Arts escèniques

Crítica

teatre

Ai, Calòrica, la funció ‘ne marche’ prou

L’arrencada del muntatge és de traca i el final, de piromusical de la Mercè

Diuen que l’últim con­cert de Beet­ho­ven a Viena va ser molt aplau­dit, però que els que hi eren adver­tien que havia sonat a des­hora. Cele­brem el nou èxit de La Calòrica, però aquesta ambi­ci­osa peça mos­tra una cai­guda de ritme que seria bo cor­re­gir. Estem massa ben acos­tu­mats al fet que les seves comèdies mar­xin a un ritme desen­fre­nat fins a un esclat final que ense­nya les car­tes del joc. Ara s’han atre­vit a fer un espec­ta­cle de la pri­mera cimera euro­pea, a la Viena del 1814, que, com diu el mateix títol, ne marche pas. Aquesta len­ti­tud d’una tro­bada que havia de durar dues set­ma­nes i que es va allar­gar nou mesos enca­lla el ritme de La Calòrica. I és una llàstima, perquè l’arren­cada és de traca i el final, de piro­mu­si­cal de la Mercè.Els mem­bres de la com­pa­nyia han vol­gut fer un salt ambiciós ampli­ant encara més el repar­ti­ment(a De què par­lem... incor­po­ra­ven Mónica López amb un per­so­natge magnètic) amb Roser Bata­lla (impla­ca­ble dis­curs de Mar­ga­ret Thatc­her a la moció de cen­sura del 1990), Tamara Ndong i Car­les Roig (sumant-se a la roda de per­so­nat­ges històrics) i Joan Esteve (en el paper antagònic del cam­brer, el més reve­la­dor). El pes de la història arros­sega la dra­matúrgia a una certa des­pre­o­cu­pació del con­flicte polític i al gaudi de la cele­bració de la fi de Napoleó i el retorn (enganyós) de la Monar­quia.

Són molt valents quan deci­dei­xen que tots els per­so­nat­ges par­lin en francès i només esquit­xin cas­tellà, rus o anglès quan la con­versa fa impos­si­ble la comu­ni­cació amb els con­trin­cants polítics de la cimera. Xavier Francès és un diver­tit anti­he­roi ambai­xa­dor de pega espa­nyol i Est­her López la mani­pu­la­dora prin­cesa errant, men­tre que Júlia Truyol es pre­senta com l’amfi­trió impul­sor que hi hagi un equi­li­bri de poders a Europa que man­tin­gui les monar­quies com a única alter­na­tiva via­ble de Poder. A la peripècia de fes­tes i con­ver­ses en bucle sobre el repar­ti­ment de Polònia, s’hi afe­geix alguna trama secreta entre la baro­nesa mística Bar­bara von Krüdener (Tamara Ndong) i el tsar (Aitor Galis­teo-Roc­her) però hi falta el deliri escènic que hi doni un cop d’efecte. Arriba, sí, al final, en un qua­dre con­tem­po­rani que jus­ti­fica la veu en off de Pau Masaló i que esclata en catarsi col·lec­tiva fins i tot a la pla­tea. Com a Mal de coraçon s’intu­eix un final ben diver­tit i cele­brat des de les matei­xes buta­ques. Falta l’abe­lla de Bluf o el sopar fami­liar dels coloms a Els ocells. A Editto Bul­garo, que retra­ta­ven Ber­lus­coni, ho feien amb una sàtira que el mateix líder aplau­di­ria. Ara, els monar­ques són cari­ca­tu­res i la peripècia ve sense con­trast, que pot diver­tir però no des­per­tar prou l’efecte mirall amb l’espec­ta­dor. A través de la veu en off (en català) que va expo­sant la peripècia i algu­nes refle­xi­ons que aporta la distància de la situ­ació històrica: es cons­tata com els monar­ques cre­uen que viuen una segona joven­tut amb la cai­guda de Napoleó, tot i que, en rea­li­tat, l’abso­lu­tisme haurà decai­gut el 1789, dècades abans d’aquesta cimera. El volcà Tam­bora esclata també el 1814 i suposa la fi de tota la seva civi­lit­zació. Ho des­co­brei­xen tràgica­ment en poques hores. Els aristòcra­tes ballen pri­vi­le­gi­ats sobre un volcà que està en ebu­llició i que ells no ho sen­ten gens. Se’n riuen de la democràcia i també del libe­ra­lisme econòmic que anun­cia Adam Smith; “no fun­ci­o­narà”, diuen incrèduls. El text de Joan Yago sem­pre prova de dei­xar ras­tre de revolta des de la comèdia. Ara, la direcció d’Israel Solà s’ha vist reforçada amb un movi­ment de Vero Cen­doya i un espai sonor quasi hipnòtic. La peça neces­sita rodatge. De moment, Le congrès ne marche pas ne marche prou. Però tran­quils, el públic no es defrau­darà. Els tenim una fide­li­tat entra­nya­ble.

Le congrès ne marche pas
Companyia: La Calòrica
Autoria: Joan Yago
Direcció: Israel Solà
Intèrprets: Roser Batalla, Joan Esteve, Xavier Francés, Aitor Galisteo-Rocher, Esther López, Tamara Ndong, Marc Rius, Carles Roig i Júlia Truyol
Dimecres, 20 de setembre, fins al 22 d’octubre al Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia