Llibres

Mirador

Maltractaments en edats tendres

En els assetjaments hi ha víctimes i agressors, però també còmplices i observadors passius
La literatura, basada en fets reals o no, pot conscienciar d’aquest greu problema social

Pegar, insul­tar, dis­cri­mi­nar, humi­liar, és a dir, mal­trac­tar i asset­jar, de manera indi­vi­dual o col·lec­tiva, sem­pre s’ha fet, però, de mica en mica, s’estan posant meca­nis­mes a l’abast dels afec­tats, tant si són vícti­mes com agres­sors, còmpli­ces o sim­ples obser­va­dors, fami­li­ars o docents, per detec­tar els abu­sos i com­ba­tre’ls o evi­tar-los de manera pre­ven­tiva.

En la vida adulta passa, només cal veure les esfereïdores xifres de dones assas­si­na­des per les seves pare­lles, agres­si­ons homòfobes, vio­la­ci­ons..., però en edats infan­tils i ado­les­cents aquest com­por­ta­ment encara és més cruel perquè les vícti­mes tenen menys eines per valo­rar la situ­ació i plan­tar cara i els agres­sors poden ser tan sàdics com un adult.

Coni la Grot­te­ria ha escrit un manual molt pràctic, il·lus­trat per Marina Sáez, per par­lar amb clare­dat d’aquest greu pro­blema als més petits. Bullying forma part de la col·lecció Grans Eines per a Petits Guer­rers de l’edi­to­rial Flam­boyant. La manera d’expo­sar-ho és molt gràfica, si bé convé que un adult com­ple­menti les expli­ca­ci­ons i llis­tes de con­cep­tes que ofe­reix l’autora.

Defi­neix per què sor­gei­xen con­flic­tes, què és el bullying i les seves vari­ants: psi­cològic, ver­bal, social, físic i l’esgo­ta­dor cibe­ras­set­ja­ment, perquè abans de les xar­xes soci­als les vícti­mes podien tenir una certa pau a casa, però ara l’asset­ja­ment pot con­ti­nuar a tot arreu i a totes hores. També des­criu els dife­rents actors i mira que tots ple­gats hi posin seny, cosa com­pli­cada, tot i que cal inten­tar-la. Per això dedica bona part d’aquest àlbum, molt reco­ma­na­ble tant a les llars com a les esco­les, a fomen­tar la valen­tia. No la de la víctima davant l’agres­sor, la de la víctima bus­cant ajut a la xarxa emo­ci­o­nal i la dels obser­va­dors pre­nent part activa en la reso­lució del con­flicte. Un lli­bre d’auto­a­juda, sí, que faci­lita la com­prensió i les pos­si­bles vies de solució d’un fet greu que ha pas­sat tota la vida, d’acord, però això no jus­ti­fica res, al con­trari, fa encara més neces­sari dir “prou”.

Seguint amb els mal­trac­ta­ments a menors, però des de la ficció, ara par­la­rem de qua­tre novel·les, en dos casos basa­des en fets reals, tot i que en les altres dues també podrien ser-ho, de reals. La pri­mera és La ciu­tat dels nens. Una novel·la sobre un orfe­nat, ins­pi­rada en fets reals (Novum), escrita per la nar­ra­dora igua­la­dina Teresa Roig.

Segur que a molts lec­tors ja gra­na­dets els sonarà més en cas­tellà, La Ciu­dad de los Muc­hac­hos, i fins i tot els vindrà al cap la cara de Spen­cer Tracy, que va pro­ta­go­nit­zar dues pel·lícules sobre aquest pro­jecte. El pri­mer d’aquests orfe­nats el va cons­truir el 1917 a Nebraska el sacer­dot catòlic Edward J. Fla­na­gan. La teo­ria era desen­vo­lu­par nous mètodes per emfa­tit­zar la pre­pa­ració social com a model per a les llars públi­ques dels nens orfes arreu del món.

A Bar­ce­lona n’hi va haver una, d’aques­tes ciu­tats, a Coll­se­rola, on encara hi ha els edi­fi­cis enru­nats. Es va inau­gu­rar el 1951, en ple fran­quisme. “El que es venia com a ins­ti­tució exem­plar, rèplica d’un pro­jecte inno­va­dor, va esde­ve­nir un infern per a molts dels que hi van viure. Allà hi van per­dre molt més que la innocència, i encara avui en patei­xen les con­seqüències en secret. En quina mena de per­sona es con­ver­teix un infant que, quan més neces­sita afecte i atenció, només rep crits, càstigs i menys­preus?”, es pre­gunta Roig en aquesta obra, que vol ser “una crítica al sis­tema edu­ca­tiu del fran­quisme, basat en l’adoc­tri­na­ment i la impo­sició de l’auto­ri­tat”.

La novel·lista ita­li­ana Viola Ardone narra una història de lluita femi­nista a La decisió (Columna, amb tra­ducció de Mercè Ubach). A la Sicília del 1960 els codis d’honor eren ben vigents. Per exem­ple, si algú matava el teu germà, tu havies de matar l’assassí, tot i que, lla­vors, el seu pare pot­ser mata­ria el teu o a tu i, així, anar bui­dant els pobles. Les dones, i encara més les noies, no podien estu­diar, havien d’anar sem­pre acom­pa­nya­des, evi­tant mos­trar el cos, amb el cap cobert amb una man­te­llina, no podien mirar per la fines­tra... Tal com avui mateix passa a diver­sos països del món, cer­ta­ment.

La mare de la pro­ta­go­nista, l’Oli­via, una nena de quinze anys, l’adver­teix des de petita que “les dones són com un gerro, qui el trenca se’l queda”. I a l’Oli­via la trenca, és a dir, la viola, el fill d’una de les famílies influ­ents del poble. El pare d’ella –un home avançat al seu temps, encara més tenint pre­sent la zona geogràfica– treu el jor­nal escàs de la mica de camp i de qua­tre galli­nes. L’Oli­via i els pares volen acu­sar el noi, però les matei­xes auto­ri­tats els ho des­a­con­se­llen. El que toca fer és casar-se amb el noi, perquè segons l’arti­cle 544 del Codi Penal de l’època si el vio­la­dor es casa amb la víctima repara el mal fet i deixa de ser delicte. Tal qual. Aquest i altres arti­cles no van ser abo­lits del Codi Penal italià fins al 1981. Que ningú faci esca­ra­falls, perquè a Angla­terra la vio­lació dins del matri­moni no va ser con­si­de­rada delicte fins a l’octu­bre del 1991.

La decisió que pren l’Oli­via, tot i la falta de recur­sos econòmics per a advo­cats, que la família de l’acu­sat paga fal­sos tes­ti­mo­nis i la caspa de les ins­ti­tu­ci­ons judi­ci­als –un mal comú i pro­per–, és no accep­tar el casa­ment i anar a judici. No expli­ca­rem el resul­tat.

El filòleg i novel·lista Oriol Molas narra a El lla­pis ver­mell (Edi­ci­ons de 1984) un cas d’asset­ja­ment esco­lar en dos temps, quan el pro­ta­go­nista té 15 anys, com l’Olívia, i en el pre­sent de l’obra, quan es retroba amb el seu agres­sor con­ti­nuat en un sopar d’antics alum­nes.

L’espai on va tenir lloc l’infern del pro­ta­go­nista és un inter­nat catòlic. L’obra vol ser “un repàs de la memòria històrica recent que ens mos­tra la fra­gi­li­tat de l’ado­lescència i les seves con­seqüències en la vida adulta”. A través d’un exer­cici crític, Molas denun­cia els abu­sos esco­lars als inter­nats reli­gi­o­sos i subrat­lla espe­ci­al­ment –amb el lla­pis ver­mell, símbol dels fets– el silenci dels altres, que fa que “totes les vícti­mes se sen­tin cul­pa­bles”. Un cas de manual.

I tan­ca­rem aquest breu repàs de la molta lite­ra­tura que denun­cia aquesta xacra social amb una novel·la de la qual ja en vam par­lar en aques­tes pàgines, Tri­om­fa­dor (Males Her­bes), en què Joan Jordi Mira­lles novel·la l’estada d’un juga­dor de bàsquet a la Masia del Barça, on va ser mal­trac­tat pels com­panys. Una denúncia basada en fets reals i auto­bi­ogràfics de l’autor. Quan s’ajun­ten tot de per­so­nes en un espai no s’hau­ria de donar per bo que hi haurà llui­tes de poder. Encara menys gratuïtes i amb violència pel mig. Però passa a totes les edats. Aques­tes cinc lec­tu­res poden aju­dar a cons­ci­en­ciar tot­hom d’aquest greu pro­blema social.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia