Arts escèniques

Amenaça contínua

El muntatge ‘Encara hi ha algú al bosc’ contraposa el testimoni de les dones que van ser violades a l’ex-Iugoslàvia amb el dia a dia dels Jocs Olímpics a Barcelona

Les testimonis demanen que se’n parli, que es conegui i que se sentenciïn els violadors
La “bufetada”, segons Ariadna Gil, conviu amb instants de quotidianitat i humor vital

Vint-i-cinc anys després de la guerra a l’ex-Iugoslàvia, a una de les entre 25.000 i 50.000 dones que van ser vio­la­des li costa cami­nar tran­quil·lament pel bosc, on viu. Quan van anar a retra­tar-la per al pro­jecte de denúncia impul­sat pel col·lec­tiu Cul­tura i Con­flicte, no va voler allu­nyar-se gaire. Va excu­sar-se dient: “Encara hi ha algú al bosc.” La dra­ma­turga Anna Maria Ricart Codina, que era pre­sent a la sessió fotogràfica, va enten­dre que era una sub­til forma de retra­tar l’angúnia, encara latent. I va posar la cita com a títol de l’espec­ta­cle. Des d’aquest dijous i fins al 7 de febrer es podrà veure al TNC (Sala Petita) un tre­ball que, a par­tir de la rea­li­tat de tres dones vio­la­des (i de fills fruit de les vio­la­ci­ons), dona llum al crim per­pe­trat com a estratègia de neteja ètnica en la guerra de l’ex-Iugoslàvia. Aquesta dura veri­tat con­trasta amb el record que els matei­xos intèrprets tenen d’aque­lla guerra, que estava suc­ceint a dues hores de vol d’una Bar­ce­lona cofoia pels Jocs Olímpics. (A Sara­jevo, l’havien vis­cut uns anys abans.)

Hi ha hagut una llarga con­versa entre els mem­bres de Cul­tura i Con­flicte de fins a quin punt tenien dret d’expo­sar la vida de ter­ce­res per­so­nes. La res­posta va venir d’elles matei­xes: els dema­na­ven que en par­les­sin. Perquè 25 anys després d’haver-ho patit, s’han can­sat d’espe­rar inútil­ment que es reco­ne­gui aque­lla pràctica. Avui, les dones han de con­viure amb els seus agres­sors, que viuen lliu­re­ment a prop seu. Ni la comu­ni­tat ni les famílies els han estig­ma­tit­zat. Elles no volen ven­jança; només espe­ren justícia. Perquè és a par­tir d’aquest reco­nei­xe­ment que es podrien recons­truir els llaços entre les dife­rents comu­ni­tats.

Joan Arqué Solà diri­geix aquest mun­tatge que esta­bleix con­ti­nus ponts amb l’actu­a­li­tat. Perquè avui es con­ti­nuen uti­lit­zant les vio­la­ci­ons a la població com a estratègia per afe­blir l’ene­mic i perquè la majo­ria dels vio­la­dors con­ti­nuen lliu­res, sense haver mos­trat pene­di­ment. Teresa Turi­era, mem­bre de l’equip de docu­men­tació del pro­jecte, explica que en el mun­tatge hi apa­reix només un sol­dat ras que va decla­rar a la Haia que havia estat forçat a vio­lar dones en els camps de detenció. Per con­tra, l’obra també inclou el tes­ti­moni de Dusko Tadic, el pri­mer con­dem­nat pel Tri­bu­nal Penal Inter­na­ci­o­nal de la Haia per vio­lació com a crim de guerra. Turi­era recorda: “El vam entre­vis­tar el 2019 a Bel­grad, on ara viu després de com­plir 20 anys de presó. Encara ara nega els càrrecs. L’hem incor­po­rat per mos­trar l’alt grau de nega­ci­o­nisme que encara hi ha.”

Montse Esteve, Judit Farrés, Ari­adna Gil, Erol Ileri, Òscar Muñoz, Pep Pas­cual i Magda Puig par­ti­ci­pen en un mun­tatge coral, en què als tes­ti­mo­nis s’hi sumen les pro­jec­ci­ons i també la música. Al cos­tat dels relats més crus també hi ha ins­tants de quo­ti­di­a­ni­tat perquè, tot i el drama que viuen aques­tes tes­ti­mo­nis, “la vida segueix i també riuen”, comenta la dra­ma­turga. Ari­adna Gil defi­neix com a “bufe­tada” l’espec­ta­cle, que passa amb molta agi­li­tat gràcies al plan­te­ja­ment escènic. I és que Arqué repe­teix la fórmula de la música amb Farrés i Pas­cual, com ja va fer a Qui ets?, en què es repre­sen­tava el tes­ti­moni de Llu­llu, el fill amb paràlisi cere­bral de Màrius Serra, que l’escrip­tor va trans­for­mar en un conte vita­lista i que Arqué trans­for­ma­ria en un espec­ta­cle ten­dre.

El mun­tatge ha començat a fer les pri­me­res fun­ci­ons per Cata­lu­nya (com ara al Tem­po­rada Alta, on es va estre­nar ofi­ci­al­ment), abans d’arri­bar al TNC. L’impacte que pro­du­eix als espec­ta­dors és com­pro­me­te­dor. Comenta el coor­di­na­dor de pro­gra­mació Xavier Pujolràs que en cap altre espec­ta­cle d’Albertí a la direcció artística al TNC hi ha hagut aquest con­sens: tot­hom s’hi sent impli­cat. L’amenaça de les vio­la­ci­ons de guerra con­ti­nua. La por és contínua. I l’única alter­na­tiva és expo­sar-ho i empa­tit­zar amb les vícti­mes.

Una exposició a La Model

El projecte de Cultura i Conflicte vol abraçar el màxim de públic i inquietuds. Per això, a més de l’obra de teatre, hi ha un documental (es va emetre ahir al Sense ficció de TV3) i una exposició a La Model de Barcelona. A causa de la Covid, es gestiona una inscripció prèvia al correu culturaiconflicte@gmail.com. L’exposició es pot visitar fins al 30 de gener.

L’exposició dins de La Model imposa. Les dones també van ser recloses en centres de detenció (on posteriorment serien violades). A La Model coincideixen amb la realitat dels presos polítics que van omplir les cel·les durant el franquisme. L’exposició d’imatges d’Oriol Casanovas ajuda a entendre el cas de cada protagonista (hi ha les dones violades i també els fills que van néixer arran d’aquella violació). En alguns espais es pengen les fotos entre llençols. És la fórmula que va trobar la població de Sarajevo per evitar les bales dels franctiradors: els disparaven impunement.

Paral·lelament, també es vol traslladar la realitat d’aquest conflicte (encara latent) als instituts: consisteix en una videoconferència de 50 minuts amb un professional de l’equip després de veure el documental. Parlen amb estudiants a partir de quart d’ESO de la importància de la memòria històrica, de quan acaba una guerra, de la impunitat, del cos de la dona com a escenari de conquesta o de com passar dels testimonis reals a la ficció, en el cas d’instituts especialitzats en arts escèniques, que poden triar si la xerrada és amb els directors del documental, el director teatral, la dramaturga o, fins i tot, alguna de les actrius. Al TNC, només es podrà fer una sessió amb les escoles: serà el 27 de gener. El 22 de gener s’ha organitzat un col·loqui posterior a la funció.

Un altre dels reptes que es persegueix en aquest projecte és traslladar-lo a Sarajevo. Perquè el puguin veure les testimonis que van explicar a càmera el seu cas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia