Art

Mirador

El castell de la princesa

Mayte Vieta mira cap al ‘Cosmos’ en la seva mostra fotogràfica al Castell de Vila-seca

“Els artis­tes actu­al­ment a Cata­lu­nya ho tenim com­pli­cat, per això la pro­posta d’expo­sar al Cas­tell de Vila-seca va ser una bona notícia, tant que quan el vaig visi­tar per pri­mer cop per estu­diar l’espai em vaig sen­tir com una prin­cesa en el seu cas­tell”, explica Mayte Vieta (Bla­nes, 1971), que des del dia 8 exposa un uni­vers fotogràfic aple­gat sota el títol de Cos­mos. Mirar en la fos­cor de les estre­lles, que repre­senta un canvi en la mirada de l’artista que, sense per­dre el seu carac­terístic caràcter intros­pec­tiu, alça els seus ulls i tracta de bus­car les res­pos­tes a les seves pre­gun­tes de sem­pre tot mirant cap a l’uni­vers.

Aquesta expo­sició ha estat comis­sa­ri­ada per Natàlia Cho­carro, gran conei­xe­dora de l’obra i dels anhels artístics de Vieta, i forma part del con­veni de col·labo­ració entre l’Ajun­ta­ment de Vila-seca i la Fun­dació Vila Casas, pel qual l’enti­tat pre­si­dida pel mece­nes Antoni Vila Casas abas­teix de con­tin­gut les pro­pos­tes que es pre­sen­ten al Cas­tell de Vila-seca, un espai que ha esde­vin­gut en poc temps un lloc de referència artística a tot el Tar­ra­gonès.

Vieta, a banda de fotògrafa, és escul­tora. Dona, doncs, una dimensió tri­di­men­si­o­nal a les foto­gra­fies, que situa i munta amb una idea pro­pera a la ins­tal·lació. “L’espai és per a mi essen­cial en la meva obra perquè l’espec­ta­dor pugui for­mar la seva mirada.” A tall d’exem­ple, la peça Entre deux mon­des, ins­tal·lació for­mada per qua­tre miralls oxi­dats en què l’espec­ta­dor es pot veure reflec­tit i també endin­sar-se en aquest uni­vers. Cada peça repre­senta una cons­tel·lació: l’Hèrcu­les, l’Ossa Major, el Dragó i l’Àliga.

Aquesta obra, com una gran part de les peces expo­sa­des, han estat pen­sa­des específica­ment per mos­trar-se al cas­tell, tot i que ha recu­pe­rat l’escul­tura Bambi, de la Col·lecció d’Art Banc de Saba­dell, que s’exposa en la sala més il·lumi­nada de la mos­tra, que glo­bal­ment es carac­te­ritza per una certa bri­llan­tor dins de l’obs­cu­ri­tat, ja que, com diu el títol de l’expo­sició, es tracta de “mirar en la fos­cor de les estre­lles”. Bambi, ani­mals del temps és una peça del 2011 i l’escul­tura de bronze del petit cérvol orfe recolza sobre una superfície de mirall, en un joc de refle­xos tant al gust de Vieta. En la mateixa sala, Vieta ha col·locat una peça també del 2011 en què es veuen 23 miralls de dife­rents for­mes que tenen en comú l’expressió “T’estimo” xero­gra­fi­ada a la seva superfície.

En una altra de les qua­tre sales que for­men el con­junt, Vieta pre­senta unes cai­xes de llums en què es pot cons­ta­tar el diàleg entre la força artística i con­cep­tual del cel i les aigües del mar, ele­ment que és de sem­pre una referència fotogràfica per a l’autora. Aquest con­junt de 13 peces porta el nom de Nada es más negro i, donat que les cai­xes han estat pen­ja­des sobre un fons obs­cur, l’efecte que es pro­voca és que les imat­ges estan encas­ta­des a la paret.

La fos­cor també enva­eix la sala en què s’exposa el con­junt Oxi­gen, on es mos­tren tres foto­gra­fies que sug­ge­rei­xen que uns petits objec­tes, com podrien una bola de vidre de joguina o una sim­ple bom­bo­lla d’aire, poden esde­ve­nir pro­funds uni­ver­sos tot for­mant una cos­mo­lo­gia. El joc de les per­cep­ci­ons, que sovint poden ser rela­ti­ves, entra un cop més en l’obra de Vieta. Els tre­balls inèdits de la mos­tra van ser cre­ats durant la pandèmia en un moment de con­flic­tes per­so­nals de l’artista. La recerca de solu­ci­ons als con­flic­tes reals també va impreg­nar l’obra.

Aquesta és la quarta expo­sició pro­mo­guda a par­tir de la col·labo­ració entre la Fun­dació Vila Casas i l’Ajun­ta­ment de Vila-seca, però és la pri­mera d’una artista viva. Abans es van poder veure obres d’Antoni Tàpies, Josep Clarà i Agustí Cen­te­lles. El con­veni entre les dues ins­ti­tu­ci­ons ha estat pror­ro­gat qua­tre anys més.

Apro­fi­tant la visita al cas­tell paga la pena pas­sar per El Celler, un remo­de­lat edi­fici nou­cen­tista recon­ver­tit en espai mul­ti­cul­tu­ral on es pot veure la història de la vin­cu­lació de la població amb el vi i el coo­pe­ra­ti­visme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia