Llibres

Paraula de clàssic

Laura Borràs presenta l’assaig ‘El poder transformador de la lectura’, en què reivindica el plaer de llegir i també el paper dels autors clàssics de tots els temps

“No tots els llibres són per a tothom, però tothom té el ‘seu’ llibre”, diu Laura Borràs

Es va acor­dar que durant l’entre­vista no hi hau­ria pre­gun­tes sobre l’actu­a­li­tat política ni jurídica. El tema era la lite­ra­tura, un espai intel·lec­tual, gai­rebé físic, en què Laura Borràs, la de les cames llar­gues i for­tes, bri­lla gràcies al seu bagatge com a lec­tora i com a pro­fes­sora. Quan par­les amb ella con­ta­gia l’entu­si­asme per la lec­tura. Té la volun­tat innata d’escam­par la paraula dels clàssics, podríem dir. I qui diu clàssics, diu poe­sia, assaig, novel·la... És una lec­tora omnívora, que paeix bé, assi­mila i memo­ritza i, amb tot, impro­visa un dis­curs amb una endi­mo­ni­ada habi­li­tat, espon­taneïtat i sim­pa­tia.

L’excusa per con­ver­sar amb ella és el seu últim assaig, El poder trans­for­ma­dor de la lec­tura (Ara Lli­bres), la suma lleu­ge­ra­ment reto­cada de dos assa­jos seus: Per què lle­gir els clàssics, avui (2011) i Clàssics moderns (2013), tots dos també publi­cats per Ara Lli­bres.

Lle­geix molta menys gent del que seria reco­ma­na­ble com a soci­e­tat. Pot­ser està sobre­va­lo­rada, la lec­tura? “Lle­gir té una aure­ola que es cor­res­pon amb un pres­tigi, del qual va gau­dir en una deter­mi­nada època, però em sem­bla bé que encara tin­gui un cert pres­tigi, el fet de lle­gir. És tan posi­tiu el que s’obté a través de la lec­tura, en tots els ter­renys, que em sem­bla bé que pugui estar sobre­va­lo­rat. El que no vol­dria és que aquesta mena de pres­tigi allunyés ningú”, explica.

Al lli­bre parla dels clàssics, antics com Èsquil i moderns com Joyce, Bal­zac i Ausiàs March, a més dels nos­trats, com Mar­ga­rit, Sam­pere i Marçal. Ho fa com una guia de museu, engres­cant el lec­tor, fent-lo aga­far ganes de lle­gir aquell títol o aquell autor. Escriu amb la faci­li­tat amb què parla, fins al punt que exa­lum­nes que han lle­git aquest assaig li han dit que ha estat com escol­tar-la quan feia clas­ses. El to és pro­per perquè no vol ser “una anàlisi exhaus­tiva, eru­dita ni acadèmica”.

Amb tot, no amaga que per entrar a certs clàssics cal una mica d’ajuda. “Hi ha lli­bres que dema­nen un pont per arri­bar-hi, una certa pre­pa­ració. No tots els lli­bres són per a tot­hom, però tot­hom té el seu lli­bre”, asse­gura.

Es queixa de la hiper­pu­bli­cació actual perquè “els lli­bres duren menys a la lli­bre­ria que un iogurt al súper, i el iogurt és caduc i un lli­bre, en prin­cipi, no”. I rei­vin­dica el cànon per­so­nal “dels lli­bres que et diuen qui has estat, els que par­tei­xen de l’experiència sub­jec­tiva”.

Un dels seus assa­jos ante­ri­ors, Per què lle­gir els clàssics, avui, par­teix d’una bar­reja entre home­nat­jar els temes que apas­si­o­na­ven el seu pare (història, música i art) i donar res­posta al dolor per la seva mort. Laura Borràs veu efec­tiva la bibli­o­teràpia? “I tant. Crec que s’hau­ria de recep­tar molt més; si els met­ges pogues­sin recep­tar poe­sia, segur que millo­ra­ria la higi­ene men­tal i la salut de molta gent. Hi ha estu­dis que demos­tren que la gent que con­su­meix cul­tura té una millor qua­li­tat de vida i una vida més llarga.”

A El poder trans­for­ma­dor de la lec­tura, abans d’entrar en diver­sos autors i obres, també parla de la crítica (un ter­reny cada cop més fangós i aban­do­nat, a casa nos­tra) i del cànon, a més de dedi­car un capítol a defi­nir clàssic. “Eti­mològica­ment és la millor manera de defi­nir un clàssic: un lli­bre de pri­mera classe; tex­tos que, per temps que passi, sem­pre suren en el riu de la vida”, sin­te­titza Borràs.

Els dar­rers anys té menys temps per lle­gir, així que ha de ser selec­tiva i lle­geix assaig i molta poe­sia. La novel·la, la lec­tura d’evasió, la deixa per a les vacan­ces d’estiu i, com era pre­vi­si­ble, és de les lec­to­res que no pot aban­do­nar un lli­bre a mit­ges, encara que no li val­gui prou la pena. “Per res­pecte a l’autor i per curi­o­si­tat.”

És par­tidària de no par­lar d’un lli­bre que no li ha agra­dat. “Quan par­lem en públic del lli­bre que sigui ha de ser per fer aga­far ganes de lle­gir, no per esbu­de­llar l’autor”, con­clou Laura Borràs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia