Art

Patrimoni

Dona, rica i col·leccionista

L’investigador Santos M. Mateos reconstrueix amb documentació inèdita una faceta molt desconeguda de l’empresària tèxtil Tecla Sala: la passió per atresorar obres d’art

El 1936, tot el seu patrimoni va ser requisat i, en acabar la guerra, va recuperar les peces, la majoria medievals, que estaven sota protecció de la Generalitat republicana

Tecla Sala va perdre per sempre les seves pintures modernistes saquejades per milicians

El col·lec­ci­o­nisme no ha sigut només cosa d’homes. La passió per atre­so­rar objec­tes artístics no hi entén, de gèneres, només de poten­cial econòmic per poder-los adqui­rir i, és clar, de bon gust, vista i olfacte. I de tots en tingué, i molt, l’empresària tèxtil Tecla Sala (Roda de Ter, 1886 - Bar­ce­lona, 1973), un nom fins ara absent en la his­to­ri­o­gra­fia dels col·lec­ci­o­nis­tes cata­lans. L’his­to­ri­a­dor de l’art San­tos M. Mateos Rusi­llo ha recons­truït aquesta faceta pràcti­ca­ment des­co­ne­guda de la que fou “una de les dones més riques de la Cata­lu­nya del seu temps”, fruit d’una inves­ti­gació que va pre­sen­tar en la 12a Jor­nada Mer­cat de l’Art, Col·lec­ci­o­nisme i Museus, a Sit­ges.

Sense arri­bar a ser una gran acu­mu­la­dora de peces com els cèlebres Cambó, Mun­ta­das o Güell, Sala va reu­nir un con­junt petit però interes­sant a la seva residència bar­ce­lo­nina, el Casal Sant Jordi, que va manar cons­truir a l’arqui­tecte nou­cen­tista Fran­cesc Fol­guera entre el 1929 i el 1931. Vídua amb cinc fills, va ocu­par l’àtic i als altres pisos hi va ins­tal·lar les ofi­ci­nes del seu imperi indus­trial de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat i de Roda de Ter.

“Sala va com­prar les obres asses­so­rada per mossèn Manuel Trens, de la seva màxima con­fiança i que tenia la seva pròpia col·lecció [actu­al­ment al Vin­seum de Vila­franca] al mateix Casal Sant Jordi”, explica Mateos. El fons de l’empresària, hi afe­geix l’expert, “s’hau­ria que­dat només en la memòria de la família si no hagués escla­tat la Guerra Civil”. El 1936, com molts altres col·lec­ci­o­nis­tes, el va per­dre de vista. L’onada de des­truc­ci­ons revo­lu­cionàries va acti­var un pla de sal­va­ment de la Gene­ra­li­tat repu­bli­cana que va com­por­tar el requi­sa­ment de milers de pos­ses­si­ons de par­ti­cu­lars. “A la casa de Tecla Sala, hi va entrar un comitè de milícies anti­fei­xis­tes que s’ho va endur tot, fins i tot el tejido de las pare­des”, anota Mateos, lle­gint l’expressió final d’un dels docu­ments que ha loca­lit­zat.

Mateos és un inves­ti­ga­dor de la Uni­ver­si­tat de Vic que els últims anys està desen­ter­rant històries ocul­tes de l’enorme tras­bals que va com­por­tar el movi­ment d’obres d’art durant i després de la guerra quan els fran­quis­tes van ento­mar les devo­lu­ci­ons. Fins fa pocs anys, els estu­di­o­sos no van tenir accés a la pape­rassa gene­rada en la imme­di­ata post­guerra; encara més, ni tan sols se sabia si s’havia pre­ser­vat. El lloc, el més ines­pe­rat: l’Arxiu de la Corona d’Aragó.

La col·lecció de Tecla Sala va pas­sar per tot aquest procés, de la con­fis­cació al retorn, i és gràcies als ras­tres docu­men­tals que Mateos ha pogut des­co­brir la importància de les seves per­ti­nen­ces artísti­ques. “No se sap el dia exacte que els mili­ci­ans van assal­tar el seu domi­cili, però sí, per un arti­cle a la revista Mira­dor, que 29 dels seus béns ja esta­ven sota pro­tecció de la Gene­ra­li­tat l’agost del 1936”, relata Mateos. El gros prin­ci­pal eren pin­tu­res medi­e­vals i fla­men­ques. El govern català va dur un con­trol rigorós de l’ingent mate­rial requi­sat als col·lec­ci­o­nis­tes, tot d’una con­cen­trat al Palau Naci­o­nal. I aquest bon fer en una situ­ació tan extrema es va voler trans­me­tre a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal. El 1937 es va estre­nar a París el docu­men­tal pro­pa­gandístic Espagne 1936, en què es poden veure durant uns segons imat­ges de les obres dipo­si­ta­des a l’actual seu del MNAC. Hi apa­reix un rètol amb el nom de Tecla Sala.

L’empresària va pas­sar la guerra a l’exili, a Andorra i al sud de França. Quan va tor­nar a la Bar­ce­lona de domini fran­quista, va recla­mar la seva col·lecció al ser­vei del règim que es va apro­piar del patri­moni sal­vat per la República. “Va recu­pe­rar totes les obres que havien estat en mans de la Gene­ra­li­tat”, subrat­lla Mateos. Ara bé, no va tor­nar a veure mai més les que els mili­ci­ans que van saque­jar-li el pis no van lliu­rar al govern. Als arxius de la Causa Gene­ral es con­serva la llista de peces per­du­des que va ela­bo­rar un dels fills de Sala, amb una valo­ració econòmica de la col·lecció (tant la recu­pe­rada com la que no) i dels lli­bres i els mobles (tots en para­dor des­co­ne­gut): 518.000 pes­se­tes. El més valuós que es va eva­po­rar era un lot de pin­tura cata­lana de final del segle XIX i prin­cipi del XX amb les fir­mes de Casas, Rusiñol i Martí Alsina, entre d’altres.

Mateos ha dut encara més lluny la seva recerca per mirar de resol­dre dues pre­gun­tes. Sala va con­ti­nuar com­prant art després de la guerra? I què se’n va fer, de la col·lecció quan va morir? La res­posta de la pri­mera: “Sí, i fins i tot un sant Pau del taller del Greco i amb la par­ti­ci­pació directa de l’artista”, revela l’his­to­ri­a­dor de l’art. Per a la res­posta de la segona queda una altra fase d’inves­ti­gació, però al mer­cat hi ha pro­ves que els hereus es van ven­dre almenys algu­nes obres. Per exem­ple, dues tau­les gòtiques del Mes­tre de Vielha que just aquest any ha com­prat la Dipu­tació de Lleida per al Museu de Lleida. I un tríptic fla­menc del qual fa poc ha apa­re­gut en un anti­quari bar­ce­loní una taula esquar­te­rada, no se sap quan ni per qui amb tants pocs escrúpols. “Una bar­ba­ri­tat”, rebla Mateos.

I el greco?
El greco que va posseir Tecla Sala, una pintura de sant Pau, va acabar en mans d’un dels seus fills, Pau Riera (1908-1985), un dels fundadors d’Òmnium Cultural, benefactor de l’Institut d’Estudis Catalans i molt involucrat en la creació del diari Avui. Santos M. Mateos ha contactat amb el col·leccionista Enric Ribé, ben relacionat amb la família, que conserva l’estudi que va encarregar el fill de Sala per certificar l’atribució de l’obra. Els especialistes van detectar la intervenció directa de l’artista enmig d’altres parts del seu taller.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia