Cinema

Experiència immersiva

Arriba als cinemes ‘Avatar: El sentit de l’aigua’, seqüela del film més taquiller de la història. Cameron expandeix un univers que vol emular els èxits de Tolkien i Lucas

Ni la més opti­mista de les pre­vi­si­ons va ende­vi­nar l’èxit d’Ava­tar, estre­nada fa tretze anys arreu del món: amb 2.743 mili­ons de dòlars, és encara la pel·lícula més taqui­llera de la història. L’èxit va ser tan gran que va acce­le­rar l’adap­tació de les sales al 3D. La revo­lució va que­dar a mit­ges, i el visi­o­nat en tres dimen­si­ons ha que­dat com una oferta més. Ava­tar: El sen­tit de l’aigua l’espe­rada seqüela d’aquell èxit, arriba avui a les pan­ta­lles amb una oferta en 2D lleu­ge­ra­ment supe­rior a la de 3D, i s’estre­narà també en català en 40 pan­ta­lles, també en 2D i 3D.

James Came­ron tenia al cap la idea d’Ava­tar des del 1994. Havia acon­se­guit una sèrie d’èxits for­mi­da­bles (Ali­ens 2, Ter­mi­na­tor 1 i 2...), però la tec­no­lo­gia no per­me­tia encara fer rea­li­tat el seu somni. Per entre­te­nir-se, va abor­dar abans pro­jec­tes com Men­ti­ras arri­es­ga­das o Tita­nic, un altre èxit des­co­mu­nal: va tri­om­far en els Oscar i durant molts anys va ser la pel·lícula més taqui­llera de la història. El direc­tor cana­denc es va superar a ell mateix amb Ava­tar, dotze anys després. Tita­nic és encara, a dia d’avui, el ter­cer film més taqui­ller. En segon lloc hi ha Aven­gers: End­game.

El febrer del 2010, després del gran èxit d’Ava­tar, Came­ron i el seu soci i pro­duc­tor, Jon Lan­dau, van reu­nir els prin­ci­pals direc­tors de depar­ta­ment que havien tre­ba­llat en la pel·lícula en un hotel de Santa Bàrbara, Califòrnia, per revi­sar quins aspec­tes del procés de rea­lit­zació havien fun­ci­o­nat millor i què podrien haver millo­rat. La reunió va donar lloc a un munt d’idees que són a l’ori­gen no només del film que s’estrena avui, també de tres seqüeles més. “No crec que Ava­tar: El sen­tido de l’aigua hagués estat pos­si­ble si no haguéssim fet aquest exer­cici; vam haver d’escriure qua­tre pel·lícules abans que pogués començar amb la pri­mera seqüela”, diu ara Came­ron, en decla­ra­ci­ons reco­lli­des als mate­ri­als pro­mo­ci­o­nals del film. També explica quina és la seva pri­o­ri­tat davant el risc que la tec­no­lo­gia faci ombra a les emo­ci­ons que trans­me­ten els per­so­nat­ges o a l’interès de la història: “El mate­rial amb què estem tre­ba­llant ara és molt avançat en com­pa­ració amb la pri­mera pel·lícula, però això fa que la pel·lícula sigui millor des de la pers­pec­tiva de l’audiència? De cap manera. Al públic només li importa una història, els per­so­nat­ges i el que sen­ten veient la pel·lícula. És en el que penso cada dia.”

Aquesta és la sen­sació que trans­met el visi­o­nat en 3D d’Ava­tar: El sen­tit de l’aigua. La tec­no­lo­gia en 3D ha millo­rat molt, la imatge és nítida en dife­rents plans d’acció (fins al punt que si algú s’aixeca a la fila del davant, pot sem­blar que és dins de la pel·lícula), i a més no té els pro­ble­mes de fos­cor de la foto­gra­fia que tenia fa tretze anys. Però la pel·lícula és una aven­tura que beu dels clàssics. Pri­mer de tot, del wes­tern: els mili­tars de la cor­po­ració RDA que arri­ben a Pan­dora, el paradís habi­tat per la raça dels Na’vi, sem­blen els casa­ques bla­ves amenaçant una tribu al Sal­vatge Oest, que fins i tot ataca un tren car­re­gat de munició. Però també fa pen­sar en els films bèl·lics del Viet­nam o de les bata­lles aèries i navals de la Segona Guerra Mun­dial.

La pro­tecció del medi ambi­ent i la importància de la família tor­nen a ocu­par un lloc essen­cial en la trama, pro­ta­go­nit­zada per una família Na’vi: Jake (Sam Wort­hing­ton), Zoe Saldaña (Ney­tiri) i els seus qua­tre fills fugen de l’amenaça dels mili­tars de RDA, lide­rats per Qua­ritch (Step­hen Lang), i es refu­gien en una comu­ni­tat de la seva raça que viuen a la vora del mar, els Metkayina. Sigour­ney Wea­ver i Kate Wins­let també for­men part de l’elenc del film, pro­ta­go­nit­zat sobre­tot per Na’vis, una espècie sem­blant als humans, però de pell blava, amb cua i molt més alts, àgils i forts. La inter­pre­tació dels actors es fa amb el mètode de motion cap­ture (els actors por­ten nom­bro­sos sen­sors que cap­ten el més mínim movi­ment, com es va fer el Gòl·lum d’El senyor dels anells). Mol­tes esce­nes s’han rodat sota l’aigua, en un estudi.

El 2024, el 2026 i el 2028 s’estre­na­ran els epi­so­dis 3, 4 i 5. L’expansió d’Ava­tar pot com­pe­tir amb altres uni­ver­sos fantàstics d’enorme popu­la­ri­tat. Com va dir James Came­ron fa dos mesos, en decla­ra­ci­ons reco­lli­des per la revista Foto­gra­mas: “Va arri­bar un moment que vaig pen­sar: «Per què no llençar-me a la pis­cina i cons­truir tot un uni­vers immer­siu a l’estil de la Terra Mit­jana de Tolkien o les galàxies de Star Wars?»”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia