Altres

Canyes fràgils

Control del cos. Els pensadors parlen d’un “règim disciplinari” que, per tal de gestionar la por, ha instaurat la “fiscalització de la vida”

El cost de la biopolítica. Lluny de ser alliberadora, consideren que la crisi sanitària enfortirà el capitalisme i aguditzarà la fractura social

Lluís Calvo admira la capacitat de la infecció per desestabilitzar els valors del sistema

Amb una inqui­e­tant una­ni­mi­tat, qua­tre pen­sa­dors con­sul­tats aler­ten de l’apro­pi­ació política del trauma per estrènyer el con­trol sobre la població i, ober­ta­ment, sobre els cos­sos. En un món de pura vir­tu­a­li­tat arran de l’emergència sanitària, el nos­tre propi cos, com dirà Joan Font­cu­berta, és la pri­mera mer­ca­de­ria posada en cir­cu­lació. Les dràsti­ques mesu­res de con­tenció del virus, doncs, més enllà de la seva eficàcia con­tra el con­tagi, són una arma de doble tall que pot reforçar la deriva auto­ritària del neo­li­be­ra­lisme.

Joan Font­cu­berta, autor de ‘Reve­la­ci­ons’ (Arcàdia)

“La imatge ens con­sola de l’absència reem­plaçant simbòlica­ment la rea­li­tat. La situ­ació que vivim ara no fa sinó demos­trar-ho de forma eloqüent. Suplim la presència física per la presència a la pan­ta­lla, suplim el cos per la imatge. Això pro­du­eix situ­a­ci­ons molt pin­to­res­ques. El meu cas pre­di­lecte és el del capellà de Rob­bi­ano, al nord de Milà. Com que els feli­gre­sos no podien acu­dir a la missa pre­cep­tiva del diu­menge perquè esta­ven con­fi­nats, va dema­nar que tot­hom li fes arri­bar el seu retrat o un sel­fie. Això a Deu ja li val. L’escena de l’església buida amb els bancs arren­gle­rats mos­trant les foto­gra­fies és impa­ga­ble.”

Cris­tina Masanés, autora de ‘Ger­maine Gar­ga­llo’ (Lli­bres del Segle)

“No sé si el postvíric serà un món pit­jor, ni tam­poc si aquesta pandèmia ens recorda que la natura encara mana o si ha estat produïda per tes­tar algu­nes coses. Sigui com sigui, haurà supo­sat un assaig social glo­bal d’algu­nes mesu­res de bio­vi­gilància ja avançades per Mic­hel Fou­cault. Ara ja sabem que un règim de la por i un tan­ca­ment dis­ci­pli­nari mas­siu s’orga­nit­zen en unes set­ma­nes: l’altre com a amenaça i el veí com a dela­tor. Hem des­co­bert el tre­ball infi­nit: la població pot tre­ba­llar a casa, amb un temps labo­ral que es con­fon amb el temps de la vida i amb cos­tos labo­rals mínims, i el con­trol dels cos­sos i els movi­ments vigi­lats, amb geo­lo­ca­lit­za­dors i telèfons blin­dats per la por a la malal­tia. Aquesta és també la fi del miratge d’Europa. Pre­gun­tes a fer-nos per saber fins a quin punt estem dis­po­sats a tren­car aquest règim dis­ci­pli­nari: podem alli­be­rar-nos del mòbil? I de la vida a les grans metròpolis? La pro­pera revo­lució podria anar per aquí.”

Lluís Calvo, autor de ‘L’infil­trat’ (Arcàdia)

“La Covid-19 s’ha reve­lat com un agent eficaç de la bio­política, en situar el cen­tre en la relació entre la política, la ide­o­lo­gia i la vida, sobre­tot pel que fa al domini dels cos­sos. Aquest virus no aca­barà tot sol amb el capi­ta­lisme, sinó que fins i tot pot reforçar el con­trol i la res­tricció de lli­ber­tats, ja ini­ci­ats fa temps a través dels dis­po­si­tius tec­nològics. Les situ­a­ci­ons traumàtiques difícil­ment fan millors els éssers humans. El nom­bre de morts serà esfereïdor, però també hi ha un altre com­po­nent ter­ri­ble: el retorn a l’anor­ma­li­tat capi­ta­lista. Ara per ara, l’única potència que pot posar fi a mitjà ter­mini al capi­ta­lisme és la natura. El virus, com nosal­tres, en forma part, mal que el seu ori­gen pugui ser antròpic. En qual­se­vol cas, ens dona una lliçó sobre com cal actuar enfront dels poders: l’hem de com­ba­tre per una qüestió de super­vivència, però també admi­rar-ne el fun­ci­o­na­ment infecciós i con­ver­tir la seva engi­nye­ria en una arma de res­posta glo­bal, capaç d’atu­rar els engra­nat­ges actu­als.”

Ingrid Guar­di­ola, autora de ‘L’ull i la nava­lla’ (Arcàdia)

“Amb l’excusa de les ‘mesu­res pre­ven­ti­ves’, s’ha ins­tau­rat un sis­tema de vigilància i fis­ca­lit­zació ciu­ta­dana, així com una defi­nició molt buro­cra­tit­zada i regu­lada de l’ordre públic i, per tant, de l’espai públic i de totes les rela­ci­ons que hi tenen lloc. Sánchez par­lava de ‘dis­ci­plina social’, i al cap de poc l’exèrcit cam­pava pels car­rers. Si l’11-S va jus­ti­fi­car la vigilància glo­bal amb el pre­text del ter­ro­risme, la pandèmia pot nor­ma­lit­zar la vigilància mas­siva en estruc­tu­res públi­ques-pri­va­des que aca­bin donant més poder, d’una banda, al capi­ta­lisme de pla­ta­forma (grans empre­ses tec­nològiques) i, en segon lloc, a la ‘política simu­la­cre’. Par­lem d’unes ins­ti­tu­ci­ons irres­pon­sa­bles que repre­sen­ten les elits econòmiques i finan­ce­res i que cul­pa­bi­lit­zen els ciu­ta­dans de qual­se­vol crisi del model soci­o­e­conòmic vigent, a còpia d’empo­brir-los i d’aug­men­tar, encara més, la diferència de clas­ses. Fer com si el ritme amb què trans­feríem dades, imat­ges, mer­ca­de­ries, valors bor­sa­ris, oci i altres tòxics fos sos­te­ni­ble és fun­dar el con­tracte social sobre la base d’un deliri col·lec­tiu.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia