Patrimoni

Mirador

Quan els catalans dominaven la Mediterrània

Una exposició explora les normes, pioneres al món, de la marina de la Corona d’Aragó

Els mari­ners de la Corona d’Aragó cobra­ven per enda­vant, si emma­lal­tien durant el viatge tenien coberta la mei­tat del sou i si morien els seus fami­li­ars el rebien sen­cer. Ara bé, pobres d’ells que els enxam­pes­sin ador­mits. Una vegada rai, perquè la seva dieta es limi­tava a pa durant un dia. A la segona els feien des­fi­lar des­pu­llats i tota la tri­pu­lació els mas­sa­crava a cla­te­llots. I a la ter­cera podien anar de pet al mar. Podien, perquè el càstig es deci­dia per votació.

Les nor­mes i els cos­tums de la marina cata­lana, una de les més pode­ro­ses de l’edat mit­jana, esta­ven regu­la­des fins al detall al Lli­bre del Con­so­lat de Mar, “l’apor­tació més impor­tant de Cata­lu­nya a la història de la huma­ni­tat”, sosté l’his­to­ri­a­dor i crític d’art Ricard Mas, que junt amb el peri­o­dista Plàcid Gar­cia-Pla­nas, ha comis­sa­riat l’expo­sició Del gòtic al meta­vers. 3/4 de mil·lenni. Con­so­lat de Mar (fins al 22 d’octu­bre), que forma part del pro­grama de fes­teig dels 750 anys d’aquesta ins­ti­tució que con­ti­nua activa i amb nous rep­tes de lide­ratge mun­dial ara vin­cu­lats a la uti­lit­zació del blockc­hain en tot el trànsit mer­can­til marítim.

L’aven­tura Del gòtic al meta­vers es fa a bord de l’edi­fici de les Dras­sa­nes, seu del Museu Marítim i on fa tres quarts de mil·lenni es van cons­truir les gale­res, les coques i els llenys de la flota de l’imperi català. Una embar­cació mit­jana podia trans­por­tar més de cent per­so­nes amb interes­sos no sem­pre con­cor­dants. Els majors bene­fi­cis se’ls enduia el patró, és clar. “El cost d’un vai­xell es podia amor­tit­zar en vuit o deu viat­ges”, asse­nyala Mas.

La mos­tra posa el focus sobre l’obra icònica del Con­so­lat de Mar, el lli­bre que es va eri­gir en el pri­mer codi de comerç inter­na­ci­o­nal, vigent fins al segle XIX i model de tants altres. Un sis­tema de justícia “ràpida i barata” que apli­ca­ven més de setanta con­so­lats dis­se­mi­nats en ports de tota la Medi­terrània. La vida a mar era dura i con­flic­tiva però tot­hom que posava els peus dalt d’una nau se sabia de memòria els drets i els deu­res que esti­pu­lava aque­lla bíblia.

Els mari­ners esta­ven obli­gats a embar­car armats, amb una ballesta, una espasa i una gor­gera. Obeir el patró era sagrat. La més estúpida bara­lla els podia fer per­dre totes les per­ti­nen­ces. Si roba­ven, els immo­bi­lit­za­ven la resta del viatge en un cep. Els pilots havien de jurar que conei­xien la ruta i si men­tien s’arris­ca­ven que els talles­sin el cap. Aquesta, com altres deci­si­ons a vida o mort, pas­sava per referèndum. Per exem­ple, també per apro­var l’assalt a un altre vai­xell. O quan una forta tem­pesta feia acon­se­lla­ble des­pren­dre’s de mer­ca­de­ries per evi­tar l’enfon­sa­ment. Qui assu­mia les pèrdues? I què pas­sava quan aques­tes eren degu­des a un saqueig pirata? Per a tot tenia res­posta el Lli­bre del Con­so­lat de Mar abans que s’ins­tau­res­sin les asse­gu­ran­ces, que van tar­dar a imple­men­tar-se per la bona fama que tenien els balles­ters cata­lans, però quan ho van fer Bar­ce­lona es va con­ver­tir en un “cen­tre mun­dial” de les garan­ties i les indem­nit­za­ci­ons. Fins i tot en tenia, de res­posta, quan l’espo­li­a­dor dels pro­duc­tes que es trans­por­ta­ven eren els rato­lins, fos del pre­uat blat que s’impor­tava de Sicília els anys de males colli­tes o de la mel que s’expor­tava pro­ce­dent de Mequi­nensa i Tor­tosa. Lògica pura: el patró havia de por­tar gats; si se n’obli­dava, tot ho havia de pagar de la seva but­xaca.

I no era la paraula d’uns con­tra la dels altres. Un escrivà, que no podia ser parent del senyor de la nau, ano­tava tot el que succeïa amb ulls inde­pen­dents. Aquest notari de mar també s’ocu­pava de com­prar els ali­ments, que ana­ven a càrrec del patró. Tres dies a la set­mana tocava carn per dinar; els altres, gui­sat de lle­gums i ver­du­res. Per sopar, pa amb for­matge, ceba, sar­dina o qual­se­vol altre peix. El menú incloïa tres raci­ons de vi al matí i tres més al ves­pre. L’aigua no es pre­veia perquè es feia malbé.

La publi­cació que va ser l’avant­guarda del dret marítim inter­na­ci­o­nal en els temps glo­ri­o­sos de la Corona d’Aragó es pot lle­gir en el seu català ori­gi­nal, que es va fer enten­dre arreu, a la bibli­o­teca vir­tual de l’Ins­ti­tuto Cer­van­tes. Para­do­xal­ment, és absent en webs d’ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia