Art

Patrimoni de dol

El Museu de Lleida va enviar ahir al Museu de Barbastre les últimes 42 obres d’art de la Franja que la justícia aragonesa va sentenciar que no li pertoquen

“Ens heu fallat”, van etzibar els ciutadans concentrats als polítics catalans

Ahir a dos quarts d’onze cla­vats del matí va sor­tir del Museu de Lleida el camió que havia de trans­por­tar al Museu de Bar­bas­tre l’últim lot de béns de la Franja (42 dels 111) sen­ten­ciat per la justícia ara­go­nesa. El procés per sepa­rar-los del lloc on han resi­dit 125 anys havia començat una hora abans i va transcórrer de prin­cipi a fi enmig d’un silenci gai­rebé imper­ti­nent.

Molts peri­o­dis­tes i pocs ciu­ta­dans van seguir aquest moment espe­ci­al­ment dolorós per als que s’han tren­cat les banyes durant un quart de segle per impe­dir-lo, pagant-ne preus molt alts. Els tre­ba­lla­dors del museu, amb Josep Giralt, el seu direc­tor, al cap­da­vant, van por­tar la humi­li­ant tasca de super­vi­sar com es car­re­ga­ven les peces amb un gran sen­tit de la res­pon­sa­bi­li­tat. Sols, com ja hi van estar en les tres altres tra­me­ses de la col·lecció recla­mada, i sota una pressió inso­fri­ble que han rebut per tots can­tons, també d’aquí. En la d’ahir, a més, s’aco­mi­a­da­ven, qui sap si per sem­pre més, d’obres mes­tres (17) que lluïen a les seves sales.

Cap patró del con­sorci del museu, pre­si­dit per la con­se­llera de Cul­tura, Àngels Ponsa, va pre­sen­ciar a peu de car­rer el des­no­na­ment de l’art de la Franja. Però hi eren tots, tan­cats a dins, espe­rant que comencés, a les onze, l’acte “rei­vin­di­ca­tiu” orga­nit­zat pel Cer­cle d’Amics del museu. La con­cen­tració va reu­nir unes 400 per­so­nes i va ser de tot menys con­des­cen­dent amb els polítics de les admi­nis­tra­ci­ons que inte­gren l’ens de gover­nança del museu, que es van foto­gra­fiar l’un al cos­tat de l’altre amb un cla­vell a la mà. També hi era el bisbe Giménez Valls, però ell no va sor­tir tan mal­pa­rat de les crítiques.

“No sou ben­vin­guts”. “Gràcies per res”. “No heu fet res”. La indig­nació era ran, però es va mani­fes­tar amb elegància. L’adver­sari és el govern i el bisbe d’Aragó, reco­nei­xia tot­hom, però per què el país s’ha ren­dit “incon­di­ci­o­nal­ment” al seu embat? Aquest era el sen­ti­ment, de ràbia i d’impotència, que hi havia ahir a la plaça del museu.

“Ens heu fallat”, els va etzi­bar el vice­pre­si­dent del Cer­cle d’Amics, Manuel Lar­raga, enfi­lat a l’esce­nari on va actuar el duet Lau­zeta (“Quina justícia és aquesta?”, cla­mava el seu can­tant, Joan Baró) i on, a pocs metres, el gra­fi­ter San­ti­ago va crear un mural amb les obres més emblemàtiques que, dit per ell, “se’ns han empor­tat”.

En el seu dis­curs, Lar­raga va entre­lli­gar pas­sat, pre­sent i futur. Pas­sat: un bisbe, Josep Mese­guer, que a finals del segle XIX va res­ca­tar unes peces que lite­ral­ment s’esta­ven “podrint” a les esglésies que des de feia vuit segles for­ma­ven part de la diòcesi de Lleida. “El rec­tor de Buira li va dir que no creia que el fron­tal d’altar arribés a Lleida, de tan cor­cat que estava”. Avui és una de les peces icòniques del fons. Pre­sent: unes ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes que “han estat calla­des” durant aquest saqueig que s’ha fet per capítols des del 15 de febrer. Futur: “Anem tots a l’una per recu­pe­rar el que ens han pres i per evi­tar que ens pren­guin res més.” Mesu­res que pro­posa l’enti­tat llei­da­tana: el pro­nun­ci­a­ment del Par­la­ment per con­ti­nuar ple­de­jant pel retorn de les peces, si cal als tri­bu­nals euro­peus. Bus­car ali­ats arreu, a Cata­lu­nya, a Espa­nya (que en la comu­ni­tat d’espe­ci­a­lis­tes hi són, però no s’han bus­cat) i al món, tal com ha fet el MNAC amb les pin­tu­res murals de Sixena. I fer cam­pa­nya per difon­dre els orígens del que és el segon museu dio­cesà més antic de l’Estat, fruit de l’heroica ope­ració de sal­va­guarda del bisbe Mese­guer. Hollywood ja n’hau­ria fet una gran pro­ducció.

Ponsa no va fer autocrítica. Només, i tímida­ment, de comu­ni­cació. “Pot­ser hem tre­ba­llat més que no pas hem expli­cat”, es va limi­tar a dir rode­jada d’una munió de peri­o­dis­tes que la van esco­me­tre a pre­gun­tes incòmodes. Sobre la pas­si­vi­tat per fre­nar el des­as­tre: “Crec que hem fet tots els pas­sos.” Sobre la falta d’empa­tia amb els tre­ba­lla­dors del museu: “Ningú em pot acu­sar de no haver estat al seu cos­tat.” Sobre la diferència radi­cal amb la manera com van mar­xar fa tres anys les obres de Sixena: “Ja sabem on con­du­eix la deso­bediència.” “Jo l’11 de desem­bre del 2017 no hi era”, va con­cloure Ponsa. Qui sí que hi era, diluït en la massa de ciu­ta­dans, era el pre­si­dent Quim Torra, que ahir va publi­car un mis­satge a les xar­xes soci­als que s’acosta bas­tant a les sen­sa­ci­ons que reg­na­ven ahir a la plaça de la resistència de l’art de la Franja: “Als cata­lans ens hau­ria de caure la cara de ver­go­nya per per­me­tre un roba­tori així del nos­tre patri­moni.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia