Arts escèniques

Els dotze de la dansa

Dansa Metropolitana incorpora Sabadell i Granollers, i ja són dotze els municipis que programaran actuacions del 10 al 27 de març

La coreografia ‘Migrare’ es representarà en tots els municipis de Dansa Metropolitana

En la cin­quena edició, han renun­ciat a la paraula quin­zena, perquè reco­nei­xen que el calen­dari ja supera els quinze dies d’actu­a­ci­ons. Ara es volen donar a conèixer com a Dansa Metro­po­li­tana . Del 10 al 27 de març, es pro­gra­ma­ran més de 300 acti­vi­tats als dotze muni­ci­pis que en for­men part: Bada­lona, Bar­ce­lona, Cor­nellà, el Prat, Esplu­gues, Gra­no­llers, l’Hos­pi­ta­let, Saba­dell, Sant Cugat, Santa Coloma, Ter­rassa i Vila­de­cans. Seran 192 ses­si­ons de 92 espec­ta­cles. Però si s’hi afe­gei­xen les acti­vi­tats paral·leles, el volum arriba a 300 acci­ons al vol­tant d’aquest car­tell. El que va ser una pro­posta impul­sada per l’ICUB ha acon­se­guit con­sen­suar i tei­xir xar­xes amb els muni­ci­pis veïns, bus­cant una pro­gra­mació que tin­gui la com­pli­ci­tat dels tea­tres veïns i que visi­bi­litzi la dansa, tant en les pro­gra­ma­ci­ons de sala com a l’aire lliure. Si l’any pas­sat, amb el títol de Fila­tu­res, van pro­gra­mar acci­ons al vol­tant de fàbri­ques de cre­ació (i espais no con­ven­ci­o­nals), aquest any han cons­truït Con­fluències, un cicle que pro­pi­cia pro­gra­mar dansa a l’aire lliure i, en la majo­ria dels casos, eli­mi­nant-hi la limi­tació d’afo­ra­ment (que va ser impres­cin­di­ble l’any pas­sat durant la pandèmia).

Saba­dell i Gra­no­llers s’incor­po­ren a la xarxa ofi­ci­al­ment. Les fàbri­ques de cre­ació L’Estruch i Roca Umbert, de fet, ja hi esta­ven impli­ca­des, perquè algu­nes de les cre­a­ci­ons que es veu­rien en el fes­ti­val s’assa­ja­ven en aquests espais. Ara, s’hi afe­geix pro­gra­mació a la plaça Dr. Robert de Saba­dell i al Tea­tre Audi­tori de Gra­no­llers. També Bar­ce­lona gua­nya espais, com ara l’ IDEAL, Cen­tre de les Arts Digi­tals de Bar­ce­lona (amb una pro­posta de dansa urbana de Bro­das Bros), així com el Cen­tre d’Arts Santa Mònica i l’Antic Tea­tre del CCCB . Enguany es repe­teix l’oferta de dansa fil­mada, amb set films al cinema, i 24 curts i qua­tre llarg­me­trat­ges a Fil­min.

Amb un pres­su­post d’1,2 mili­ons, està lide­rat per l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, que, jun­ta­ment amb la Dipu­tació i l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, hi apor­ten 800.000 euros. La resta (400.000 euros) prové dels altres onze muni­ci­pis. La majo­ria dels espec­ta­cles (58) són d’artis­tes autòctons, al cos­tat de tretze espec­ta­cles amb l’eti­queta d’inter­na­ci­o­nal i 21 de l’Estat espa­nyol. En lle­gir el pro­grama, la direc­tora de l’ Ins­ti­tut del Tea­tre , Sílvia Fer­rando, se sor­pre­nia de tro­bar-hi contínues vin­cu­la­ci­ons a les pro­mo­ci­ons del seu Con­ser­va­tori Pro­fes­si­o­nal de Dansa. Fins a tretze títols són copro­duc­ci­ons del fes­ti­val: el car­tell, a més de garan­tir actu­a­ci­ons, també impulsa cre­a­ci­ons. Una de les quals és Harakiri, de Les Impu­xi­bles (que seran tot el mes a la Sala Tallers del TNC ). També hi des­taca l’espec­ta­cle que com­par­tei­xen tots els muni­ci­pis i que els atorga uni­tat. La com­pa­nyia Maduixa pre­sen­tarà Migrare a les dotze pobla­ci­ons (paral·lela­ment, també pre­sen­tarà , de dansa fami­liar, el 13 de març a Vila­de­cans).

Divers i vital

L’eclec­ti­cisme domina en un car­tell en què es poden veure diver­sos estils, pro­cedències i tra­jectòries, des del ballet clàssic fins al fla­menc. En aquesta dis­ci­plina, per exem­ple, hi figu­ren Rocío Molina (Al fondo riela), José Mal­do­nado (Galería), Jesús Car­mona (Baile de bes­tias), Compañía Fla­menca Maví (Sem­pi­ter­nos) i María Moreno (Verso libre). Quant a pro­pos­tes inter­na­ci­o­nals, hi ha Alonzo King i la Rus­sian State Ballet (Llac dels cig­nes), a l’EFACT de Ter­rassa, i el belga Jan Mar­tens, al Mer­cat de les Flors.

El car­tell posa el focus en les sales que habi­tu­al­ment pro­gra­men dansa, com ara el Mer­cat de les Flors, La Cal­dera (Bai­lar o Lo sal­vaje / PANO­RAMA i un extracte de Lo Fau­nal, de Pol Jiménez) i el SAT! (Mucha muc­hacha, Hace­mos como que bai­la­mos), jun­ta­ment amb d’altres que s’hi apun­ten pun­tu­al­ment, com ara el Lliure (Pli, de Vik­tor Cer­nicki; Toná, de La Phármaco) i el CCCB (Aclu­calls). Per pro­pi­ciar la cir­cu­lació de públic per tots els muni­ci­pis, s’ha con­vo­cat una mena de Tri­vial online dels espec­ta­cles a l’aire lliure.

LA XIFRA

1,2
milions d’euros
és el pressupost de la cinquena edició del Dansa Metropolitana, amb dotze municipis adherits.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia