pobret (1964), que va rebre el pri­mer premi del Fes­ti­val del Rot­llo orga­nit­zat per l’AFIC de Bla­nes. Eren dos films bas­tant deso­la­dors –un nen orfe i un nen menys­preat–, però sota aquell des­en­can­ta­ment de tints romàntics emer­gia una Girona poe­tit­zada i alhora tre­men­da­ment veraç. Molts anys després, ja reti­rat del cinema i decan­tat pro­fes­si­o­nal­ment cap a la tele­visió, Lladó con­fes­sa­ria que “la soli­desa d’aque­lla Girona trista i pètria de la post­guerra havia influït” en tota la seva tra­jectòria poste­rior “amb la idea que cada pla, cada foto­gra­fia, havia de reves­tir gra­ve­tat”.

El film es va començar a rodar el setem­bre del 1965 als matei­xos esce­na­ris de la Girona vella que, cin­quanta anys després, estan ser­vint per donar un marc de soli­desa a una fas­tu­osa fan­ta­sia amb Joc de trons. A mit­jan anys sei­xanta, i en mans d’una colla de cine­as­tes afi­ci­o­nats, les con­di­ci­ons de rodatge, per des­comp­tat, van ser unes altres. Només podien fil­mar els caps de set­mana i amb uns equips ben pre­ca­ris que van allar­gar els tre­balls més d’un any. Sovint, quan ho tenien tot a punt, des­co­brien exas­pe­rats que algun extra o fins i tot l’actor prin­ci­pal havia anat a fer un tomb per matar l’espera.

En rea­li­tat, va ser un pro­jecte quasi fami­liar. Jordi Lladó va tre­ba­llar el guió amb Pius Puja­des i va con­fiar de nou en Jessy Por­tas, el nen d’El pobret, per al paper del semi­na­rista, que acom­pa­nya­ria Kelly Lla­ve­ria fent d’estu­di­ant moderna.

Jessy Por­tas, nebot de Giro­ne­lla, era fill del pin­tor Jesús Por­tas, ales­ho­res direc­tor de l’escor­xa­dor, on es roda­ria una de les seqüències més impac­tants de la pel·lícula gràcies a aquests opor­tuns paren­tius. Jordi Sarasa, que també havia inter­vin­gut a El pobret, es va tor­nar a fer càrrec de la càmera, i com a aju­dant de direcció Lladó va reclu­tar un amic d’infància, el sal­tenc Jaume Pera­caula, l’únic de tots ells que aca­ba­ria fent una veri­ta­ble car­rera en el cinema. Entre el quasi cen­te­nar d’extres que hi van par­ti­ci­par, hi havia altres vells cone­guts, des de l’ubic Car­les Vivó –que faria, al cap de poc, un paper estre­mi­dor en el film segu­ra­ment més rodó de Lladó, Un labe­rint (1971)– fins al pin­tor Isi­dre Vicens, a més de l’actor Fran­cesc Quico Via­der, que aviat faria el salt al cinema pro­fes­si­o­nal amb Jacinto Esteva (Después del dilu­vio).

Es va estre­nar en el Fes­ti­val del Nou Cinema Espa­nyol de Molins de Rei, el maig del 1968, i la crítica va ser unànime­ment ben­vo­lent amb els defec­tes de la pel·lícula, com­pen­sats per l’ins­tint estètic i el potent ima­gi­nari que pro­jec­tava sobre la ciu­tat. A Girona, però, no es va poder veure fins al 27 de novem­bre del 1969, al cinema Ori­ente, que es va omplir dues set­ma­nes segui­des.

És la història de dos ado­les­cents, l’Ignasi, un noi que estu­dia al semi­nari, i la Neus, una noia que va a l’ins­ti­tut. Les seves vides com­ple­ta­ment dife­rents ser­vei­xen per con­tra­po­sar la soci­e­tat giro­nina con­ser­va­dora i tra­di­ci­o­nal lli­gada a l’Església catòlica i la moder­ni­tat, repre­sen­tada en la Neus i els seus com­panys d’ins­ti­tut. Innocència argu­men­tal i pre­ca­ri­e­tat de mit­jans. Josep M. Forn, que poc temps abans havia diri­git a la ciu­tat de Girona el film Los cul­pa­bles, es va impli­car en la pro­ducció a través de la pro­duc­tora Teide. L’entu­si­asme de tots ple­gats, però, va xocar de front amb alguns incon­ve­ni­ents tècnics, com ara el procés de con­versió de la pel·lícula dels 16 als 35 mm per obrir-li les por­tes de les sales comer­ci­als. Va aca­bar sent tan costós i lent que la fac­tura del labo­ra­tori no només es va fon­dre bona part del pres­su­post, sinó que va exi­gir un pape­ram des­co­mu­nal que va endar­re­rir tres anys l’estrena.

“Pot ser que d’aquí a deu anys faci pel·lícules millors, però no seran més impor­tants, perquè difícil­ment tin­dran l’estima i la sin­ce­ri­tat que tots hem posat en aquesta”, va afir­mar Jordi Lladó el 1967, poc abans de l’estrena en el fes­ti­val de Molins de Rei.

Amor adolescente
Director:
Jordi Lladó
Any:
1966
Intèrprets:
Jessy Portas, Kelly Llaveria. Francisco Viader, Pere Dillet, Mercè Viñas, Isidre Vicens, Carles Vivó, Narcís Dalmàs, M. Lluïsa Carreras, Jordi Sitjes, Montserrat Artigas, Laureano Padrosa, Pepis Cama, Xavier Carreras, Pili Loren, Francisco Almagro, Núria Vilagran, Montserrat Huguet, Magda Roca

El Grup de Girona

El film va enaltir el precoç Lladó com la gran promesa del cinema independent, quan la crítica mostrava signes de fatiga tant del “realisme mesetari” com de l’“esnobisme burgès” de l’Escola de Barcelona, segons el comentarista Josep M. Planas, cineasta amateur ell mateix que creuria prou en el talent de Lladó per produir-li la que acabaria sent la seva última pel·lícula, Aullidos (1973), amb Els Joglars. Aquella prometedora generació de cineastes, però, anirien abdicant del seu somni per guanyar-se la vida en altres menesters: Lladó a la televisió, Jordi Sarasa organitzant espectacles al Flamingo de Platja d’Aro, Jessy Portas fent de practicant i Quico Viader exercint de gurmet al restaurant Cipresaia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia