Arts escèniques

Els baguls de La Cubana

Una exposició al centre cultural Miramar de Sitges repassa la trajectòria de la companyia còmica dels excessos

El primer fons d’armari de La Cubana es va fer amb donacions de roba usada del veïnat
La companyia sempre ha reivindicat la seva vinculació a Sitges i al teatre ‘amateur’

L’Ajun­ta­ment de Sit­ges va tenir la pen­sada de con­vi­dar La Cubana a fer una expo­sició al Mira­mar amb motiu del seu 40è ani­ver­sari el 2020. No es podien ima­gi­nar que la com­pa­nyia hi abo­ca­ria bona part del seu fons d’armari (que tenen dipo­si­tat en una nau indus­trial de 3.000 metres qua­drats a l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat) en una expo­sició antològica: La Cubana, 40+1 anys: un viatge del no res al 2021. Diuen que van car­re­gar fins a vint cami­ons per por­tar tot el que hi ha expo­sat. Ningú pre­veia tam­poc que la pandèmia els obli­ga­ria a atu­rar el pro­jecte i a habi­li­tar uns pro­to­cols per poder aten­dre el públic en grups. Per això, l’expo­sició, que ha tri­gat un any més del pre­vist a inau­gu­rar-se, es diu 40+1. La com­pa­nyia, que sem­pre ha rei­vin­di­cat la seva pro­cedència de Sit­ges i del tea­tre ama­teur, és de les que no llen­cen mai res, de les que tot ho apro­fi­ten, com les bones Tere­si­nes de Cata­lu­nya. És per això que, quan ha de fer canvi d’armari, s’adona de tots els records que acu­mula. Els baguls de La Cubana evi­den­cien una filo­so­fia cohe­rent, de diver­tir a través de les acci­ons més quo­ti­di­a­nes, que es cons­tru­eix amb paciència per decan­tació (a par­tir de l’excés i de la sor­presa tan ines­pe­rada com des­pro­por­ci­o­nada).

El cen­tre cul­tu­ral Mira­mar se’ls va fer petit, i hi han habi­li­tat tota una carpa a la ter­rassa. La filo­so­fia del “per si de cas” regna entre la gent de La Cubana, que sem­pre va amb els cami­ons plens a ves­sar per poder revi­sar el seu apa­ratós dis­po­si­tiu escènic, fet a còpia de cutre­lux. L’expo­sició, mun­tada durant qua­tre mesos de feina pro­cu­rant reor­de­nar l’àlbum des de dife­rents punts de vista (més o menys cro­nològic), es podrà veure fins al 26 de setem­bre.

Dijous al matí, el direc­tor Jordi Milán i Vicky Plana (cofun­da­dora de la com­pa­nyia, el 1980) posa­ven al cos­tat d’un pastís gegant amb el regi­dor de Cul­tura. La com­pa­nyia va néixer quan el regi­dor encara havia de néixer. Aviat és dit. Si els car­rers de Sit­ges van impul­sar l’arren­cada d’una com­pa­nyia ama­teur, que es va fer pro­fes­si­o­nal gai­rebé per força a causa de la quan­ti­tat de con­trac­tes que els feien els ajun­ta­ments a prin­ci­pis dels anys vui­tanta, ara és La Cubana la que es con­ver­teix en tar­geta de pre­sen­tació incon­fu­si­ble arreu de la geo­gra­fia de l’Estat espa­nyol.

L’expo­sició es desen­vo­lupa a través de dife­rents ítems. Per una banda, arrenca amb tot el tea­tre al car­rer que va ser­vir d’entre­na­ment per al tre­ball de la com­pa­nyia. Poste­ri­or­ment, es fa una breu pas­se­jada pel ves­tu­ari i l’attrezzo dels espec­ta­cles de sala: des dels més sonats (Cegada de amor i Cam­pa­na­des de boda) fins als més dis­crets (Home­natge al Paral·lel, una funció única en què incor­po­ra­ven gags de Cómeme el coco, negro). Per ara, han ense­nyat molt poc del mun­tatge que tenen en car­tell actu­al­ment (es pre­veu que arribi a Bar­ce­lona la tar­dor vinent, amb Adiós, Arturo). Per Milán, el que defi­neix millor La Cubana és la seva afició a reco­llir de tot i emma­gat­ze­mar-ho, l’habi­li­tat per crear mun­tat­ges vis­to­sos sem­pre a par­tir de ram­poi­nes, a cop de pre­cinte, bri­des i gra­pa­do­res.

La Cubana va néixer al car­rer perquè no tenia tea­tre, recor­dava dijous Vicky Plana. Per al ves­tu­ari, va fer una col·lecta de roba usada entre el veïnat de Sit­ges, que va resul­tar un èxit. Milán cele­bra que el car­rer, a més, hi té el públic incor­po­rat: qual­se­vol acció porta els via­nants a fer el xafar­der, ja siguin unes obres o una bara­lla soro­llosa. O peripècies com el número de la dona que es queda tan­cada dins de la botiga. El gag va resul­tar tan con­vin­cent a Madrid (amb bom­bers que pro­va­ven de reben­tar la per­si­ana) que va interes­sar a uns agents muni­ci­pals. El públic es va pen­sar que eren de la comi­tiva i els comen­ta­ris i toca­ments que els van pro­pi­nar van impli­car la detenció de la com­pa­nyia al quar­ter de la poli­cia. Plana rei­vin­di­cava en la pre­sen­tació de l’expo­sició que, si es vol, es pot fer tea­tre. Perquè ells van començar sense res, només amb l’entu­si­asme d’actuar. Pro­ba­ble­ment, la per­mis­si­vi­tat urbana de fa qua­tre dècades no és la mateixa que la d’ara. I les inter­ven­ci­ons espontànies de La Cubana, avui, rebrien piles de reque­ri­ments per ocu­pació de la via pública. Segu­ra­ment, és cert, aquests entre­bancs els sabrien resol­dre amb paciència els de La Cubana, que es carac­te­rit­zen per fer uns espec­ta­cles que, apa­rent­ment, només sem­blen pos­si­bles a la fac­to­ria de Hollywood. Com ara con­ver­tir el Tívoli en una església impro­vi­sada (amb tot el públic de con­vi­dat) en molt pocs minuts. O sin­cro­nit­zar la core­o­gra­fia del cinema al tea­tre a Cegada de amor. O assa­jar el movi­ment dels telons d’Una nit a l’òpera (amb un teatrí de majors dimen­si­ons, fet per a l’ocasió).

La Cubana també ha estat molt fidel als seus actors i tècnics. Gai­rebé sem­pre ha tin­gut un equip molt esta­ble per a la direcció (Jordi Milán), per a la com­po­sició musi­cal (Edu­ard Vives), per al ves­tu­ari (Cris­tina López), per a l’esce­no­gra­fia (Ger­mans Cas­tells) i per a la core­o­gra­fia (Leo Quin­tana). En total, en aquests 41 anys, han par­ti­ci­pat unes 170 per­so­nes en els espec­ta­cles de La Cubana. El veïnat de Sit­ges té la sen­sació que hi ha pas­sat mig poble, en un moment o altre, com a actor o com a tècnic i col·labo­ra­dor. Podria sem­blar exa­ge­rat (si pen­sem que en el cas del Tri­ci­cle n’eren una desena, pel cap baix), però sols a Cubana Marat­hon Dan­cing hi havia un cen­te­nar d’actors, recor­dava Milán, dijous en la visita amb la premsa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia