Patrimoni

Ruïnes sobre ruïnes

El Museu d’Història de Girona inaugurarà el 18 de gener una exposició sobre la protecció del patrimoni arqueològic als anys trenta i durant la Guerra Civil

El muntatge reivindica l’obra pionera de Pere Bosch Gimpera, difamat pel franquisme

El prin­ci­pal objec­tiu que es va pro­po­sar Jusèp Boya quan va assu­mir la direcció del Museu d’Arque­o­lo­gia de Cata­lu­nya (MAC), el setem­bre del 2018, va ser retor­nar a la ins­ti­tució la dimensió naci­o­nal, la volun­tat popu­lar i la cate­go­ria científica que ja havia ani­mat la seva cre­ació l’any 1932, en plena eufòria repu­bli­cana. És un propòsit molt més ardu del que sem­bla, tenint en compte com van afec­tar la guerra i la poste­rior apro­pi­ació i degra­dació per part del fran­quisme tot el tre­ball que havia acon­se­guit impul­sar l’arqueòleg Pere Bosch Gim­pera, que va aca­bar a l’exili i difa­mat per la dic­ta­dura. Hi havia, és veri­tat, uns quants ante­ce­dents, com ara les exca­va­ci­ons d’Empúries i les que va capi­ta­ne­jar, a par­tir del 1915, el Ser­vei d’Exca­va­ci­ons de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans. Però la deter­mi­nació de crear, amb aquest patri­moni i el que pro­ce­dia d’altres fons públics i pri­vats, un museu modern a l’altura de les millors col·lec­ci­ons euro­pees, és d’aquell moment, del mateix any de l’Esta­tut, perquè calia no només sen­si­bi­li­tat i volun­ta­risme, sinó també un con­text polític que hi jugués a favor.

L’expo­sició Arque­o­lo­gia a l’exili. El Museu d’Arque­o­lo­gia de Cata­lu­nya i la Guerra Civil espa­nyola (1936-1939) , que es va poder veure a la seu del MAC de Bar­ce­lona del 25 d’abril al 6 d’octu­bre de l’any pas­sat, forma part en certa manera de la cam­pa­nya de rei­vin­di­cació pro­jec­tada per Boya, que aquest mes arri­barà també al Museu d’Història de Girona en forma d’iti­nerància. El mun­tatge fa memòria no només dels orígens del museu, sinó sobre­tot del catastròfic moment històric en què va haver d’empren­dre la seva labor, amb un govern espa­nyol poc o gens col·labo­ra­dor i, aviat, enmig de la crema, els saque­jos i les bom­bes de la revo­lució i la guerra. De fet, el dia de la inau­gu­ració de la seva nova seu, el 3 de novem­bre de 1935, hi fal­ta­ven el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Lluís Com­panys, i tot el seu gabi­net de govern, encara a la presó pel Fets d’Octu­bre de 1934. En aque­lla situ­ació anòmala, l’obra més vis­tosa de la ins­ti­tució aca­bada de crear va ser l’enorme esforç que va haver de dedi­car a pro­te­gir el patri­moni del país, tant dels fons pro­pis com de les esglésies i esgle­si­o­les dis­se­mi­na­des pel ter­ri­tori i de nom­bro­ses col·lec­ci­ons par­ti­cu­lars. Les actu­a­ci­ons en aquest dar­rer camp, que van com­por­tar unes quan­tes con­fis­ca­ci­ons forçoses, gene­ren con­trovèrsia encara avui, en què ajun­ta­ments i par­ti­cu­lars con­ti­nuen fent arri­bar recla­ma­ci­ons al MAC pel retorn de les seves pro­pi­e­tats. Si bé l’expo­sició omet aquesta dis­cussió, presta una atenció enco­mi­a­ble als “herois des­co­ne­guts” que van inter­ve­nir en la sal­vació del patri­moni, sobre­tot els pri­mers dies de guerra, i als tècnics i artis­tes que van arro­man­gar-se per pro­te­gir-lo durant tot el con­flicte, com ara Enric Casa­no­vas al Museu de Tossa, Josep Ara­gay al de Breda, Fran­cesc Riuró al de Girona o Joan Subias, com a cap dels Museus de la Gene­ra­li­tat, en tota l’ope­ració de tras­llat de les peces fins al Mas Perxés d’Agu­llana, quan es va empren­dre l’eva­cu­ació.

De manera esce­nogràfica, l’expo­sició recrea els sis­te­mes de pro­tecció que es van posar en marxa per pro­te­gir el tre­sor artístic, que ana­ven des de la l’emba­latge en cai­xes de fusta i el reforç amb sacs de sorra fins a la cons­trucció d’un refugi anti­a­eri. El recor­re­gut per­met recons­truir des de la famosa expo­sició del 1937 al Jeu de Paume de París, i el camí de l’exili des dels dipòsits de Pera­lada, la Vajol i Figue­res, fins a l’arri­bada dels com­bois a Gine­bra el febrer de 1939, abans que el govern fran­quista en reclamés el retorn i l’uti­litzés com un tri­omf pro­pa­gandístic con­tra l’acció del govern repu­blicà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia