Art

El primer pintor de Pla

La Fundació Masó ressegueix l’amistat i la sintonia que va establir l’escriptor amb l’artista empordanès Joan B. Coromina al Palafrugell dels anys de la Gran Guerra

La poètica de Pla beu de recursos propers als dels pintors, i Coromina va ser el primer model

A finals del curs de 1913, Josep Pla va ser expul­sat dels Maris­tes de Girona, sem­bla que per haver anat a un bor­dell, i va haver d’aca­bar els estu­dis de bat­xi­lle­rat per lliure esta­blert a la casa fami­liar de Pala­fru­gell. El gener del mateix any, Joan B. Coro­mina, un jove pin­tor de la Bis­bal for­jat al cos­tat de l’arqui­tecte Rafael Masó i el petit nucli nou­cen­tista gironí, havia arri­bat també a la vila empor­da­nesa per assu­mir la direcció de l’Escola d’Arts i Ofi­cis, des d’on esde­vin­dria una mena de cele­bri­tat local com a ter­tulià culte, abran­dat i amb una punta oli­osa de melan­co­lia. Pla, que tenia cinc anys menys, s’hi va sen­tir atret de seguida, en part perquè veia en la pre­o­cu­pació del mes­tre per repro­duir les fuga­ces impres­si­ons visu­als damunt la tela una obsessió sem­blant a la que diri­gia els seus pri­mers pas­sos com a escrip­tor, i, anys després, en el retrat de pas­sa­port que va dedi­car-li, afir­ma­ria con­clo­ent: “El pri­mer artista que en la meva vida vaig conèixer es deia Joan Bap­tista Coro­mina.”

Jordi Falgàs, comis­sari junt amb Anna Aguiló de l’expo­sició que il·lus­tra, fins al 12 de setem­bre, l’afec­tu­osa sin­to­nia que va néixer entre artista i escrip­tor a la Fun­dació Masó, adver­teix que en algun altre lloc Pla, amb aquell des­me­mo­ri­a­ment que des­con­certa els lec­tors, va escriure que havia estat Aris­tide Mai­llol, “el pri­mer gran artista que vaig veure”, quan ell encara estu­di­ava als Maris­tes i l’escul­tor de Banyuls havia fet estada a Girona, segu­ra­ment bus­cant bon paper per impri­mir els seus boi­xos sobre les Geòrgi­ques de Vir­gili. Però l’escrip­tor tenia tot just quinze anys, i d’aque­lla visita no en devia saber gaire res sinó més tard i a través del relat d’alguns amics, entre ells Coro­mina. Pla pot­ser no va incórrer en cap con­tra­dicció: veure no és el mateix que conèixer, i lle­gint els nom­bro­sos pas­sat­ges de la seva obra en què Coro­mina és evo­cat, començant per El qua­dern gris (“petit, ull viu”, amb una mirada de “pedra duríssima i negra”), no hi ha dubte que va ser una de les per­so­na­li­tats que li van dei­xar més empremta, just quan s’enfron­tava a les seves pri­me­res quar­ti­lles. Aquesta és la teo­ria que desen­vo­lupa Falgàs en el catàleg i el mun­tatge d’El pri­mer artista que vaig conèixer. Joan B. Coro­mina i Josep Pla, orga­nit­zat en col·labo­ració amb la Fun­dació Pla de Pala­fru­gell, on es va veure l’any pas­sat. Masó és l’altre pilar de l’expo­sició, per mitjà dels tre­balls que va enco­ma­nar a Coro­mina, que va ser qui va pre­sen­tar-lo a l’escrip­tor.

La seva va ser una amis­tat forçosa­ment breu, afa­vo­rida pel tan­ca­ment de la uni­ver­si­tat a causa de la grip, el 1918, enmig de l’ambi­ent enra­rit de la I Guerra Mun­dial, i trun­cada per la mort de Coro­mina pel tifus l’any següent, abans d’arri­bar a la tren­tena. Però en aquell poc temps, la seva com­pli­ci­tat és plena, fins al punt que molts dels apunts del pin­tor reflec­tei­xen el mateix “pai­satge de pujo­lets de corba dolça, ten­dra, ine­fa­ble” que tan­tes vega­des des­criu­ria Pla en els seus lli­bres. Hi ha vega­des que text i imatge s’assem­blen tant, que resulta temp­ta­dor ima­gi­nar-los cami­nant junts, l’un amb el bloc de dibuix, l’altre amb el qua­dern de notes, enfi­lant-se al massís del Montgrí, obser­vant les fei­nes de sega al camp o tor­nant de Cale­lla, ja de fosc, men­tre s’escam­pava a l’aire “una intensa olor de fonoll”. Falgàs insis­teix: no com­par­tien només tertúlia al cafè del Cen­tre Fra­ter­nal, on sal­ta­ven sovint ver­sos del Dant i de Rubén Darío, sinó bons amics: “Pla escol­tava i reco­llia les opi­ni­ons de Coro­mina, sor­tien a pas­se­jar pels vol­tants de Pala­fru­gell, com­par­tien lec­tu­res, afi­ci­ons i excur­si­ons a peu, en tar­tana i amb la moto que Coro­mina es va com­prar a finals de 1918”. En una de les seves sor­ti­des, quan enfi­la­ven el camí vell de Begur, el pin­tor va llançar una advertència al seu jove amic que Pla no obli­da­ria. Li va retreure “un fons de pri­mi­ti­visme” que el feia incórrer en obser­va­ci­ons incom­ple­tes i gro­lle­res, i uns mit­jans d’expressió con­fu­sos i ine­fi­ci­ents que “no tenen força per des­em­pas­tar les coses i donar-los la silu­eta i el relleu”. Falgàs fa notar el llen­guatge pictòric amb què Pla assu­meix la crítica de Coro­mina, en qui va tro­bar, afirma, abans de conèixer qui seria el seu men­tor a Bar­ce­lona, Ale­xan­dre Plana, “la pri­mera per­sona, del seu cer­cle més íntim, que ja s’havia enfron­tat al procés cre­a­tiu que ell mateix estava començant a posar en pràctica”.

Al llarg de la seva vida, Pla va escriure molt sobre art i artis­tes, espe­ci­al­ment d’aquells que encai­xa­ven amb la seva idea de “retòrica de la rea­li­tat”, un con­cepte als antípodes de l’ori­gi­na­li­tat i que es basava en l’obser­vació del detall, engran­dit sovint fins a l’exas­pe­ració, com en alguns dels apunts d’oli­ve­res amb què Coro­mina edu­cava la visió, acos­tant-se a la rugo­si­tat tor­tu­osa de la soca per esgo­tar-ne fins al més petit replec. Pla en va assi­mi­lar la lliçó, però també el desen­gany: men­tre que l’un tot just empre­nia un camí, l’altre l’aca­bava, fas­ti­gue­jat de llui­tar con­tra l’ambi­ent res­clo­sit i de deure’s al règim de tre­ball que li impo­sava la fàbrica bis­ba­lenca de ceràmica La Gabarra, cre­ada amb Masó el 1911. “Tots tenim, com Coro­mina, el nos­tre la Bis­bal en pers­pec­tiva”, va escriure Pla, en una deso­la­dora imatge de clau­di­cació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia