Arts escèniques

Cap a la normalitat

La Mostra d’Igualada obre els festivals de primavera a Catalunya i procura, dos anys després, accedir a un format similar al prepandèmic, potenciant que tot sigui presencial

La mostra coprodueix projectes de La Baldufa, els Sr. Serrano i Marie de Jongh

Ramon Giné va inau­gu­rar la seva direcció artística en la Mos­tra d’Igua­lada , el 2020, havent d’anul·lar el pri­mer car­tell perquè la població de l’Anoia va que­dar con­fi­nada a casa per la covid. L’any pas­sat van bus­car una fórmula hibrida, entre vir­tual i pre­sen­cial. Ara, per fi, aspi­ren a la nor­ma­li­tat. Per exem­ple, hi torna a haver llotja pro­fes­si­o­nal pre­sen­cial al Museu de la Pell. Es pro­gra­ma­ran 103 fun­ci­ons de 47 espec­ta­cles des d’avui fins diu­menge.

Pràcti­ca­ment, l’única diferència res­pecte a les edi­ci­ons pre­pandèmiques (a part de l’obli­gació de les mas­ca­re­tes en espais tan­cats, evi­dent­ment) és que les acci­ons de car­rer es faran amb afo­ra­ments aco­tats. Aquesta prova, que ja s’ha dut a la pràctica en la dar­rera edició de Fira Tàrrega, limita el nom­bre d’espec­ta­dors, però, a canvi, garan­teix una visi­bi­li­tat molt millor, segons explica Giné. Tam­poc es repe­ti­ran aquest any els aco­lli­ments d’artis­tes en domi­ci­lis par­ti­cu­lars. Aquesta és una fórmula que van posar en pràctica, fa uns anys, per resol­dre la falta de pla­ces hote­le­res a la ciu­tat. L’alcalde d’Igua­lada, Marc Cas­tells, con­fia que aquest mes de juny s’obri un alberg, coin­ci­dint amb el camí Ignasià, de 55 pla­ces que resoldrà par­ci­al­ment aquesta demanda pun­tual per a les pròximes edi­ci­ons de la Mos­tra.

Hi haurà uns 700 pro­gra­ma­dors (la majo­ria, pro­ce­dents de les asso­ci­a­ci­ons de la Xarxa i Ria­lles, que con­trac­ten la pro­gra­mació de la tem­po­rada vinent arreu de Cata­lu­nya). També hi ha presència inter­na­ci­o­nal, com ara una dele­gació ita­li­ana. Perquè, com rei­vin­di­cava fa uns dies l’actriu Txell Botey en l’entrega dels pre­mis de la crítica per a la cate­go­ria de tea­tre fami­liar, tot i el des­co­nei­xe­ment gene­ra­lit­zat del sec­tor cul­tu­ral res­pecte al tea­tre fami­liar, al final aques­tes com­pa­nyies són de les que més giren tant a Cata­lu­nya com a l’Estat espa­nyol i a l’escena inter­na­ci­o­nal.

Entre els 47 títols pre­vis­tos, 10 espec­ta­cles són estre­nes abso­lu­tes. Hi ajuda que la mos­tra s’hagi impli­cat en la pro­ducció d’algu­nes peces com ara La Imper­fecta, en què Sol Picó temp­tegi la direcció per a un espec­ta­cle fami­liar i La Bal­dufa debuti en la dansa: Imper­fect. També Marie de Jongh (Ama) o el Pro­jecte Olym­pus de l’Agru­pación Sr. Ser­rano (Deme­ter i Ama­zo­nes) reben aquest impuls. De les 126 pro­pos­tes rebu­des, les línies més dema­na­des han estat la de noves dra­matúrgies (37%), per a públic jove (30%) i pro­pos­tes de gran for­mat (30%). Entre les pro­pos­tes, dos ins­tal·laci­ons (Secrets i La cai­xeta ja es van veure en edi­ci­ons de Tàrrega ante­ri­ors, però s’estrena el Bulb-me de Mucab Dansa, que també té for­mat core­ogràfic.

La Mos­tra d’Igua­lada té un pres­su­post de 442.000 euros. És el mer­cat estratègic que l’Ins­ti­tut Català de les Empre­ses Cul­tu­rals (ICEC) va pro­pi­ciar el 2006 ajun­tant les pre­senn­ta­ci­ons que es feien sepa­ra­da­ment per a mem­bres de Ria­lles i de la Xarxa (sovint coin­ci­dint en el mateix cap de set­mana). La llotja pro­pi­ciarà tro­ba­des pro­fes­si­o­nals dijous i diven­dres (no es pro­grama al mig­dia) a la llotja. Des de fa anys, els dife­rents mer­cats estratègics sumen com­pli­ci­tats per donar suport a pro­duc­ci­ons que trans­ver­sa­lit­zen mer­cats.

Que els joves s’expres­sin

La Mos­tra d’Igua­lada d’enguany vol aten­dre què diuen els joves. Posar-los en una taula i que con­ver­sin. I que pro­gra­ma­dors, exhi­bi­dors i pro­fes­sors d’escola es limi­tin a escol­tar. Només, cap al final, es donarà epsai que con­fron­tin idees amb els joves. És una de les fórmu­les perquè la Mos­tra inte­gri bé les deman­des noves i sigui un espai a pen­sar en comú. Una altra dis­cussió és com reco­ma­nar obres sense fer-ho en funció de fran­ges d’edat tan­ca­des.

LA XIFRA

46
companyies
participen en aquesta edició de la Mostra d’Igualada: 32 són catalanes i 14, de l’Estat. Per disciplines, 31 són de teatre i 6, de circ.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia