Llibres

Jutgessa que no jutja

Graziella Moreno presenta ‘El salto de la araña’, novel·la negra amb què va guanyar el premi Letras del Mediterráneo de Castelló

“No jutjo, només exposo, dibuixo el quadre que entrego al lector perquè es formi una opinió”

Gra­zi­e­lla Moreno (Bar­ce­lona, 1965) és una jut­gessa que des de fa cinc anys publica novel·les. Amb l’última, El salto de la araña (Alrevés), va gua­nyar el premi Letras del Medi­terráneo de Cas­telló.

L’obra ens pre­senta la història d’una pare­lla jove. Javier tre­ba­lla a l’empresa fami­liar, exter­mi­nant pla­gues d’insec­tes i rates. L’Alba és una noia des­va­gada que, tre­ba­llant d’hos­tessa de fira, aca­barà impli­cada en un cas de dro­gues. La pressió d’un càrtel i els fan­tas­mes del pas­sat i el pre­sent com a pare­lla mala­vin­guda mar­quen un ritme nar­ra­tiu alt.

L’obra incor­pora un detall tècnic atrac­tiu: fins molt al final el lec­tor no té clar de qui és el cadàver amb què comença la novel·la. “Volia una pri­mera escena que enganxés, escrita des del punt de vista d’un jove guàrdia civil en el seu pri­mer esce­nari d’un crim. Un mort, dos sos­pi­to­sos i un nen, el fill de la pare­lla, res més. La novel·la és una mirada enrere per saber què va pas­sar aque­lla nit d’agost a Vila­famés. El lec­tor haurà de recórrer el camí al cos­tat d’en Javier”, explica Gra­zi­e­lla Moreno.

I així es van des­cab­de­llant les pors, les cul­pes i els remor­di­ments del pro­ta­go­nista, en presó pre­ven­tiva, i com va ser la seva infància, com va conèixer l’Alba i com la relació es va dete­ri­o­rar i tren­car.

Moreno apro­fita el per­so­natge per abo­car pen­sa­ments rela­ci­o­nats amb el seu dia a dia com a jut­gessa. “Javier refle­xi­ona sobre què sig­ni­fica la justícia, si es pot repa­rar el mal fet, si un jutge o un jurat poden con­dem­nar una per­sona sense saber què va pas­sar real­ment; sobre el càstig, sobre la presó…”

Un dels diver­sos temes de l’obra és la relació d’una pare­lla que passa del cel a l’infern per culpa d’una sèrie d’errors i, sobre­tot, per falta de comu­ni­cació. “Ni l’Alba ni el Javier són cons­ci­ents de ser imma­durs. No estan capa­ci­tats per assu­mir una vida en pare­lla, un fill. Els pro­ble­mes psi­cològics que arros­sega l’Alba des de la infància l’empe­nyen a un món fosc que des­tros­sarà la seva relació. I el Javier, incapaç de tren­car una relació tòxica, fa un salt al buit.”

Moreno, com en altres títols seus, toca el tema del nar­cotràfic com a gran i espessa ombra que ofega els pro­ta­go­nis­tes. “El món de les dro­gues és sòrdid, brut i fosc. Degrada l’indi­vidu, con­ver­teix el con­su­mi­dor en un esclau i el tra­fi­cant en un ésser inhumà. És com una bomba nuclear, trenca la vida de tots els que se’n veuen afec­tats direc­ta­ment o indi­rec­ta­ment”, comenta l’autora.

Que la pro­fessió de Javier sigui exter­mi­na­dor està triat amb intenció. “Quan vaig començar a idear la trama, un dels pro­ble­mes era quina pro­fessió tin­dria aquest noi. Em va cos­tar una mica tro­bar-la i em vaig docu­men­tar. És un món prou interes­sant. A par­tir d’aquí tota la novel·la gira entorn a la seva feina. La visió de les coses que té el Javier, les metàfores, iro­nies i símils, estan rela­ci­o­nats amb els insec­tes, amb les pla­gues.”

Gra­zi­e­lla Moreno ha publi­cat sis novel·les i uns quants relats dis­per­sos en cinc anys. “He escrit tota la vida, la publi­cació ha arri­bat amb la madu­resa, però. Cada vegada soc més cons­ci­ent que el temps no exis­teix com a tal. És una mesura que marca el nos­tre rellotge biològic. Només podem estar segurs del pre­sent. A vega­des penso que quan hagi escrit tot el que tinc pen­sat ple­garé veles, tot i que no con­cebo la vida sense escriure”, explica Moreno, que se sent còmoda escri­vint amb la pressió de tenir poc temps. Això sí, ela­bora esque­mes de la trama i la psi­co­lo­gia dels per­so­nat­ges abans de començar a redac­tar, fet que com­ple­menta rees­cri­vint i docu­men­tant-se tant com cal­gui. A més, gràcies a la seva feina, té la pos­si­bi­li­tat de veure de prop molts fets de novel·la negra. “Sem­pre dic que a les meves obres no invento res, em limito a fer una foto­gra­fia de la rea­li­tat. No jutjo, només exposo, dibuixo el qua­dre que entrego al lec­tor perquè sigui ell qui es formi una opinió.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia